Na początku lutego 2018 r. w stoczni AVIC Weihai Shipyard w Chinach, odbyła się ceremonia położenia stępki pod nową jednostkę typu ro-pax dla armatora Stena Line. To tradycyjne morskie wydarzenie symbolizuje początek budowy statku i jednocześnie rozpoczyna etap montażu kadłuba.
– To ważny kamień milowy w naszym arcyciekawym projekcie budowy nowych statków – powiedział uczestniczący w wydarzeniu Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line. Zgodnie z tradycją, podczas uroczystości pod stępką umieszczono monety „na szczęście”. W tym wypadku było ich aż cztery: funt brytyjski, euro, korona szwedzka oraz juan, symbolizujące planowaną trasę nowego statku, armatora oraz stocznię.
Harmonogram budowy nowych statków przewiduje ich dostawę armatorowi w roku 2019 oraz 2020. Jednostki te będą aż o 50% większe niż standardowe promy typu ro-pax. To ważna inwestycja, która jest konsekwencją udanego modelu biznesowego Stena Line zakładającego łączenie przewozów towarowych i pasażerskich.
– Naszym celem jest posiadanie najnowszych technologii w zakresie efektywności energetycznej, elastyczności, jak i obsługi klientów. W szczególności kładziemy duży nacisk na rozwijanie szeregu interesujących rozwiązań cyfrowych, które zapewnią naszym klientom nową jakość podróży. Jest to część naszej pracy w zakresie digitalizacji, która zabierze nas w przyszłość i zapewni naszym klientom nowe, unikalne usługi – wyjaśnia Niclas Mårtensson.
Nowe statki typu ro-pax zostaną wprowadzone na połączenie Stena Line na Morzu Irlandzkim. Jest to kluczowa, strategiczna inwestycja, która ma umacniać działalność Stena Line w tym regionie.
– Widzimy pozytywne perspektywy na przyszłość i przewidujemy dalszy wzrost przewozów promowych, więc jest to ważny, strategiczny krok, który pomoże nam przygotować naszą firmę do wykorzystania tego przewidywanego wzrostu – dodaje Niclas Mårtensson.
Dane techniczne nowych statków:
Długość: 214,5 m
Szerokość: 27,8 m
Zanurzenie: 6,4 m
Pojemność ładunkowa: 3100 m + 120 samochodów osobowych
Pojemność pasażerska: 1000 osób
Liczba kabin: 175
Silniki: 2 silniki diesla o mocy 12 600 kW każdy
Prędkość: 22 węzły
Produkcja: AVIC Weihai Shipyard, Chiny
rel (Stena Line)
Ciekawscy mogą tez porownac stępke promu polskiego i chinskiego .Roznica bardzo duza.
Nie wdając sie w "drobiazgi"konkurowanie z promami "chinskimi" bedzie kłopotliwe, ale wazne tez jest to, ze gdy nasz bedzie podpierał keję, pierwsze terminy juz mineły,Stena bedzie liczyła zyski.
Inna stocznia chinska buduje 4 statki konstrukcyjne dla Maersk'a IMO 9753911, nas bylo stac zaledwie na segmenty AHTS dla tego samego armatora.
Mieczyslaw
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.