Do stoczni Havyard w Leirvik dotarł częściowo wyposażony statek Ronja Storm. Został przyholowany z tureckiej stoczni przez holownik offshore Polskiego Ratownictwa Okrętowego Amber II (długość całkowita 48,00 m, GT 975, nośność 767 t, uciąg na palu 65 T, moc napędu głównego 2 × 1920 kW).
Częściowo wyposażony statek powstał w tureckiej stoczni Cemre. Po pracach wykończeniowych i doposażeniu w Norwegii zostanie przekazany do eksploatacji jako największy statek świata w swojej klasie. Przy długości całkowitej 116 m jest o wiele większy od innych statków do przewozu żywych ryb (tzw. wellboats).
Statek ten przewyższa także wszystkie inne pod względem wydajności urządzeń do wytwarzania wody słodkiej. Wytwornice na pokładzie Ronja Storm dostarczać będą do 16,8 miliona litrów wody pitnej na dobę, co odpowiada dziennemu zużyciu wody ok. 100 000 statystycznych Norwegów. Kąpiel ("płukanie") ryb w wodzie słodkiej jest jedną metod stosowanych w celu uwolnienia żywych ryb od pasożytów.
Stosownie do rekordowych gabarytów statku, charakteryzuje się on także największą w świecie ładownością zbiorników na żywe ryby i największą wydajnością w obróbce ryb. Nie ma ponoć - jak twierdzi stocznia - innego statku tego rodzaju z aż czterema zbiornikami na żywe ryby i żaden inny nie jest w stanie, tak, jak Ronja Storm, ładować aż 1000 ton ryb w ciągu godziny (co oznacza 3300 dużych łososi na minutę). Ładowność tego statku jest niemal dwukrotnie większa niż w przypadku przeciętnych reprezentantów tego samego "gatunku".
Jest to statek innowacyjny nie tyle przez rekordowe rozmiary i możliwości same w sobie, co za sprawą wymuszonych przez nie nowych rozwiązań technicznych i wyposażenia pozwalających na efektywną obsługę tak dużych ilości ryb.
Ronja Storm budowana jest na zamówienie norweskiego armatora Sølvtrans, który zapewnił mu już zatrudnienie przez pozyskanie długookresowego (10-letniego) czarteru u australijskiego operatora Huon Aquaculture z Tasmanii, gdzie ma być zatrudniona, prawdopodobnie od listopada 2019 r., przy obsłudze farm rybnych w rejonie Storm Bay.
Skala produkcji w tamtejszej akwakulturze i odległości farm rybnych od punktów odbioru ryb wymagają dużych rozmiarów statków do przewozu żywych ryb.
Łosoś musi podlegać obróbce i być transportowany wielokrotnie w ciągu hodowlanego życia, a kąpiele w wodzie słodkiej są efektywną i przyjazną środowisku metodą.
Wytwarzanie własnej wody słodkiej na pokładzie pozwala uniknąć zużywania takowej z deficytowych źródeł naturalnych. Oszczędza się też czas i paliwo zużywane w przypadki wody ze źródeł naturalnych na jej pozyskiwanie i transport oraz filtrowanie. Woda wytwarzana na statku jest w dodatku oczyszczana - uzdatniana i powtórnie wykorzystywana.
Wodę słodką otrzymuje się przez odsalanie zaburtowej wody morskiej metodą osmozy odwróconej (reverse osmosis).
Z każdej porcji pobranej wody zaburtowej połowa, po odsoleniu, kierowana jest do zbiorników i systemów na statku, a pozostała połowa, o dwukrotnie wyższym zasoleniu niż normalna woda morska, wydawana jest z powrotem do morza.
Gdy łosoś poddawany jest różnym procedurom hodowlanym tak często, musi być możliwe, by wybierać go z klatek szybko i delikatnie by uniknąć stresowania ryby i zmniejszonych przyrostów. Wymaga to z kolei wydajnych i dużych rozmiarów systemów do transferu i obróbki ryb. Dla zapewnienia dobrostanu i wyższej przeżywalności ryb konieczne jest także stosowanie redundantnego wyposażenia o dużej niezawodności.
Ronja Storm ma być przekazana armatorowi Sølvtrans na jesieni tego roku.
PBS, rel
Ronja Storm - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9829667
operator - Solvang ASA, Norwegia
stocznia (główny kontraktujący, wyposażenie) - Havyard Ship Technology AS, Leirvik
stocznia (częściowo wyposażony kadłub) - Cemre Shipyard, Turcja
stoczniowy nr budowy - NB58
projekt - HST135
zamówienie - kwiecień 2017
wodowanie - 10 stycznia 2019
spodziewane przekazanie do eksploatacji - jesień 2019
wartość kontraktowa - ok. 500 mln NOK
długość całkowita - 116,00
szerokość konstrukcyjna - 23,00 m
zanurzenie konstrukcyjne / maksymalne - ok. 7,20 / 7,50 m
wysokość do pokładu głównego - 8,20 m
wysokość do pokładu roboczego - 9,00 m
nośność - 7500 t / 11 800 t
tonaż pojemnościowy brutto - 5800
tonaż skompensowany brutto (CGT) - 11 278
pojemność zbiorników na żywe ryby - 7450 m³
pojemność zbiorników na wodę słodką - 5000 m³
wydajność wytwornic wody słodkiej - 16 800 m³ / 24 h
zespoły prądotwórcze - 4 × 2250 kW
śruba napędowa - 1 × ø 3,3 m, w dyszy
silniki napędu głównego - 2 × 1500 kW
stery strumieniowe dziobowe - 2 × 700 kW
stery strumieniowe rufowe - 2 × 500 kW
agregaty RSW - 4 × 2650 kW
klasyfikacja - DNV GL