We wtorek, 10 bm. rano do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA wpłynął kontenerowiec Delphis Gdansk. Pod koniec marca br. uległ wypadkowi na Wielkim Bełcie, na zachód od Kalundborg w Danii.
Statek zderzył się z masowcem BBC Neptune, w wyniku czego stracił kilka kontenerów (dwa spadły także na pokład masowca) i doznał dużych rozmiarów wyrwy w lewej burcie. W wypadku nikt nie został ranny i nie odnotowano zanieczyszczeń, ale kolizję zakwalifikowano do poważnych, dlatego też zostanie przeanalizowana przez specjalną komisję ds. badania wypadków morskich. Załączony poniżej materiał wideo serwisu VesselFinder pokazuje dokładnie moment kolizji, której przyczyny nie są dotąd znane.
Statek przejdzie teraz remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding. Przeprowadzanie remontów awaryjnych jednostek pływających, obok klasycznych remontów i przebudów, stało się już specjalnością tej stoczni, do której kierują swoje statki armatorzy z całego świata, także w wyniku niefortunnych zdarzeń... A było ich kilka w czasie ostatnich miesięcy.
Pod koniec lutego w Remontowej zakończono naprawę dna z wymianą stali nowiutkiego statku Ronia Diamond, który pod koniec grudnia ubiegłego roku wszedł na skalistą mieliznę. Na początku stycznia br. stocznię opuścił wyremontowany masowiec DL Adonis, który 2 grudnia 2017 r. ucierpiał na skutek zalania siłowni w wyniku awarii systemu balastowego na zachód od estońskiej wyspy Hiiumaa.
Z kolei we wrześniu ub. r. w Remontowej w nową, zbudowaną tu gruszkę dziobową wyposażono chemikaliowiec Mount Everest, który uszkodził ją po zderzeniu ze ścianą Kanału Panamskiego. Podczas zadokowania statku przeprowadzono na nim także inne prace remontowe. Jeszcze wcześniej, kompleksową naprawę kadłuba, uszkodzonego przez podwodne skały na Zatoce Ryskiej, przeszedł tu także grecki masowiec Lorient.
Delphis Gdansk został zwodowany we wrześniu 2016 roku i przekazany do eksploatacji w styczniu 2017 roku przez stocznię Hanjin Heavy Industries & Construction Co., Ltd. z Pusan w Korei. Statek, klasyfikowany przez Germanischer Lloyd (DNV GL), charakteryzuje się nośnością 24 700 t i ładownością ok. 1900 kontenerów 20-stopowych oraz wysoką klasą lodową.
Warto dodać, że jednostka po raz pierwszy pojawiła się na Bałtyku w maju 2017 roku. Pływała w serwisie Fesco ESF, na linii łączącej bezpośrednio Rotterdam z St. Petersburgiem.
Czytaj także: Nowy kontenerowiec z Gdańskiem w nazwie
Delphis Gdansk - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9780653
bandera - Hongkong
operator - FESCO
armator (właściciel) - Yawatahama Kisen YK, Japonia
armator zarządzający - Delphis NV, Belgia
stocznia - Hanjin Heavy Industries & Construction Co Ltd z Pusan w Korei
stoczniowy nr budowy - N265
przekazanie do eksploatacji - 01.2017
długość całkowita - 177,55 m
długość między pionami - 169,52 m
szerokość konstrukcyjna - 30,50 m
zanurzenie - 9,50 m
wysokość boczna - 16,80 m
tonaż pojemnościowy brutto - 25 715
nośność - 24 700 t
ładowność kontenerów - 1924 TEU
ładowność kontenerów "statecznościowych" (@ 14 t) - 1320 t
gniazda dla kontenerów chłodzonych - 494
moc napędu głównego - 11 655 kW (15 846 KM)
prędkość eksploatacyjna - 18,50 w.
stery strumieniowe - 1 × dziobowy 1350 kW (1835 KM) + 1 × rufowy 700 kW (952 KM)
klasa lodowa - FS Ice Class 1A Super
klasyfikacja - DNV GL
AL, GL, PBS
Fot.: Sławomir Lewandowski; Forsvaret / Twitter
Video: VesselFinder / Youtube