Stocznie, Statki

Prom Nova Star, wyczarterowany przez Polską Żeglugę Bałtycką, przechodzi remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Na burcie statku namalowano już, charakterystyczne dla tego armatora, logo.

Prom wpłynął do Gdańskiej Stoczni Remontowa 29 marca br. Po kilkutygodniowym postoju w doku stoczni, oprócz naniesienia logotypu Polferries, przeprowadzono drobne prace rurarskie i kadłubowe. Nova Star przechodzi także remont dwóch z czterech silników głównych oraz trzech agregatów prądotwórczych. Kolejne prace będą wykonywane po pełnej weryfikacji i odbiorach dokonanych przez przedstawicieli PŻB.

Czytaj także: Prom Nova Star już w Gdańsku

Prom Nova Star zbudowano w 2011 roku jako Norman Leader w stoczni ST Marine (Singapore Technologies Marine Ltd.) z Singapuru. Jeszcze do niedawna prom pływał na trasie Tanger (Maroko) – Algeciras (Hiszpania) przez Cieśninę Gibraltarską. 

Teraz, przez okres dwóch lat, z opcją kupna przez PŻB po zakończeniu okresu umowy czarterowej, statek ma obsługiwać bałtycką linię Gdańsk–Nynäshamn. Jednostka ma być uzupełnieniem użytkowanego już na tej linii promu Wawel.

Długość promu to 161 m, szerokość – 25,6 m, zanurzenie – 6, 20 m. Osiąga prędkość 21 węzłów. Pojemność ładunkowa dla samochodów ciężarowych wynosi 1 575 m, a dla samochodów osobowych - 1 215 m, co daje łącznie 2 790 m.

SL, AL

Fot.: Sławomir Lewandowski, Piotr B. Stareńczak

+4 Klasyfikator
Czy w myśl dobrej zmiany polski armator to też polski klasyfikator czyli PRS ?
19 kwiecień 2018 : 06:33 PiotrS | Zgłoś
+11 pytanie nietrafione
to zależy od właściciela statku - firmy z Singapuru, nie od operatora (czarterującego).
19 kwiecień 2018 : 14:26 rad | Zgłoś
+3 pytanie
Myślisz, że klasa zależy tylko od Właściciela ? Wydaje mi się, że się mylisz.
20 kwiecień 2018 : 05:45 PiotrS | Zgłoś
+8 Bravo
Ślicznie wygląda
19 kwiecień 2018 : 06:44 Zenobiusz | Zgłoś
-4 Szrot
Pudrowanie trupa
19 kwiecień 2018 : 18:01 Jan ek | Zgłoś
+2 sami hejterzy
byłes widziałeś, że piszesz trup? Prom to świeżynka zbudowany w 2011, ale w eksploatacji od 2014 roku. W środku świeżynka.
21 kwiecień 2018 : 07:04 mku | Zgłoś
0 Świeżynka
No i jak z tą "świeżynką" ?? Coś nie może się wykulać ze stoczni...
27 lipiec 2018 : 06:16 Mateuszsz | Zgłoś
+5 prom
W tym wieku to nawet do 1 komunii nie dopuszczają i musisz uważać uważać bo z tym pudrowaniem to chyba na Ciebie kolej . ZNAFFCA !
24 kwiecień 2018 : 10:23 jacuś | Zgłoś
+14 Norman Leader
Prom zakontraktowała LD Marine (Louis Dreyfus-Francja) za 179 mln $, miał pokonywać Kanał La Manche. Wodowanie miało miejsce 08.10.2009, ale budowę zakonczono w 2011. Jednak LD Marine odmówiła przejęcia jednostki bo:
-przekroczono terminy budowy
-nie stosowano się do dokumentacji,co miało naruszyć statecznosc jednostki
Ostatecznie w marcu 2014 trafił do Kanady,w marcu zmieniono nazwę promu i tam 15.05.2014 odnotował pierwszy rejs pasazerski.
W Kanadzie czrterujący narobił dlugów i statek zakonczył swoją działalność.
Praca w Gibraltarze tez była niezbyt długa.
Oby polska karta była radośniejsza.
Mieczyslaw
19 kwiecień 2018 : 18:29 Mieczyslaw | Zgłoś
+3 Stateczność
podobno jednostka ma spore problemy ze statecznością...
24 kwiecień 2018 : 05:20 DanielRyk | Zgłoś
+2 Stateczność
Oby rzeczone problemy ze statecznością nie dały znać o sobie na dość długiej trasie GD-NY
25 kwiecień 2018 : 08:49 Pawełłł | Zgłoś
+8 Komin
Został im jeszcze do pomalowania komin...
20 kwiecień 2018 : 17:47 Wojtek II | Zgłoś
+8 A co z nowym promem?
Czy to oznacza , że PŻB w czarnych kolorach widzi budowę nowego promu w SR Gryfia?
22 kwiecień 2018 : 09:11 Ciekawski | Zgłoś
-2 Wiele możliwości
Jeżeli w końcu zbudują ten nowy prom to:
1. Mogą zrezygnować z Nova Star (mało prawdopodobne).
2. Nic nie wycofywać, tylko uruchomić nową trasę (np. Świnoujście - Kłajpeda). Problem ze skompletowaniem załogi.
3. Wycofać Wawela (prawdopodobne).
26 kwiecień 2018 : 20:45 Wojtek II | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter