Stocznie, Statki

HMS , pierwszy z pięciu patrolowych okrętów ochrony wybrzeża typu River (Offshore Patrol Vessel - OPV) został dziś oficjalnie ochrzczony w trakcie ceremonii, która miała miejsce w zakładach BAE Systems w Scotstoun w Glasgow. 

To kolejny kamień milowy w tym, ważnym dla Royal Navy, roku. Goście przyglądali się jak Johnstone-Burt, matka chrzestna HMS Forth i żona wice-admirała Tony'ego Johnstone-Burt, Mistrza Dworu i byłego Szefa Sztabu Dowództwa Sił Sojuszniczych NATO ds. Transformacji, ochrzciła 1800-tonowy, 90-metrowy okręt. Zgodnie z tradycją, Johnstone-Burt rozbiła o kadłub okrętu butelkę lokalnie destylowanej whisky z zakładu Deanston Distillery zlokalizowanego w pobliżu Stirling, miasta powiązanego z HMS Forth.

Minister zajmująca się zamówieniami publicznymi w dziedzinie obrony (Minister for Defence Procurement), Hariett Baldwin, powiedziała: W ramach zrównoważonego programu dostarczania światowej klasy okrętów i okrętów podwodnych, ochrzczenie HMS Forth stanowi istotną część rządowego, dziesięcioletniego planu, wartego 178 milionów funtów, którego celem jest dostarczenie niezbędnego naszym Siłom Zbrojnym sprzętu. Od operacji anty-narkotykowych na Karaibach, po zabezpieczanie brytyjskich granic na patrolach bliżej ojczyzny, nowe okręty OPV Royal Navy pozwolą na ochronę naszych interesów na całym świecie.

Wypowiedź minister uzupełnił Iain Stevenson, dyrektor zarządzający BAE Systems Naval Ships, dodając: Dzisiejsza uroczystość przepełnia dumą każdą osobę zaangażowaną w zaprojektowanie i budowę okrętu HMS Forth dla Royal Navy. Łatwo zapomnieć, że okręt ten zaczął swój żywot jako płaska, stalowa płyta, zimą 2014 r. Dwa lata później jednostka ta unosiła się już na wodzie w Scotstoun, dysponując najnowszą technologią i systemami zarządzania walką na pokładzie, a teraz jest gotowa do odbycia prób morskich, zaplanowanych na ten rok.

Próby morskie okrętu HMS Forth zaczną się już wkrótce. W ich toku będzie on przetestowany na otwartych wodach u szkockiego wybrzeża. Załogę jednostki stanowi 58 marynarzy. Planuje się, że do służby w Royal Navy wejdzie w 2018 r.

***

90-metrowy patrolowiec jest oparty o sprawdzony projekt BAE Systems. Ten typ okrętu jest już używany przez Marynarkę Wojenną Brazylii i Królewską Marynarkę Wojenną Tajlandii. Inżynierowie BAE Systems przeprojektowali jednostkę, żeby sprostać wymaganiom określonym przez Royal Navy, wspierającą interesy Wielkiej Brytanii w pobliżu wysp, jak i za granicą. Okręt ten będzie zdolny do prowadzenia globalnych działań, także oceanicznych, patrolowych, ma dysponować zasięgiem ponad 5000 mil morskich i prędkością maksymalną 24 węzłów. Okręty będą posiadać zmodyfikowane lądowisko przystosowane do przyjmowania najnowszych śmigłowców Merlin, więcej miejsca na zapasy i większe kwatery dla marynarzy na pokładzie. Co więcej, będą to także pierwsze jednostki wyposażone w zaprojektowany przez BAE Systems system operacyjny "Shared Infrastructure". Rozwiązanie sprzętowe Shared Infrastructure zawiera w sobie inteligentny, łatwy do aktualizacji system operacyjny przeznaczony dla okrętów wojennych, obsługiwany przy pomocy jednej konsoli.

Czasowo, produkcja nowych jednostek OPV rozkłada się w następujący sposób:

- Sierpień 2014 - Ogłoszenie umowy na budowę pierwszych trzech okrętów,

- Październik 2014 - Rozpoczyna się budowa Forth, pierwszej jednostki tego typu,

- Czerwiec 2015 - Rozpoczyna się budowa Medway, drugiej jednostki tego typu,

- Październik 2015 - Rozpoczyna się budowa Trent, trzeciej jednostki tego typu,

- Listopad 2015 - Brytyjski rząd ogłasza wolę zbudowania dodatkowych dwóch jednostek OPV w Glasgow,

- Grudzień 2016 - Rozpoczynają się prace nad czwartym okrętem tego typu, Tamar,

- Planuje się, że Forth wejdzie do służby w Royal Navy w 2018 r.  

rel (BAE Systems) 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter