Wzrost znaczenia żeglugi śródlądowej jest ostatnio dyskutowany zarówno w Europie środkowej jak i w innych częściach świata. Zmieniający się klimat oraz ochrona środowiska również pojawiają się często w dyskusji publicznej. Projektanci statków są przygotowani do zmierzenia się z tymi wyzwaniami.
Propozycja inżynierów z gdańskiego biura firmy Deltamarin to wielozadaniowy statek śródlądowy o nazwie DeltaBreaker łączący cechy holownika, lodołamacza oraz pchacza, zapewniając jednocześnie przestrzeń na inne potencjalne zastosowania. Przewidziano napęd na skroplony gaz (LNG) co ma zapewnić mniejszy poziom szkodliwych emisji. Ponadto kształt kadłuba zapewnia małe opory oraz umożliwia łamanie lodu do 0,6 m grubości, co z kolei umożliwia przedłużenie sezonu nawigacyjnego w różnych częściach świata.
Obecny projekt jest przystosowany do dróg wodnych IV klasy, ale możliwe jest również zaprojektowanie mniejszych wersji. Jedną z cech charakterystycznych jest zastosowanie systemu połączenia z barką typu ATB (Articulated Tug Barge), który pozwala pchanie dostosowanych barek po wodach śródlądowych i przybrzeżnych. Mogą to być barki do przewozu ładunków masowych, kontenerów, produktów ropopochodnych, barki-bunkierki LNG lub barki mieszkalne. Na pokładzie rufowym zarezerwowano miejsce na dwa kontenery 20-stopowe. Dodatkowe funkcje statku, takie jak np. gaszenie pożarów, likwidowanie rozlewów lub wykonywanie pomiarów środowiskowych mogą być dostosowane według potrzeb klienta.
Projekt został zaprezentowany na targach Baltexpo 2017.
rel (Deltamarin)