Grupa Wärtsilä wyposaży nowy statek badawczy powstający na zamówienie niemieckiego rządu. Będzie napędzany ekologicznym paliwem LNG.
Statek budowany jest w stoczni Fassmer w Niemczech dla Federalnej Agencji Morskiej i Hydrograficznej (BSH, Bundesamt für Seeschifffahrt und Hydrographie). 75-metrowa jednostka Atair zastąpi 30-letni statek o tej samej nazwie. Będzie to pierwszy niemiecki statek badawczy pracujący na skroplony gaz ziemny LNG.
Zakres dostaw fińskiego koncernu obejmuje m.in. dwa 6-cylindrowe silniki dwupaliwowe Wärtsilä 20DF, umożliwiające zasilanie przede wszystkim paliwem LNG, alternatywnie także tradycyjnym morskim paliwem diesel'owskim; jeden silnik 6-cylindrowy Wärtsilä 20, a także dwa układy oczyszczania spalin oparte na technologii SCR (selektywnej redukcji katalitycznej).
Jak czytamy w komunikacie Wärtsilä, silniki będą montowane elastycznie. Ta specjalna technika pozwoli na spełnienie normy "Silent R" towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL, umożliwiając użycie sprzętu sonarowego bez zakłóceń z powodu emitowanego pod wodą hałasu silnika.
Sprzęt ma zostać dostarczony w połowie 2018 roku, zaś sam statek zostanie przekazany do eksploatacji na początku 2020 roku. Umowę z Wärtsilä podpisano w czerwcu 2017 roku.
Fiński koncern dostarczy również silniki i systemy SCR dla trzech niemieckich łodzi policyjnych, które także zostaną zbudowane w stoczni Fassmer.
Wcześniej, Wärtsilä dostarczyła silniki główne, montowane na podwójnych podkładach elastycznych, wyposażone w system SCR dla statku badawczego Sonne, będącego również własnością niemieckiego rządu. Jak czytamy w komunikacie firmy, statek działa bez zarzutu, co potwierdza, że Wärtsila sprawdza się jako dostawca wysokiej jakości produktów i rozwiązań technologicznych.
AL, rel (Wärtsilä)