Stocznie, Statki

W miniony piątek, w Damen Shipyards Galati w Rumunii położono stępkę pod budowę drugiego specjalistycznego statku typu SOV 9020 (Service Operation Vessel) dla armatora Bibby Marine Services Limited (część Bibby Line Group). Jednostka pełnić będzie funkcję statku walk-to-work, czyli zapewni zakwaterowanie i transfer dla techników i inżynierów pracujących głównie na morskich farmach wiatrowych.

Kiedy w sierpniu 2019 roku statek zostanie przekazany w czarter Siemens Gamesa Renewable Energy i EnBW, rozpocznie pracę na dwóch morskich farmach wiatrowych: Hohe See i Albatros, należących do firm EnBW (Energie Baden-Wirtembergii) i Enbridge. 

SOV 9020 to nowa klasa specjalnie skonstruowanych statków serwisowych z systemem „Walk-to-Work” (W2W), opracowana przez w stoczni holenderskiej grupy stoczniowej Damen. Jak czytamy w komunikacie, statek z systemem dynamicznego pozycjonowania, innowacyjną konstrukcją kadłuba i rewolucyjnym rozplanowaniem przestrzennym zapewniać będzie większą wydajność i zredukuje koszty. 

Nowo budowana jednostka, której ostateczna nazwa zostanie ogłoszona po konkursie organizowanym przez koncern Siemensa, niewiele różni się od swojego poprzednika. Na życzenie czarterującego wprowadzono jednak pewne zmiany w rozplanowaniu pomieszczeń magazynowych. Drugi "Wavemaster" będzie też wyposażony w inny system pomostu dla transferu personelu i inny żuraw pokładowy, tym razem dostarczony przez SMST z Holandii.

- System transferu personelu (red. pomost komunikacyjny, gangway) na pierwszym statku działa dobrze – tłumaczy Stephen Bolton, dyrektor zarządzający Bibby Marine Services. - Ale technika poszła naprzód i w nowym, zintegrowanym systemie pomostu dla transferu personelu nie jest potrzebna niezależna oddzielna wieża na windę (red. dźwig towarowy).

Przypomnijmy, że Bibby WaveMaster 1 zwodowano w marcu 2017 roku. Statek, zbudowany specjalnie do transportu i zakwaterowania personelu, znacznie poprawił komfort i bezpieczeństwo podczas pracy. Jak pisano wówczas w komunikacie stoczni, projekt wpisywał się w filozofię E3 Damena: Efficiency in operation (skuteczny w działaniu), Environmentally friendly (przyjazny środowisku) i Economically viable (ekonomicznie opłacalny). Obecnie Bibby WaveMaster 1 pracuje z holenderską firmą Total E&P obsługującą swoje platformy gazowe na południowym Morzu Północnym.

AL, rel (Damen Shipyards Group)

+3 Damen
Moją szczególną uwagę zwrócil termin przekazania jednostki do eksploatacji.Brawo !, jest czego sie uczyć.
Współpraca z holenderską SMST,moze być bardzo owocna. Obecnie oferują systemy dynamicznie kontrolowane
na statki walk-to-work do 30m lub 58m w upraszczonej wersji.
Jak autor słusznie zaznaczył statek jest typu SOV a nie hotelowiec (accommodation).
Stocznia Galati to mocny atut w Damen, ponad 30 stoczni na całym świecie.
Mieczyslaw
10 maj 2018 : 21:52 Mieczyslaw | Zgłoś
0 Tm
Prawdopodobnie niedługo do tych ponad 30 dołączy stocznia DMHI, też w Rumunii.
11 maj 2018 : 17:25 Tomek9999 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter