W poniedziałek, 27 marca, wczesnym popołudniem, przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk, zacumował samochodowiec Green Ridge. Statek znany jest z wcześniejszych przewozów amerykańskiego sprzętu wojskowego. Takowy przywiózł także do Gdańska.
Po przybyciu statku, w nocy z 27 marca na 28 marca dokonano niezbędnych rozmocowań i od wczesnych godzin porannych trwają prace wyładunkowe, powinny zakończyć się 30 marca. Green Ridge przewozi amerykański sprzęt wojskowy, w tym pojazdy ciężkie i ciągniki, a także urządzenia wspierające i logistyczne dla armii amerykańskiej.
Statek typu PC/TC należy do komercyjnego armatora - Central Gulf Lines Inc. i jest w jego zarządzie technicznym i załogowym, ale znajduje się na liście floty Morskiego Programu Bezpieczeństwa (Maritime Security Program Fleet) i w razie potrzeby jest do dyspozycji sił zbrojnych USA.
Morski Program Bezpieczeństwa (MSP) został ustanowiony w 1996 roku, początkowo na 10 lat i obejmował do 47 statków pod banderą Stanów Zjednoczonych. W roku 2003 został ponownie zatwierdzony na kolejnych 10 lat z liczbą statków we flocie MSP zwiększoną do 60.
W ramach MSP utrzymywanych jest w gotowości kilkadziesiąt statków pod amerykańską banderą, należących do prywatnych armatorów. Statki te używane są na codzień do relalizacji normalnych komercyjnych przewozów, ale na określonych zasadach są także dostępne jako zpewniające zdolności przewozowe na potrzeby Departamentu Obrony USA (szczególnie, choć nie tylko, w czasie wojny lub stanów zagrożenia wewnątrz państwa). Wszystkie drobnicowce (także ro-ro) z floty MSP uczestniczą w dobrowolnym porozumieniu dot. intermodalnych relokacji sprzętu wojskoweg (tzw. Voluntary Intermodal Sealift Agreement), a zbiornikowce - w Voluntary Tanker Agreement.
Do floty MSP należą także m.in. statki ro-ro, w tym PC/TC, należące do armatora American Roll-on Roll-off Carrier (ARC) - Freedom, Honor, Resolve, Integrity, które mieliśmy okazję oglądać w ciągu kilkunastu miesięcy, przy okazji transportów sprzętu wojskowego na ćwiczenia NATO w Polsce (w porcie Szczecin), czy niedawnej transferów sił NATO i ich sprzętu w ramach programu Atlantic Resolve, również do Polski (odbywających się przez takie porty, jak Bremerhaven i Antwerpia).
W przeszłości samochodowiec Green Ridge przewoził zarówno amerykańskie kołowe i gąsiennicowe pojazdy bojowe, pojazdy pomocnicze i transportowe, ale także np. samoloty pionowego startu typu Osprey. Dla przykładu w lipcu 2012 roku Green Ridge dostarczył sprzęt (samoloty typu MV-22 Osprey) eskadry Marine Medium Helicopter Squadron 265 do portu Iwakuni w Japonii.
Green Ridge - charakterystyka podstawowa: nr IMO 9177428; państwo bandery - USA; rok budowy - 1998, stocznia - Imabari Shipbuilding Co Ltd, Marugame, Japonia; długość całkowita - 199,94 m, długość między pionami - 190,00 m, szerokość konstrukcyjna - 32,20 m, zanurzenie - 10,07 m, wysokość boczna - 34,52 m, nośność - 21 523 t, wyporność - 38 874 t, tonaż pojemnościowy brutto - 57 449, ładowność samochodów osobowych - 6340; prędkość eksploatacyjna - 18,53, moc napędu głównego - max. 14 123 kW (19 202 KM); rampy zewnętrzne: boczne - po jednej na lewej i prawej burcie (20 m × 4,20 m / 30 t DOR) oraz jedna, główna, rufowa, skośna (35 m × 8,00 m / 150 t DOR); załoga - 28 osób; klasyfikacja - American Bureau of Shipping (ABS).
PBS
Fot.: DVIDS, Piotr B. Stareńczak
Green Ridge w Japonii:
Rozładunek samolotów typu Osprey z samochodowca Green Ridge w Japonii: