W lutym bieżącego roku holenderski armator Baggerbedrijf De Boer B.V. (Dutch Dredging B.V.) zamówił w stoczni Damen Shipyards Hardinxveld dwa specjalnie zaprojektowane dla niego holowniki nietypowego przeznaczenia z myślą o eksploatacji w jego spółce zależnej - De Boer Remorquage SARL. Budowę obu, częściowo wyposażonych, holowników powierzono działającej w Gdańsku stoczni Safe Co. Ltd. Sp. z o.o.
Pierwszy z nich, który nosić będzie imię Papillon - holownik typu ASD 2310 SD (stoczniowy symbol budowy ASD YN 571765, nr IMO 9828455) został w ostatnich dniach dostarczony do odbiorcy w Holandii. Częściowo wyposażona jednostka była holowana z Polski przez holownik Ikar, armatora J. Stępniewski & Co. Ltd. z Gdyni. Ikar z Papillonem na holu wyruszył z Zatoki Gdańskiej dziewiątego sierpnia, a dotarł do Dordrecht (siedziby stoczni Damen) 14 sierpnia.
Holenderski armator zdobył 10-letni kontrakt Grand Port Maritime de Guyane na zatrudnienie pary holowników w portach Cayenne i Kourou w Gujanie Francuskiej. Ich zasadniczą funkcją będzie asystowanie statkom przy ich manewrach w portach i udzielanie pomocy w sytuacjach zagrożenia, łącznie z gaszeniem pożarów.
Ważną drugą rolą obu holowników ma być pomoc przy pracach pogłębiarskich związanych z utrzymaniem kanałów i basenów potowych w obu wspomnianych portach.
Większy z dwóch holowników - typu WID 2915 - będzie skonfigurowany do wykonywania wielu róznych zadań, w tym - prac pogłębiarskich metodą ciśnieniową wodno-powietrzną (air and water injection dredging - AIRSET).
Mniejszy holownik, projektu ASD 2310 SD (shallow draught - na płytkie wody), będzie przystosowany do używania wyposażenia potrzebnego przy wyrównywaniu dna i będzie mógł przeprowadzać badania hydrograficzne (zwłaszcza sondowanie).
Wspólnikiem Dutch Dredging w projekcie jest przedsiębiorstwo holownicze Iskes Towage & Salvage z Ijmuiden, które będzie współwłaścicielem francuskiej spółki zależnej Dutch Dredging - De Boer Remorquage SARL, będącej z kolei bezpośrednim zamawiającym dwa holowniki. Iskes będzie też operatorem holowników i armatorem zarządzającym, który poprowadzi wśród mieszkańców Gujany rekrutację i szkolenie załóg holowników.
Iskes jest już operatorem holowników Damena, w tym trzech typu ASD 2810 i jednego ASD 3212.
Jako że holowniki będą jedynymi jednostkami pomocniczymi i roboczymi w każdym ze wspomnianych portów, będą przystosowane także do takich prac, jak przewozy wyposażenia i ładunków w ilościach do jednego standardowego kontenera.
Budowane są zgodnie z francuskimi przepisami pozaklasyfikacyjnymi oraz pod nadzorem francuskiego towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas.
Mniejszy holownik - ASD 2310 SD - ma być przekazany, po wykończeniu i doposażeniu w stoczni holenderskiej - w listopadzie bieżącego roku. Większy - WID 2915 - w kwietniu roku 2018.
Gujana Francuska jest departamentem Francji i współcześnie znana jest chyba najbardziej jako lokalizacja centrum lotów kosmicznych (miejsce startów rakiet Ariane) - Guyana Space Centre, używanego przez European Space Agency.
PBS
Papillon (ASD YN 571765) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9828455
typ (projekt) holownika ASD 2310 SD (tylnopędnikowy)
stoczniowy symbol budowy ASD YN 571765
stocznia - główny kontraktujący B.V. Scheepswerf Damen Hardinxveld, Hardinxveld-Giessendam, Holandia
stocznia dostarczająca częściowo-wyposażony holwonik Safe Co Ltd Sp. z o.o.
długość całkowita 22,73 m
długość między pionami 20,38 m
szerokość konstrukcyjna 10,42 m
zanurzenie 3,30 m
wysokość boczna 4,50 m
tonaż pojemnościowy brutto 217
skompensowana pojemność brutto 1292
łączna moc napędu głównego MCR: 2080 kW (2828 KM), CSR: 1768 kW (2404 KM)
klasyfikacja Bureau Veritas
- jest rzadkością...
kolega lubi narzekać dla narzekania....
i nie potrafi odróżnić emocji od informowania o ciekawym statku.
prac związanych z pogłębianiem akwenów. A to co innego, to tak jak wypisuje się, że Nauta woduje trawlery czy inne statki rybackie a są to tylko kadłuby - fakt zaczęto budowę jednego statku rybackiego dla Szkotów ale to prawdopodobnie będzie porażka tak jak porażką jest budowany OCEANOGRAF , statek dla Uniwersytetu Gdańskiego.
i jest wyjaśniona rola obu
i nigdzie nie jest napisane, że ten właśnie przekazany, to ten, który będzie używany jako wyposażony do prowadzenia prac pogłębiarskich metodą ciśnieniową.
czepianie się dla czepiania.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.