W piątek, 25 sierpnia w stoczni AVIC Weihai Shipyard w Chinach odbyła się uroczystość cięcia stali na pierwszy z czterech statków typu ro-pax (pasażersko-samochodowych) dla Stena Line.
Nowo wybudowane jednostki mają kursować na Morzu Irlandzkim, głównie na trasach do Belfastu, gdzie Stena Line rozwija hub transportowy. To część znaczącej inwestycji Stena Line w ramach nowego modelu biznesowego, który ma zaspokoić coraz większe potrzeby klientów. Statki będą dysponować linią ładunkową o długości 3 000 metrów, a na ich pokład wejdzie około 1 000 pasażerów.
- Nowe statki ro-pax będą jednymi z najbardziej wydajnych jednostek na świecie, jeśli chodzi o zużycie paliwa, z ograniczeniem emisji dwutlenku węgla (CO2) o 25% w porównaniu do tych obecnie użytkowanych. Chcemy być liderem zrównoważonego rozwoju w branży transportu morskiego i ustanawiać nowe standardy działalności operacyjnej, ograniczenia emisji i konkurencyjności kosztowej. Nowe statki będą napędzane tradycyjnym paliwem, ale będą zaprojektowane tak, aby spełniały standardy dla jednostek napędzanych gazem. Będą także przygotowane pod scrubbery oraz konwertery katalityczne - da nam to w przyszłości elastyczność - mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający Stena Line.
Statki mają być dostarczone w 2019 i 2020 roku. W kontrakcie zawarto także opcję na budowę kolejnych czterech.
AL, rel (Stena Line)
Promy będą konkurencyjne dla budowanych w Szczecinie. Jednosti o wymiarach 214.4 x 27.7 m, 42000 GT(?)
beda napedzane dwoma MaK'mi po 12600 KW dające predkosc 22 węzły.
Linia ładunowa powyzel 3000m + miejsce dla 120 samochodow osobowych na drugim poziomie.
Zaloga 73 osoby będzie obsługiwała 927 pasazerow.
A teraz kilka słów o stoczni. To duza stocznia z dwoma suchymi dokami i jedną pochylnia.
Mogą budowac jednostki po 100000 DWT. Linia brzegowa zakładu ma 1800 m,zatrudniają 4500 osób.
W lipcu przekazali Holendrom podsypkowiec Adhemar de Saint-Vincent.
Tak więc nie tylko Stena tam buduje.
Aktualny portfel liczy 40 jednostek + 7 opcji. Do konca lipca przekazali 7 jedostek. To dobry prognostyk.
Wspominam o tym w kontekscie szczecinskiego promu. Gdy Szczecin bedzie budował, Dunczycy będą liczyć dudki.
Pozdrawiam
Mieczyslaw
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.