W norweskiej stoczni Stadyard AS w Raudebergu prace wykończeniowe i wyposażeniowe przechodzą dwa, niemal bliźniacze, statki rybackie, które - jako częściowo wyposażone - dostarczyła jedna z gdańskich stoczni.
Częściowo wyposażony (ale w wysokim stopniu - m.in. z zainstalowanymi wszystkimi urządzeniami układu napędowego) statek rybacki Støttfjord (o numerze budowy NB42, projektu SK 3355) zbudowano w powstałej w 1995 r. stoczni Safe Co. Ltd. w Gdańsku dla stoczni Stadyard AS z Norwegii.
Wodowanie miało miejsce 5 lipca. Statek przesunięto z miejsca montażu przy nabrzeżu na barko-ponton SW 6118 Stoczni Wisła, z wykorzystaniem systemu firmy Elpo, a następnie z barko-pontonu na dok stoczni Alkor, przez którego zanurzenie zwodowano statek ze stoczni Safe. Holowanie jednostki z Gdańska zakończyło się u celu, w stoczni Stadyard, 21 lipca br.
Statek charakteryzuje długość całkowita 39,70 m i szerokość 9,80 m. Jednostka mieści sześć zbiorników o łącznej pojemności ok. 425 m³ na chłodzoną wodę morską (RSW), przeznaczonych do przewozu żywych ryb.
Kadłub statku jest stalowy, a nadbudówka aluminiowa. Na statku zaplanowano cztery pojedyncze i cztery dwu-osobowe kabiny dla 12 członków załogi.
Støttfjord zbudowano według projektu biura Skipskompetanse AS i zgodnie z przepisami Norwegian Maritime Authority (NMA). Przekazanie statku armatorowi - Brødrene Bakken AS, planowane jest przez norweską stocznię Stadyard AS na grudzień bieżącego roku.
Silnik napędu głównego zarówno dla Støttfjord, jak i dla jednostki bliźniaczej, to Yanmar 6EY22AW o mocy 1370 kW przy 900 obr./min., przekładnię redukcyjną, linię wału i śrubę napędową dostarcza Brunvoll Volda, zespoły prądotwórcze, to dwie jednostki Scania DI13 074M, żurawie pokładowe na oba statki dostarcza Triplex, wciągarki - Rapp, a urządzenia do obsługi sieci - Rapp / Triplex.
Stocznia Safe temu samemu klientowi przekaże we wrześniu także siostrzaną jednostkę Støttfjord - częściowo wyposażony sejner Trondskjær, który został zwodowany 28 sierpnia. Co ciekawe - mimo, że budowana w drugiej kolejności, ma niższy numer budowy - NB41. Być może wyjaśnieniem jest fakt, że częściowo wyposażony kadłub tej jednostki miała pierwotnie budować stocznia Rigas Kugu Buvetava AS (Riga Shipyard). W przypadku tego statku ostatecznym odbiorcą - armatorem jest Oddvar Nes AS, a odbierze jednostkę ze stoczni prawdopodobnie w marcu 2019 r.
PBS
Fot., rys.: Skipskompetanse
swoja droga to ile safe zarobilo na spawaczach za 15 zł.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.