W lutym bieżącego roku holenderski armator Baggerbedrijf De Boer B.V. (Dutch Dredging B.V.) zamówił w stoczni Damen Shipyards Hardinxveld dwa specjalnie zaprojektowane dla niego holowniki nietypowego przeznaczenia z myślą o eksploatacji w jego spółce zależnej - De Boer Remorquage SARL. Budowę obu, częściowo wyposażonych, holowników powierzono działającej w Gdańsku stoczni Safe Co. Ltd. Sp. z o.o.
Pierwszy z nich, który nosić będzie imię Papillon - holownik typu ASD 2310 SD (stoczniowy symbol budowy ASD YN 571765, nr IMO 9828455) został w ostatnich dniach dostarczony do odbiorcy w Holandii. Częściowo wyposażona jednostka była holowana z Polski przez holownik Ikar, armatora J. Stępniewski & Co. Ltd. z Gdyni. Ikar z Papillonem na holu wyruszył z Zatoki Gdańskiej dziewiątego sierpnia, a dotarł do Dordrecht (siedziby stoczni Damen) 14 sierpnia.
Holenderski armator zdobył 10-letni kontrakt Grand Port Maritime de Guyane na zatrudnienie pary holowników w portach Cayenne i Kourou w Gujanie Francuskiej. Ich zasadniczą funkcją będzie asystowanie statkom przy ich manewrach w portach i udzielanie pomocy w sytuacjach zagrożenia, łącznie z gaszeniem pożarów.
Ważną drugą rolą obu holowników ma być pomoc przy pracach pogłębiarskich związanych z utrzymaniem kanałów i basenów potowych w obu wspomnianych portach.
Większy z dwóch holowników - typu WID 2915 - będzie skonfigurowany do wykonywania wielu róznych zadań, w tym - prac pogłębiarskich metodą ciśnieniową wodno-powietrzną (air and water injection dredging - AIRSET).
Mniejszy holownik, projektu ASD 2310 SD (shallow draught - na płytkie wody), będzie przystosowany do używania wyposażenia potrzebnego przy wyrównywaniu dna i będzie mógł przeprowadzać badania hydrograficzne (zwłaszcza sondowanie).
Wspólnikiem Dutch Dredging w projekcie jest przedsiębiorstwo holownicze Iskes Towage & Salvage z Ijmuiden, które będzie współwłaścicielem francuskiej spółki zależnej Dutch Dredging - De Boer Remorquage SARL, będącej z kolei bezpośrednim zamawiającym dwa holowniki. Iskes będzie też operatorem holowników i armatorem zarządzającym, który poprowadzi wśród mieszkańców Gujany rekrutację i szkolenie załóg holowników.
Iskes jest już operatorem holowników Damena, w tym trzech typu ASD 2810 i jednego ASD 3212.
Jako że holowniki będą jedynymi jednostkami pomocniczymi i roboczymi w każdym ze wspomnianych portów, będą przystosowane także do takich prac, jak przewozy wyposażenia i ładunków w ilościach do jednego standardowego kontenera.
Budowane są zgodnie z francuskimi przepisami pozaklasyfikacyjnymi oraz pod nadzorem francuskiego towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas.
Mniejszy holownik - ASD 2310 SD - ma być przekazany, po wykończeniu i doposażeniu w stoczni holenderskiej - w listopadzie bieżącego roku. Większy - WID 2915 - w kwietniu roku 2018.
Gujana Francuska jest departamentem Francji i współcześnie znana jest chyba najbardziej jako lokalizacja centrum lotów kosmicznych (miejsce startów rakiet Ariane) - Guyana Space Centre, używanego przez European Space Agency.
PBS
Papillon (ASD YN 571765) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9828455
typ (projekt) holownika ASD 2310 SD (tylnopędnikowy)
stoczniowy symbol budowy ASD YN 571765
stocznia - główny kontraktujący B.V. Scheepswerf Damen Hardinxveld, Hardinxveld-Giessendam, Holandia
stocznia dostarczająca częściowo-wyposażony holwonik Safe Co Ltd Sp. z o.o.
długość całkowita 22,73 m
długość między pionami 20,38 m
szerokość konstrukcyjna 10,42 m
zanurzenie 3,30 m
wysokość boczna 4,50 m
tonaż pojemnościowy brutto 217
skompensowana pojemność brutto 1292
łączna moc napędu głównego MCR: 2080 kW (2828 KM), CSR: 1768 kW (2404 KM)
klasyfikacja Bureau Veritas