Stocznie, Statki

Nie ostatni z istniejących, ale jeden z ostatnich zbudowanych (jeden z najmłodszych) serwisowców offshore (AHTS) typu B92 - (zwodowany jako Neftegaz-73) poszedł właśnie na złom.   

Jest to reprezentant jednej z najdłuższych, o ile nie najdłuższej i najbardziej rozpoznawalnych serii statków w historii polskiego przemysłu okrętowego.

Był on prawdopodobnie chronologicznie przekazanym jako przedostatni z serii B92 (w listopadzie 1992 roku, przy czym ostatnim był zapewne Neftegaz-72 - B92/II/22 - w maju 1993 roku) i ostatnim według stoczniowego numeru budowy - B92/II/23.

Neftegaz-73 (czyli ostatnio - Manta III) prawdopodobnie nie został odebrany przez armatora z byłego ZSRR, którego rozpad nastąpił w 1991 roku. Został zwodowany jako Neftegaz-73, ale przekazany w listopadzie 1992 r. jako Peteka Supply II.

Jako Manta III, od roku 2005, statek ten należał do znanego armatora Allseas (obecnie właściciela m.in. największego w świecie ciężarowca i statku do układania rurociągów podmorskich - Pioneering Spirit). Został nieznacznie przebudowany, a jego funkcja w ostatnich klilnunastu latach eksploatacji wykraczała poza pierwotną - AHTS-a. Statek był m.in. wyposażony jako bazowiec prac podwodnych i statek-baza dla ROV (zdalnie kierowanego pojazdu podwodnego).

Manta III w maju 2018 r. trafiła na złom do Indii, do firmy Bhuval Industries w Alang.

Na 49 statków z serii B92 wykazywanych przez bazę danych Sea-Web, budowanych w latach 1983-1993, dotychczas zezłomowano zaledwie 12.

Statki z tej słynnej serii zaprojektowano w Szczecinie. Jak można się dowiedzieć z opracowania wydanego z okazji 50-lecia Stoczni Szczecińskiej, w latach 1976-80 prowadzono w ramach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG miała naśladować EWG - dziś UE, jednak z "przewodnią rolą" ZSRR) prace nad flotą jednostek pomocniczych przy eksploatacji zasobów mórz. W ostatnim dziesięcioleciu swego istnienia Związek Radziecki zainteresował się, wzrorem USA i Zachodniej Europy, eksploatacją podmorskich złóż zasobów mineralnych - głównie ropy i gazu, na akwenach otaczających państwo. "Do współpracy były zachęcane państwa RWPG w zamian za przyszły udział w korzystaniu z tych zasobów" - informowano w jubileuszowej publikacji. 

Rosjanie zaproponowali stoczni zaprojektowanie i budowę kilku typów statków. Efektem były m.in. uniwersalne holowniki offshore i statki zaopatrzeniowe typu B92. Głównym projektantem prototypu był Franciszek Dąbrowski. Kontrakt na budowę 33 takich jednostek zawarto w lutym 1981 r. W Stoczni Szczecińskiej powstały 24 jednostki, z czego 8 kadłubów wykonano w Stoczni Gdyńskiej i dostarczono do Szczecina do wyposażenia. Pozostałe statki zbudowano w Gdyni. 

W swej klasie były to jednostki duże, zaprojektowane do operacji na akwenach o trudnych warunkach pogodowych. Do ich zadań należało zaopatrywanie i bieżąca obsługa morskich platform wiertniczych i instalacji eksploatacji podmorskich złóż ropy i gazu, a także akcje przeciwpożarowe i ratownicze. Prototyp oddano do użytku w 1983 r., a w październiku 1984 r. podpisano kontrakt na budowę zmodernizowanej serii 25 statków B92-II. Pod względem liczby zamawianych statków jednego typu były to kontrakty unikatowe na skalę światową. 

Manta III - charakterystyka podstawowa: długość całkowita - 81,61 m, długość między pionami - 75,72 m, szerokość konstrukcyjna - 15,96 m, zanurzenie - 5,79 m, wysokość boczna - 7,20 m, wyporność - 4352 t, nośność - 1573 t, tonaż pojemnościowy brutto - 2723, netto 816, łączna moc napędu głównego - MCR 5300 kW (7206 KM), uciąg na palu - 89 T, prędkość eksploatacyjna - 15,00 w. 

PBS

+1 nie podpisałbym się pod takim stwierdzeniem:
"... (RWPG miała naśladować EWG - dziś UE, jednak z "przewodnią rolą" ZSRR)... "
i nie istotne, czy to jest diagnoza, czy uproszczenie.
03 czerwiec 2018 : 17:54 x | Zgłoś
+4 a jednak
może w teorii i deklarowanych założeniach była to partnerska organizacja państw równorzędnych i równoprawnych, ale fakty są takie, że przewodnią rolę zawłaszczył czy narzucił swoją przewodnią rolę ZSRR i RWPG była jednym z narzędzi kontroli "bratnich państw" przez ZSRR.
03 czerwiec 2018 : 19:28 arul | Zgłoś
0 bo to jak zwykle zbiór propagandowych (tym razem czarny PR) półprawd.
przecież tu nie było żadnego naśladownictwa EWG. Po prostu w latach 70-tych zaczęto intensywnie pracować (na całym świcie, w tym i w państwach zrzeszonych w RWPG) nad wydobyciem konkrecji manganowych z dna oceanów. Ponieważ jest to kosztowna "zabawa" (jak wszystko dotyczące oceanotechniki) powołano organizację Interoceametal. Obecnie w jej skład wchodzą Bułgaria, Kuba, Czechy, Polska, Federatcja Rosyjska, i Słowacja. Jak widać skład dosyć odmienny od RWPG. Zaczęto też inwestować w szeroko pojetą oceanotechnikę, w wyniku czego, Stocznia Szczecińska im. A. Warskiego zbudowała cały szereg jednostek badawczych oraz kilka serii "dostawczaków" (B-90, B-92, B-92-II). Co do Interoceanmetal, to "grzeszne pochodzenie" (poczęcie w ramach demoludów) spowodowało, że organizacja ta nie cieszy się "miłością" polityków, a przed zaoraniem, ratuje ja tylko majątek w postaci pola Clarion-Clipperton o powierzchni 540,000 km2 na Pacyfiku
04 czerwiec 2018 : 06:07 grzegorzp | Zgłoś
+1 nie tak
program "szelf" nie miał nic wspólnego z Interoceanmetalem.
04 czerwiec 2018 : 06:38 arul | Zgłoś
0 bezpośrednio nie,
ale wpisywał się w "linię" projektów i i czerpał doświadczenia z jednostek budowanych z myślą o eksploracji zasobów oceanicznych. Mój komentarz też tak jak i komentowany artykuł "lekko" nagina narrację łącząc "szelf" z Interoceanmetalem. Tan Nieftiegaza na siłę łączą z RWPG i analogiami do EWG, a w sumie związek z RWPG był jedynie taki, że "kupcem" byli armatorzy z ZSRR, zaś dostawcą polska stocznia, a oba państwa były członkami RWPG
04 czerwiec 2018 : 12:53 grzegorzp | Zgłoś
+2 RWPG:
"my wam wyślemy rudę za darmo (do Huty Katowice), wy stal wytopicie swoim węglem, bo nasz byłyby za drogi, a z tej stali zbudujecie w stoczniach (Gdańska/Szczecin) statki dla nas - rozliczymy się tona za tonę tzn. tona rudy = tona statku".
Tak kwitł przemysł górniczy, hutniczy i stoczniowy. Miał, szlakę i odpady po stoczniowe mieliśmy za darmo.
04 czerwiec 2018 : 18:30 x | Zgłoś
+1 Interocean
Temat niby troche przycichł,ale sprawa konkrecji na Pacyfiku (Bismarck Sea) ciągle jest aktualna.
Chińska stocznia Fujian Mawei konczy budowę statku Nautilus New Era dla tego programu.
Planowany termin przekazania marzec 2019.
Co sie tyczy Neftegaz to ## 51,57,61 i 71 w 2015 w Murmansku kupiła marynarka argentynska.
Mieczyslaw
04 czerwiec 2018 : 19:54 Mieczyslaw | Zgłoś
0 No dobra
A ile Warskiego na tym straciło? Bo na zachodzie jak jakaś stocznia złapała taki długi kontrakt to zyski wznosiły ja na wyżyny .
05 czerwiec 2018 : 22:09 Filip z konopi | Zgłoś
+1 Nie do zdarcia
Trochę szkoda bo to są dobre konstrukcje i w dodatku NASZEJ SZCZECIŃSKIEJ stoczni.
07 czerwiec 2018 : 07:12 Ciapuła | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter