Stocznie, Statki

Stocznia Remontowa Nauta rozpoczyna kolejny projekt związany z budową nowego statku. Tym razem norweski klient - stocznia Havyard Ship Technology - zamówił w Naucie dużą częściowo wyposażoną jednostkę rybacką. 

Po realizacji pierwszego zamówienia - budowy częściowo wyposażonego statku typu SOV, klient powrócił do Nauty ze zleceniem na częściowo wyposażony trawler pelagiczny. Zamówiona jednostka, o długości 81,4 m i szerokości 17,5 m, będzie gotowa do przekazania zamawiającemu w II kwartale 2018 r. Operatorem statku, po wykończeniu i doposażeniu przez stocznię norweską, będzie francuski klient - France Pelagique SA.

Jednostka jest przeznaczona do połowu: śledzi, makreli, ostroboków, sardynelli, pilchardów i szprota. Wyposażona będzie w zbiorniki ze schłodzoną wodą morską (RSW). Złowione ryby będą pompowane do zbiorników za pomocą specjalnej pompy, schładzane do temperatury -1 st. C, a następnie przepompowywane i zamrażane do temperatury -25 st. C w blokach do 25 kg każdy. Statek zostanie wyposażony także w nowoczesne technologie dla zrównoważonego rybołówstwa i efektywnego przetwarzania poławianych ryb, oraz w rozwiązania zapewniające bezpieczne warunki pracy i efektywność energetyczną.

Przypomnijmy, że ponad rok temu Nauta przekazała Havyard Ship Technology częściowo wyposażony statek do obsługi morskich farm wiatrowych - Esvagt Njord. Statek obsługuje farmę wiatrową Dudgeon u wybrzeży Norfolk w Wielkiej Brytanii.

Obecnie w budowie w Stoczni Nauta jest łącznie 11 statków rybackich - kompletnie i częściowo wyposażonych oraz jeden statek wywiadowczy dla szwedzkiej marynarki wojennej, a także statek naukowo-badawczy dla Uniwersytetu w Goeteborgu. Od momentu uruchomienia Zakładu Nowych Budów w Gdańsku jesienią 2013 r. Stocznia przekazała klientom 11 statków rybackich i 2 jednostki serwisowe dla branży offshore. 

Havyard to duża norweska grupa kapitałowa, składająca się m.in. ze stoczni Havyard Ship Technology AS, biura projektowego Havyard Design & Solutions, a także  polskiego oddziału Havyard Production & Service.

rel (MS TFI SA)

1 1 1 1
+1 odbudujemy
zaraz po wybudowaniu 10-ciu promów dla PŻM, odbudujemy pchacze, barki, śluzy i kanały!
28 sierpień 2017 : 11:07 1ico | Zgłoś
0 Koszty
Kto za to zapłaci? Podatnik polski, a jakże... Politycy robią sobie jaja z budżeteu i takim inwestowaniem. Taniej było by "wyprodukować" dodatkową autostradę Śląsk-Szczecin plus nową linię kolejową na tej trasie...
31 sierpień 2017 : 09:06 Pies na wydatki... | Zgłoś
0 długoterminowa inwestycja
Może taniej, ale jak udowadnia np. Holandia =, efektywniejszy dla gospodarki jest transport śródlądowy. Tańszy, bardziej ekologiczny, odciąża infrastrukturę drogową. Zamiast kupować dom na hipotekę, kupisz sobie barkę na hipotekę, masz dom i pracę za razem. Wielu holendrów i nie tylko tak żyją, tylko im stworzono ku temu warunki.
06 wrzesień 2017 : 05:13 rsf | Zgłoś
0 Lata minione...
Pamiętam, jak za "komuny" pływały pociągi rzeczne na Odrze z węglem i inną masówką. Przez Odrę i Zalew "szły" zestawy holowane po 6-7 barek w każdym, jeden pociąg za drugim. W tamtym układzie ekonomiczno-transportowym był wielki sens, teraz, gdy cała infrastruktura legła w gruzach, jej odbudowanie przyprawi o ból głowy księągowych RP...
31 sierpień 2017 : 09:12 Pies na wydatki... | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7439 3.8195
EUR 4.2433 4.3291
CHF 4.5258 4.6172
GBP 4.9741 5.0745