Szczecińska stocznia Kedat Sp. z o.o., działająca na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego (dawniej Stocznia Szczecińska) zwodowała 25 lipca częściowo wyposażony, 26-metrowy statek rybacki, zamówiony przez duńską stocznię Hvide Sande Shipyard, Steel & Service. Dwa dni później statek wyruszył, na holu jednostki Baltsund, do portu Hvide Sande w Danii, gdzie jest obecnie wykańczany i doposażany.
Jest to niewielki statek rybacki typu flyshooter - gillnetter (odmiana sejnera), który ma nosić imię Hafborg. W rodzinnej firmie z wyspy Grímsey (nieopodal północnych brzegów Islandii) współpracują ojciec i syn eksploatując dwie jednostki rybackie - gillnetter (statek do powłowu sieciami pławnicowymi; lugier, kuter pławnicowy) i prawie 19-metrowy flyshooter (statek do połowu sieciami będącymi pewną kombinacją włoka i sieci okrężnicowej). Teraz te funkcje tych dwóch statków zostaną połączone w jednym, większym, zdolnym do połowów obiema metodami, w zależności od sezonu.
Projekt statku pochodzi z Ráðgarður Ship Consulting, a brokerem aranżującym kontrakt była BP Shipping Agency.
Przypomnijmy, ze duńska stocznia poinformowała o zdobyciu kontraktu 6 grudnia ubiegłego roku (podpisano go prawdopodobnie już w listopadzie 2016). Zleceniodawcą jest islandzki armator Hafborg.
Hvide Sande zapowiedziała, że w Danii zainstalowane zostaną "wszystkie elementy wyposażenia i napędu", co oznacza, że w Szczecinie powstał kadłub wyposażony raczej w niewielkim stopniu.
Gotowy statek ma być przekazany armatorowi do końca przyszłego roku.
Wodowanie w Szczecinie nastąpiło przez podniesienie kadłuba z płyty montażowej przy pochylni Wulkan Nowy z użyciem dużej suwnicy i opuszczenie go na wodę.
Statek rybacki Hafborg - charakterystyka podstawowa: nr IMO - 9819557, stoczniowy numer budowy - Hvide Sande 134; państwo bandery - Islandia; armator - Hafborg, Islandia; projektant - Ráðgarður Ship Consulting; stocznia wyposażająca / główny kontraktujący - Hvide Sande Shipyard, Steel & Service, Dania; stocznia dostarczająca częściowo wyposażony kadłub - Kedat Sp. z o.o., Szczecin; odstęp międzywręgowy - 0,50 m; długość całkowita - 25,95 m, długość między pionami - 23,34 m, szerokość konstrukcyjna - 8,00 m, zanurzenie - 4,00 m; tonaż pojemnościowy brutto - 150, pojemność skompensowana brutto - 842; ładowność ryby z lodem - 50 ton w 135 zasobniach; pojemność zbiorników paliwowych - 35 m³, pojemność zbiorników na wodę słodką - 14 m³; łączna moc napędu głównego - 837 kW (1138 KM); miejsc dla załogi - 8; klasyfikacja - Lloyd's Register.
PBS
Wodowanie częściowo wyposażonego Hafborga:
Flyshootery to male statki rybackie zwykle znacznie ponizej 500 GT, lowiące NIEWODAMI.
Metoda w wersji morskiej jes znana pod nazwą "niewód duński".
Stosują ją Dunczycy i Islandczycy.
Udoskonalona stała się niewodem szkockim. Dzisiaj stosowana rowniez w Holandii czy Francji.
Zewnętrznie przypomina mały trawler, który nie stosuje rozpornic, z dwoma sporymi bebnami na rufie.
Polowy prowadzi sie na "plytkiej" wodzie, na gruncie.
Przykładem moze być :
Aaltje Postma IMO 9210024
Simplon SCH-65 IMO 8108688
i wiele innych
Zachęcam do stosowania polskich nazw. Niewod to dosc szeroko znane pojęcie.
U nas znane sa niewody dobrzezne.
Mieczyslaw
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.