Ostatni rok był dla firmy projektowo-konsultingowej Nelton (stoisko 2.12) niezwykle ważny - pełen nowych, inspirujących projektów. Dalszy ciąg znalazła współpraca ze szwajcarskim partnerem - tym razem Nelton pracuje nad projektem pasażerskiego katamaranu przeznaczonego na wody Jeziora Czterech Kantonów w Szwajcarii.
Jednostka zostanie zaprojektowana ze składanych elementów, dzięki czemu będzie można zmontować ją w dowolnym miejscu na świecie. Cała konstrukcja została podzielona na elementy, które zmieszczą w kontenerze o długości 45 stóp i połączone będą śrubami (nie spawane). Dlatego struktura będzie się znacznie różnić od typowych rozwiązań konstrukcyjnych, które są powszechne w przemyśle.
Niedawno Nelton podpisał kolejny kontrakt dotyczący projektowania w pełni elektrycznego, zasilanego bateriami promu samochodowo-pasażerskiego - promu typu ZeroCat - opracowywanego wspólnie ze stocznią Fjellstrand. Statek kursujący na 12-kilometrowej trasie pomiędzy Halhjem a Våge w Norwegii pomieści 120 samochodów osobowych, 12 ciężarówek oraz niemal 300 pasażerów. Jego aluminiowy kadłub zbudowany ma być w Polsce.
Jest to nieco większy statek, będący rozwinięciem wcześniej zbudowanego Ampere, w którego projektowaniu Nelton również miał udział, a który zyskał rozgłos w 2015 roku jako jeden z pierwszych w świecie promów samochodowych zasilanych wyłącznie z akumulatorów.
Nelton opracowuje projekt statku w bardzo szerokim zakresie, a mianowicie projekt klasyfikacyjny oraz dokumentację roboczą dla konstrukcji, rur, urządzeń i wyposażenia.
Na targach Baltexpo 2017 Nelton prezentuje m.in. nowoczesny statek rybacki - NT-155 - wyposażony w najnowszy system połowu ryb - autolining, który pozwala na uwolnienie 65 000 haczyków rybnych z przynętami w bardzo krótkim czasie. Studzienka moonpool (studzienka hydrograficzna) znajdująca się w środkowej części kadłuba umożliwia - jak czytamy w oficjalnej informacji z biura projektowego - przechowywanie ryb pod kadłubem i połączona jest z systemem filetowania ryb, które następnie przechowywane pod głównym pokładem są w temperaturze -30 stopni. NT-155 to także innowacyjny system zarządzania energią, w którym systemy rekuperacji i zaawansowana automatyka służą do znacznego obniżenia zużycia energii elektrycznej.
W pracowniach Nelton projektowany jest również niezwykły wycieczkowiec, stanowiący część floty brytyjskiego armatora. To chyba najbardziej prestiżowe zlecenie. Wraz z niemieckim biurem projektowo-konsultingowym Kabe Design & Engineering (Kabe Ingenieurbüro GmbH) Nelton pracuje nad projektem wycieczkowca zamówionego przez brytyjskiego armatora Saga Cruises w stoczni Meyer Werft. Firmy projektowe dostarczą projekt roboczy (dokumentację warsztatową) statku Spirit of Discovery. Nelton jest odpowiedzialny za dostarczenie projektu roboczego kadłuba. Statek dołączy do dwóch obecnie eksploatowanych przez Saga Cruises - Saga Sapphire i Saga Pearl II, ale najprawdopodobniej zastąpi jeden z nich.
Nowy wycieczkowiec Saga Cruises, pierwszy budowany specjalnie na zamówienie tego brytyjskiego operatora, ma mieć długość 234 m, szerokość 31 m i pojemność brutto 55 900 jedn. i miejsce dla ok. 1000 pasażerów.
Wszystkie kabiny pasażerskie na tym statku mają mieć balkony i żadna z około 540 kabin nie będzie kabiną wewnętrzną (bez okien), a ponad 100 kabin będzie przeznaczonych dla pasażerów samotnych.
Rejs inauguracyjny Spirit of Discovery planowany jest na lato 2019 roku.
PBS