Polski Rejestr Statków SA będzie nadzorować budowę holowników dla Marynarki Wojennej Rzeczypospolitej Polskiej, budowanych przez stocznię Remontowa Shipbuilding SA.
Do udziału w nadzorze nad projektowaniem i budową okrętów wojennych Polski Rejestr Statków przygotowywał się przez wiele lat. Współpraca z Marynarką Wojenną została nawiązana jeszcze w latach 60., a zintensyfikowana w latach 90. XX w. Doświadczenia, które zdobył przez ostatnie 20 lat pozwoliły na sformułowanie i opublikowanie przepisów klasyfikacji i budowy okrętów wojennych oraz innych publikacji, które są stale aktualizowane. Dzięki temu może sprawować nadzory nad projektowaniem i budową, a także nad eksploatacją okrętów wojennych.
Ministerstwo Obrony Narodowej realizuje program modernizacji technicznej sił zbrojnych, w tym MW RP, który przewiduje budowę zarówno okrętów bojowych jak też pomocniczych jednostek pływających.
W dniu 18 lipca br. podpisana została umowa pomiędzy stocznią Remontową Shipbuilding SA a Polskim Rejestrem Statków na nadzór nad budową sześciu holowników dla MW RP w stoczni Remontowa Shipbuilding. Umowa obejmuje sprawowanie specjalistycznego nadzoru technicznego w zakresie klasyfikacyjnym i konwencyjnym nad zatwierdzaniem dokumentacji technicznej, budową oraz próbami sześciu holowników dla Marynarki Wojennej Rzeczypospolitej Polskiej.
O wyborze PRS SA jako towarzystwa klasyfikacyjnego zadecydowało kilka czynników. Jednym z nich jest fakt posiadania przez PRS SA własnych, kompletnych Przepisów klasyfikacji i budowy okrętów wojennych. Są w nich uwzględnione wszelkie mające zastosowanie wymagania: klasyfikacyjne, konwencyjne, standardy, normy i procedury wojskowe oraz cywilne, tak narodowe jak i międzynarodowe, w tym NATO, UE i ONZ (IMO). Nie bez znaczenia jest również doświadczenie nabyte w czasie wcześniejszej współpracy PRS SA z Marynarką Wojenną oraz Stocznią Remontowa Shipbuilding SA przy budowie okrętu ORP kadm. X.Czernicki, czy ostatnio sprawowany nadzór nad budową niszczyciela min typu "Kormoran" budowanego również przez tę stocznię.
Należy podkreślić również fakt, że PRS SA jest członkiem Stowarzyszenia Klasyfikacji Okrętów Wojennych krajów NATO (NSCA) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Bezpieczeństwa Okrętów Wojennych (INSA). Rolą ich jest tworzenie nowych przepisów bezpieczeństwa okrętów wojennych. W skład stowarzyszenia INSA wchodzą marynarki wojenne i towarzystwa klasyfikacyjne, a PRS SA jest jednym z jego założycieli.
Czytaj także: Kontrakt na budowę holowników dla Marynarki Wojennej RP podpisany
Poniżej wizualizacje holowników, które powstaną pod nadzorem PRS SA.
budowy okrętów wojennych.
Dopuszczenie innych jak DNV GL zupełnie nie na miejscu - pod tym względem zgadzam się z tą przecież polityczną decyzją.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.