Stocznie, Statki

Z Gdyni do Szczecina wypłynęła barka z elementami mostu Cłowego, wykonanymi przez konsorcjum Vistal Gdynia SA oraz Vistal Infrastructure Sp. z o.o..

Stalowa konstrukcja przęseł mostu, którą wytworzono z 24 segmentów i połączono w Gdyni w dwa o wymiarach 14 x 100 metrów, wypłynęła barką Carrier-10 na holu holownika Mentor w środę, 10 maja około godz. 7. W szczecinie, przy nabrzeżu Regalica w odległości 500 m od docelowej lokalizacji, spodziewana jest w czwartek około godz. 11. 

Jak informuje Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, w najbliższą sobotę, jeśli pozwoli na to pogoda, ponton wraz z przęsłami podpłynie w docelowe miejsce, by dnia następnego rozpocząć nasuwanie pierwszego 100-metrowego segmentu za pomocą siłowników hydraulicznych na istniejące filary oraz tymczasowe podpory umiejscowione na lądzie. Proces nasunięcia przęseł będzie trwać około półtora dnia. Od 15 maja rozpocznie się nasuwanie drugiego segmentu, a po zakończeniu tak zwanej nasuwki, przęsła zostaną ze sobą połączone. Ich spawanie potrwa do końca maja.

Konsorcjum firm Vistal został wybrany przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie 24 sierpnia 2016 roku. Przetarg na inwestycję "Remont mostu Cłowego nad rz. Odrą w ciągu ulicy Gdańskiej i ulicy Eskadrowej w Szczecinie" miał formę "zaprojektuj i wybuduj". Jego wartość to 18,6 mln zł brutto.

Most Cłowy w liczbach

Most Cłowy łączy prawobrzeżną część Szczecina z lewobrzeżną. Zapewnia dojazd do miasta, ale także do portu w Szczecinie. Do wytworzenia konstrukcji nośnej zużyto 822 stali. Ponad 34 tysiące sztuk sworzni zamontowanych zostanie do połączenia go z betonem, którego będzie więcej niż zmieściłoby się do basenu olimpijskiego, bo prawie 2400 metrów sześciennych. Do tego 25 ton farby i 360 ton stali zbrojeniowej.

Jak informował ZDiTM w Szczecinie, wyburzone elementy starego mostu Cłowego ważyły ponad 9700 ton, co można porównać do ciężaru 217 czołgów. Zgodnie z założeniami most ma być gotowy w połowie wakacji - m.in. na Tall Ships Races 2017.

Carrier-10

Elementy mostu dostarczane są do Szczecina na pokładzie barko-pontonu Carrier 10 o długości całkowitej 91,44 m, szerokości 27,42 m, wysokości bocznej 8,1 m i zanurzeniu maksymalnym 4,9 m oraz nośności 10 400 ton. Należy on do szwedzkiej Marine Group, która w Polsce, przez spółkę Marine Crane Sp. z o.o., oferuje usługi dźwigu pływającego Lodbrok w portach zachodniopomorskich.

Holownik Mentor także należy do Marine Group.

AL, rel (ZDiTM, Vistal Gdynia SA)

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Video: Urząd Miasta Szczecin / youtube / Andrzej Tesarski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter