Stocznie, Statki

Energomontaż-Północ Gdynia zakończył realizację kolejnego nowatorskiego projektu. 31 maja i 1 czerwca odbył się załadunek prototypowych konstrukcji systemu cumowniczo-załadunkowego (Submerged Sal with Yoke).  

W ramach zamówienia dla NOV APL Energomontaż-Północ Gdynia wykonał konstrukcje o łącznej masie pond 1200 ton. Największym z wykonanych elementów jest jarzmo cumownicze (ang. yoke) - konstrukcja o kształcie trójkątnej ramy waży około 700 ton. - Długość każdego z boków konstrukcji wynosi 30 m. Jest to element, który służy do cumowania statku - za pomocą łańcuchów przyłączana jest pływająca jednostka produkcyjna służąca do wytwarzania gazu LNG - mówi Dominik Sychowski.

Energomontaż wykonał także turret wraz z podstawą do zakotwienia, służący do przekazywania surowca bezpośrednio na jednostkę FLNG oraz trzy pale kotwiące o masie ok. 100 ton każdy, za pomocą których podstawa całego systemu zostanie zamocowana do dna morskiego. 

Ta niezwykle skomplikowana konstrukcja została kompletnie wykonana przez EPG i przetestowana w obecności klienta firmy NOV APL, armatora (Golar), firmy odpowiedzialnej za instalację podwodną (Jumbo) oraz towarzystwa klasyfikacyjnego (DNVGL). Bezpośrednio z Energomontażu system cumowniczo-załadunkowy trafi na miejsce instalacji.

- Największe wyzwanie stanowiło napawanie powierzchni współpracujących ze sobą nadstopem Inconel 625 i następnie obróbka mechaniczna tego bardzo twardego materiału. Cały zakres tej obróbki został wykonany na hali obróbki mechanicznej należącej do EPG. Najgrubsza blacha spawana na tym projekcie miała grubość 400 mm. Wnętrze konstrukcji jarzma (Yoke) będące jednocześnie elementem wypornościowym zostało wypełnione 350 tonami magnetytu, celem zapewnienia odpowiedniego balastowania - mówi Adam Bubacz, kierownik projektu. 

Konstrukcje wykonane w EPG są przeznaczone na jednostkę Golar Hilli, która będzie pracować na polu gazowym Kribi u wybrzeży Kamerunu. Obecnie jednostka, która dotychczas służyła wyłącznie do przewozu LNG przechodzi przebudowę w stoczni w Singapurze, dzięki której stanie się pływającą jednostką produkcyjną FLNG. Według szacunkowych danych będzie produkowała około 1,2 mln ton LNG rocznie. 

Energomontaż-Północ Gdynia wielokrotnie współpracował z NOV APL, wykonując różnego rodzaju konstrukcje podwodne do załadunku ropy i gazu ze złóż morskich bezpośrednio na jednostki FPSO, FSO czy OLT. Rok temu spółka dostarczyła elementy systemu STL (Submerged Turret Loading) na pola Gina Krog i Martin Linge na Morzu Północnym. W 2015 elementy systemu SAL (Single Anchor Loading) z EPG również trafiły na Morze Północne - na pole Greater Stella. Natomiast pale kotwiące (pile anchors) i turrety wykonane na zamówienie tego samego klienta były przeznaczone na pole Hebron, zlokalizowane na wodach kanadyjskich. 

rel (Energomontaż-Północ Gdynia SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter