Stocznie, Statki

W dniu 4 lipca, w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku odbyła się ceremonia cięcia pierwszych blach na budowę statku rybackiego B-131. W ten sposób oficjalnie zainaugurowano budowę częściowo wyposażonej jednostki przeznaczonej dla stoczni norweskiej. 

Częściowo wyposażony statek powstaje w Naucie na zamówienie stoczni Havyard Ship Technology, z którym gdyńska Stocznia miała już okazję współpracować przy budowie statku serwisowego Esvagt Njord. Finalnym odbiorcą statku będzie francuski armator - France Pelagique SAS.

- Cięcie pierwszych blach stanowi zwieńczenie pierwszego etapu w procesie budowy statku, jakim jest przygotowanie jego projektu technicznego. Teraz przystępujemy do prefabrykacji sekcji kadłubowych - powiedział Reza Sohrabian, szef marketingu w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta.

Jak informuje stocznia w oficjalnym komunikacie - zarówno przedstawiciele bezpośredniego klienta (norweskiej stoczni), jak i armatora statku wzięli udział w ceremonii pierwszego cięcia blach. Na uroczystości inaugurującej budowę obecni byli także przedstawiciele towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL, które to sprawuje nadzór nad budową.

Statek o numerze budowy B-131 będzie sporą jednostką rybacką. Jego wymiary wyniosą 81,4 m długości i 17,5 m szerokości. Jednostka będzie poławiała ryby (m.in. śledzie, makrele, ostroboki, sardynele, pilchardy i szproty). Statek zostanie wyposażony w zbiorniki ze schłodzoną wodą morską (RSW). Złowione ryby będą pompowane do zbiorników za pomocą specjalnej pompy, schładzane do temperatury -1 st. C, a następnie przepompowywane i zamrażane do temperatury -25 st. C w blokach do 25 kg każdy. Jednostka zostanie wyposażona także w nowoczesne technologie dla zrównoważonego rybołówstwa i efektywnego przetwarzania poławianych ryb. Na statku zostaną wykorzystane także rozwiązania zapewniające bezpieczne warunki pracy oraz efektywność energetyczną.

Obecnie stocznia Nauta buduje 10 statków rybackich - jeden kompletnie wyposażony, pozostałe częściowo wyposażone, oraz jeden statek - platformę zwiadu elektronicznego - przeznaczony dla koncernu Saab, który, po wyposażeniu jednostki w zasadnicze systemy funkcjonalne (zwiadu elektronicznego) przekaże ją Szwedzkiej Marynarce Wojennej, a także jeden statek naukowo-badawczy dla Uniwersytetu w Goeteborgu. Do przekazania pozostaje także, pozostający w gdyńskiej części Nauty, statek naukowo-badawczy Oceanograf. Od czasu powstania Zakładu Nowych Budów w Gdańsku jesienią 2013 r. Stocznia dostarczyła swoim klientom (stoczniom) już 12 częściowo wyposażonych statków rybackich oraz dwie, także częściowo wyposażone, jednostki serwisowe dla branży offshore. 

rel (MS TFI SA), PBS

+9 statek rybacki
Czy to kompletnie wyposażona jednostka? Czy też tylko kadłub , tak jak do tej pory budowano w oddziale gdanskiem stoczni Nauta? Co ma palenie blach z projektem technicznym ? Rozpoczęcie palenia blach to nie jest zwieńczenie etapu zakończenia
projektu technicznego. Do rozpoczęcia prefabrykacji sekcji jeszcze daleko - najpierw jest obróbka wstępna, później prefabrykacja wstępna itd. itd. Ryby na pewno nie będą pompowane ?? do zbiorników RSW lecz transportowane do tych
ładowni. Z tekstu mozna wywnioskować , że raczej jest to tak do tej pory kadłub trawlera, który później będzie w Norwegii
wyposażany .
05 lipiec 2017 : 12:12 mikolaj | Zgłoś
+5 kadłub trawlera
Ciekawe jakie są wyniki finansowe na budowie kadłubów statków jakie są budowane w gdańskim zakładzie Nauty?
Mam nadzieję , że Nauta nie ponosi strat na tych budowach. Chociaż wszyscy wiedzą , że tam nie liczy się kosztów ogólnozakładowych do kosztów budowy kadłuba, ludzie kierujący tym odziałem uważają, że tych kosztów nie ma.
Prawdopodobnie koszty te są wliczane do kosztów całej stoczni. Za ubiegły rok Nauta wykazała stratę ponad 13 mln zł.
Fakt, że ważne że ludzie mają pracę ale nie mozna zapominać o kosztach bo to droga do nikąd.
Życze sukcesów.
06 lipiec 2017 : 05:15 vlad | Zgłoś
+4 France Pelagique
Kontrakt na budowę tego trawlera podpisano 11.04.2017 pomiedzy France Pelagique (czesć Cornelis Vrolijk) i Havyard Shipyard.
Prawdopodobnie z opcją na jeden dodatkowy.
Jednostkę zaprojektowano w Dutch ASD. Jego wizualizacja jest podobna do innych duzych trawlerow zamrazalni pracujących dla Vrolijk. Dostawa jednostki juz za rok. Trawlery tego typu nie prowadzą przetworstwa. Wysoka automatyzacja systemu polowowo-
zamrazalniczego.
Pozdrawiam
Mieczyslaw
07 lipiec 2017 : 16:57 Mieczyslaw | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0665 4.1487
EUR 4.2261 4.3115
CHF 4.5255 4.6169
GBP 5.0933 5.1961

Newsletter