W Australii powoli zbliża się do końca budowa aluminiowego katamaranu - promu pasażersko-samochodowego Saint John Paul II (z ang. Święty Jan Paweł II). Z chwilą przekazania przez stocznię (zapowiadanego wcześniej na listopad tego roku, według innych źródeł - na "koniec roku 2018") nowoczesny statek będzie największym szybkim katamaranem na Morzu Śródziemnym i - według niektórych źródeł - drugim największym w świecie.
Statek o stoczniowym symbol budowy 089 i długości 110 m jest promem pasażersko-samochodowym klasyfikowanym jako jednostka szybka (high speed craft), zamówionym przez Virtu Ferries z Malty w renomowanej stoczni Incat w Derwent na Tasmanii, która jest jednym ze ścisłych światowych liderów w budowie takich statków. Katamaran o postaci konstrukcyjnej "przeszywacza fal" (chodzi głównie o kształt części dziobowej pływaków - kadłubów) będzie mógł jednorazowo przewozić do 900 pasażerów oraz 23 trailery / zestawy drogowe (długość pasa ładunkowego ro-ro dla ciężarówek ma wynosić 490 m) lub do 167 samochodów osobowych.
Statek ma otrzymać imię Saint John Paul II. Jak pisze w oficjalnym komunikacie armator - Virtu Ferries miało honor gościć św. Jana Pawła II na pokładzie jednego ze swoich promów - ACC San Frangisk, w drodze powrotnej papieża do Grand Harbour w porcie Valletta z wyspy St Paul’s Islands i Gozo 27 maja 1990 r. W zbiorowej pamięci mieszkańców wyspy pozostało wpłynięcie papieża do Grand Harbour, gdy prom, którym podróżował został otoczony przez setki ludzi we flotylli łodzi, w tym tradycyjnych maltańskich dghajsa i luzzu.
O innych istniejących obecnie i dawniej "papieskich" statkach przeczytasz w materiałach:
"Papieski" statek m.t. Karol Wojtyla z października 2018 r. oraz "Papieskie" statki z roku 2013.
Przy ok. 1000 tonach nośności, Saint John Paul II, ma być największym pasażersko-samochodowym szybkim katamaranem operującym na Morzu Śródziemnym i drugim co do wielkości tego typu statkiem na świecie.
Statek (15. szybki prom we flocie Virtu) budowany jest zgodnie z uregulowaniami prawnymi wynikającymi z pro-ekologicznej polityki UE (EU Maritime Green Policy), promującej innowacyjny, konkurencyjny, a zarazem przyjazny środowisku przemysł morski - czytamy w oficjalnym komunikacie armatora.
Standardowy, sprawdzony kształt kadłuba "przeszywacza fal" wg koncepcji Incat został zmodyfikowany zgodnie ze specyficznymi wymogami i cechami jednostki przeznaczonej dla Virtu Ferries oraz dokładnie przetestowany i zoptymalizowany pod względem hydrodynamicznym przez Seaspeed Marine Consulting Limited UK w ośrodku okrętowych i lotniczych badań modelowych QinetiQ brytyjskiego ministerstwa obrony i brytyjskiej marynarki (UK Ministry of Defence Ocean Basin Research Facility) w Gosport. W projektowaniu statku brała udział także firma Revolution Design.
Statek zaprojektowano i jest budowany zgodnie z przepisami i pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV-GL i dla spełnienia wymogów IMO High Speed Craft HSC 2000, przepisów państwa bandery Malta Flag oraz administracji morskiej Włoch.
Nowy katamaran Saint John Paul II ma dołączyć do Jean De La Valette na trasie szlaku promowym łączącym Maltę z Sycylią. Przy prędkości 38 węzłów (70,4 km/h) statek będzie pokonywał tę trasę w czasie ok. 90 minut.
Pasażerowie będą podróżowali szybkim promem w sześciu komfortowych salonach pasażerskich z fotelami lotniczymi. Salon Club Class zaaranżowany będzie na pokładzie pomostu nawigacyjnego. Pięć pozostałych - na pokładzie głównym. Jednym z nich będzie pomieszczenie zarezerwowane dla kierowców ciężarówek z typowymi wygodami oczekiwanymi po godzinach spędzonych w trasie. Na obu poziomach pasażerskich będą dostępne miejsca do siedzenia także na otwartym pokładzie (na świeżym powietrzu). Z łącznej liczby 1134, w pomieszczeniach zamkniętych ma być 996 miejsc, a na pokładach otwartych - 138.
Jak wszystkie promy grupy Virtu, łącznie z tymi eksploatowanymi między Wenecją i portami adriatyckimi oraz między Hiszpanią i Maroko, Saint John Paul II będzie nosił banderę Malty.
Virtu Ferries od prawie 30 lat operuje szybkimi promami na szlakach Malta - Sycylia, Wenecja - Chorwacja i Słowenia i między portem Tarifa (Hiszpania) i Tangier (Marokko). Jest częścią Virtu Holdings Group.
Saint John Paul II - charakterystyka podstawowa:
państwo bandery - Malta
operator, armator - Virtu Ferries Ltd, Malta
stocznia - Incat Tasmania Pty Ltd
długość całkowita - 110,60 m
szerokość konstrukcyjna - 28,20 m
zanurzenie - 4,27
wysokość boczna do pokładu głównego - 7,62 m
nośność - 1000 t
tonaż pojemnościowy brutto - 9074
tonaż pojemnościowy netto - 2722
liczba miejsc dla pasażerów - 1134
ładowność samochodów osobowych - 167
długość pasa ładunkowego ro-ro - 490 m
łączna moc napędu głównego (4 pędniki strugowodne) - MCR 36 400 kW (49 488 KM)
prędkość eksploatacyjna - 38,00 węzłów
klasyfikacja - DNV GL