Holownik (AHTS) KL Sandefjord, należący do K Line Offshore AS, spółki Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. ("K" Line), jako pierwszy statek offshore otrzymał notację klasy Shore Power międzynarodowego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL. Teraz, przebywając w porcie, może korzystać z nabrzeżnych instalacji zasilania w energię elektryczną, tzw. "cold-ironing".
Jak powiedział Espen Sørensen z K Line Offshore AS, przyznana właśnie notacja odzwierciedla zobowiązania firmy do zapewnienia czystszego środowiska w portach. Dodał też, że jest zadowolony ze współpracy z zarządem portu w Bergen i towarzystwem klasyfikacyjnym DNV GL, zapowiadając jednocześnie starania o ten sam dokument dla siostrzanego statku - KL Saltfjord.
Korzystając z nabrzeżnych instalacji zasilania, statek nie tylko zmniejsza zużycie paliwa, ale także emisję szkodliwych związków, znacznie poprawiając jakość powietrza w porcie i otaczającym go środowisku. Zastosowanie rozwiązania eliminuje też generowany hałas, a co równie ważne, zmniejsza ilość usług inżynierskich w zakresie konserwacji silnika.
- Rosnąca świadomość negatywnego wpływu emisji dwutlenku siarki (SOx) oraz cząstek stałych ze statków w portach prowadzi do coraz bardziej ekologicznych inwestycji nabrzeżnych, jak np. 'cold ironing' - przyznał Jon Rysst z DNV GL. - Wraz ze wzrostem w pełni elektrycznych i hybrydowych statków, rozwiązanie stanie się wkrótce standardową procedurą w wielu portach na całym świecie - z widocznym, pozytywnym wpływem na jakość powietrza.
Przepisy klasyfikacyjne DNV GL dotyczące dostawy energii elektrycznej z lądu obejmują wymogi dla okrętowego systemu przyłącza energetycznego. Notacja Shore Power gwarantuje bezpieczny i wydajny sposób podłączania i odłączania zasilania brzegowego. DNV GL także weryfikuje kompatybilność systemu przyłącza energetycznego na lądzie i na statku, i zawiera zalecenia dotyczące dobrze zdefiniowanych technicznie, "odpornych" na przyszłościowe zmiany rozwiązań technicznych.
Wymogi techniczne są oparte na międzynarodowym standardzie dla wysokonapięciowych połączeń lądowych ustalonych przez ISO i IEC, IEEE w IEC / ISO / IEEE Publication '80005-1 Utility connections in Port - Part 1: High Voltage Shore Connection (HVSC) Systems'. Część 3. tych norm jest obecnie w opracowaniu i dotyczy niskonapięciowych lądowych przyłączy elektro-energetycznych. DNV GL jest aktywnie zaangażowane w tę pracę jako członek grupy roboczej IEC.
KL Sandefjord został zbudowany w 2011 roku w stoczni STX Langsten w Tomrefjord według projektu AH12 CD. Ma 95 m długości i 24 m szerokości. Statek o mocy maszyn wynoszącej 34 000 KM posiada kombinowany napęd bazujący na mechanicznej i elektrycznej transmisji mocy z silników diesla. W trakcie pływania i prac holowniczych może korzystać z obu źródeł napędu, podczas gdy w czasie prac wymagających pozycjonowania dynamicznego działają jedynie pędniki elektryczne. KL Sandefjord dysponuje uciągiem na palu wynoszącym 350 ton.
AL, rel (DNV GL), PBS
Mieczyslaw
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.