Stocznie, Statki

Holownik (AHTS) KL Sandefjord, należący do K Line Offshore AS, spółki Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. ("K" Line), jako pierwszy statek offshore otrzymał notację klasy Shore Power międzynarodowego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL. Teraz, przebywając w porcie, może korzystać z nabrzeżnych instalacji zasilania w energię elektryczną, tzw. "cold-ironing".

Jak powiedział Espen Sørensen z K Line Offshore AS, przyznana właśnie notacja odzwierciedla zobowiązania firmy do zapewnienia czystszego środowiska w portach. Dodał też, że jest zadowolony ze współpracy z zarządem portu w Bergen i towarzystwem klasyfikacyjnym DNV GL, zapowiadając jednocześnie starania o ten sam dokument dla siostrzanego statku - KL Saltfjord.

Korzystając z nabrzeżnych instalacji zasilania, statek nie tylko zmniejsza zużycie paliwa, ale także emisję szkodliwych związków, znacznie poprawiając jakość powietrza w porcie i otaczającym go środowisku. Zastosowanie rozwiązania eliminuje też generowany hałas, a co równie ważne, zmniejsza ilość usług inżynierskich w zakresie konserwacji silnika. 

- Rosnąca świadomość negatywnego wpływu emisji dwutlenku siarki (SOx) oraz cząstek stałych ze statków w portach prowadzi do coraz bardziej ekologicznych inwestycji nabrzeżnych, jak np. 'cold ironing' - przyznał Jon Rysst z DNV GL. - Wraz ze wzrostem w pełni elektrycznych i hybrydowych statków, rozwiązanie stanie się wkrótce standardową procedurą w wielu portach na całym świecie - z widocznym, pozytywnym wpływem na jakość powietrza.

Przepisy klasyfikacyjne DNV GL dotyczące dostawy energii elektrycznej z lądu obejmują wymogi dla okrętowego systemu przyłącza energetycznego. Notacja Shore Power gwarantuje bezpieczny i wydajny sposób podłączania i odłączania zasilania brzegowego. DNV GL także weryfikuje kompatybilność systemu przyłącza energetycznego na lądzie i na statku, i zawiera zalecenia dotyczące dobrze zdefiniowanych technicznie, "odpornych" na przyszłościowe zmiany rozwiązań technicznych.

Wymogi techniczne są oparte na międzynarodowym standardzie dla wysokonapięciowych połączeń lądowych ustalonych przez ISO i IEC, IEEE w IEC / ISO / IEEE Publication '80005-1 Utility connections in Port - Part 1: High Voltage Shore Connection (HVSC) Systems'. Część 3. tych norm jest obecnie w opracowaniu i dotyczy niskonapięciowych lądowych przyłączy elektro-energetycznych. DNV GL jest aktywnie zaangażowane w tę pracę jako członek grupy roboczej IEC.

KL Sandefjord został zbudowany w 2011 roku w stoczni STX Langsten w Tomrefjord według projektu AH12 CD. Ma 95 m długości i 24 m szerokości. Statek o mocy maszyn wynoszącej 34 000 KM posiada kombinowany napęd bazujący na mechanicznej i elektrycznej transmisji mocy z silników diesla. W trakcie pływania i prac holowniczych może korzystać z obu źródeł napędu, podczas gdy w czasie prac wymagających pozycjonowania dynamicznego działają jedynie pędniki elektryczne. KL Sandefjord dysponuje uciągiem na palu wynoszącym 350 ton.

AL, rel (DNV GL), PBS

+1 Shore Power
Czterdziesci lat temu mielismy naszą bazę w Szczecinie. Nasze statki regularnie korzystały z sieci brzegowej. Nie wiem czy nazywalo sie to Shore Power,ale działalo. Statek mozna dostosować do tego rozwiązania,ale bez infrastruktury nabrzeza to stracone babki.
Mieczyslaw
04 wrzesień 2017 : 13:30 Mieczyslaw | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter