W ostatnich dniach stocznia Crist SA sfinalizowała realizację kolejnych kontraktów na budowę i dostawę konstrukcji okrętowych dla stoczni zagranicznych. Jeden blok statku na własnej pływalności oraz zestaw sekcji na barko-pontonie dla dwóch stoczni francuskich zostały wyholowane z Gdyni po kilkudniowym oczekiwaniu na poprawę warunków atmosferycznych.
W piątek, 13 października, z Gdyni wyholowany został barko-ponton heavy-lift Osprey Trader z zestawem sekcji części dziobowej (w tym - z wnękami kluz kotwicznych, z gruszką dziobową i zainstalowanymi sterami strumieniowymi).
Sekcje przeznaczone są dla stoczni STX France SA na wycieczkowiec o numerze budowy F34. Za symbolem tym kryje się statek, który otrzyma imię MSC Bellissima - jednostka siostrzana przekazanego przez tę samą stocznię w maju bieżącego roku wycieczkowca MSC Meraviglia. Armator MSC Cruises ma odebrać Belissimę w lutym 2019 roku.
Pierwsza partia konstrukcji na jednostkę F34 ma dotrzeć, holowana na barko-pontonie przez jednostkę En Avant 1, 24-25 października.
W niedzielę, 15 października, wcześnie rano, z portu Gdynia wypłynął zestaw holownika Felix z blokiem rufowym jednostki oznaczonej stoczniowym numerem budowy C329. Portem docelowym dla holowanego bloku ma być Concarneau w Bretanii, gdzie mieści się stocznia Piriou.
Nie mamy jeszcze potwierdzenia tej informacji ze źródeł oficjalnych, a numer budowy C329 nie jest ujawniony (i nie przypisany do żadnej konkretnej nowej budowy / zamówienia stoczni Piriou) w żadnych ogólnodostępnych źródłach, ale nasza analiza porównawcza wyglądu rufowego bloku dostarczonego właśnie przez stocznię Crist z dostępnymi oficjalnymi informacjami i ilustracjami z francuskiej stoczni pozwala sądzić, że najprawdopodobniej mamy do czynienia z rufową częścią 72-metrowego okrętu hydrograficznego dla Królewskiej Marynarki Maroka (Moroccan Royal Navy - MRN). O zdobyciu kontraktu na jego budowę stocznia Piriou poinformowała w czerwcu ubiegłego roku.
Wielozadaniowa jednostka, oznaczana w oficjalnych informacjach jako BHO2M (Bâtiment Hydro-Océanographique Multi-Missions) ma realizować zadania hydrograficzne i oceanograficzne i inne, takie, jak patrolowe, pomocy humanitarnej, platform dla sił specjalnych lub nurków, poszukiwawczo-ratownicze i ochrony środowiska.
BHO2M to najnowsza generacja naukowo-badawczego okrętu wyposażonego w systemy pozwalające na przeprowadzanie badań topograficznych zgodnie ze standardami International Hydrographic Organization (IHO).
Projekt tego okrętu stanowi rozwinięcie jednostki wielozadaniowej (multi-missions vessel) B2M budowanej ostatnio w Concarneau dla Marynarki Francuskiej (Marine Nationale).
Okręt wyposażony będzie m.in. w dwie wielowiązkowe echosondy oraz dwa rejony VERTREP - pionowego transferu zaopatrzenia (ze śmigłowca).
Projektanci i budowniczowie zapewniają o wysokiej dzielności morskiej oraz dużej autonomiczności jednostki typu BHO2M.
W projektowaniu, budowie i wprowadzeniu do służby okrętu poza samą stocznią bierze udział - w zakresie wyposażenia naukowo-badawczego - SHOM (Navy Hydrographic and Oceanographic Department), który zapewnia także szkolenie techników hydrografii, oceanografii i kartografii dla MRN. Z kolei KERSHIP (spółka Piriou i grupy Naval) odpowiedzialna jest za systemy uzbrojenia i zarządzanie kontraktem.
Najprawdopodobniej część dziobowa okrętu C329 zbudowana została w stoczni Piriou w Concarneau.
Okręt ma być przekazany przez stocznię francuską w połowie roku 2018.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: Piriou, MSC
BHO2M - charakterystyka podstawowa (stocznia Piriou): długość całkowita - 72 m, szerokość - 15 m, zanurzenie - 5 m; prędkość - 14 węzłów; zasięg - 5000 Mm przy prędkości 10 w., autonomiczność - 30 dni; załoga + technicy/naukowcy - 50 miejsc; napęd - spalinowo-elektryczny, 4 × GE 1200 kW.
MSC Belissima (STX F34) - charakterystyka podstawowa (stocznia STX France, St. Nazaire): długość całkowita - 315,83 m, długość między pionami - 296,00 m, szerokość maksymalna - 50,00 m, szerokość konstrukcyjna - 43,00 m, zanurzenie - 8,75 m, wysokość boczna do pokładu głównego - 12,05 m; tonaż pojemnościowy brutto - 171 500, tonaż pojemnościowy netto - 107 916; nośność 13 188 t; pojemność skompensowana brutto - 157 454 jedn.; liczba kabin pasażerskich - 2250; liczba łóżek - 5700; załoga - 1536 osób; silniki napędu głównego - 2 × Wartsila 12V46C + 2 × 16V46C; moc napędu głównego - 58 800 kW (79 944 KM); prędkość maksymalna - 22,70 w., prędkość eksploatacyjna: 21,80 w.