Po oficjalnym przekazaniu 5 stycznia estońskiemu armatorowi przez stocznię Remontowa Shipbuilding, wczoraj - w niedzielę, 8 stycznia, Gdańsk opuścił dwustronny prom Toll o stoczniowym numerze B616/1.
Jest to pierwszy z dwóch nowoczesnych, dwustronnych promów pasażersko-samochodowych zbudowanych na zamówienie estońskiego armatora TS Laevad OÜ (firmy - córki Portu Tallinn). Oba promy będą eksploatowane w barwach operatora i pod handlową nazwą Praamid (praamid.ee). Statki obsługiwać będą linie promowe z lądu stałego na estońskie wyspy Saaremaa and Hiiumaa. Drugi prom - Piret - jest na zaawansowanym etapie wyposażania.
Jednym z atutów tych jednostek są niskie koszty eksploatacji. Zoptymalizowany kształt kadłuba, przystosowany do pracy w ciężkich warunkach lodowych, przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz mniejszej emisji toksycznych substancji do atmosfery. Wysoki poziom automatyki pozwala na eksploatację przy zmniejszonym do minimum stanie załogi.
Według ludowych podań i mitów, Toll był dobrym olbrzymem żyjącym na estońskiej wyspie Saaremaa. W sztormowej pogodzie obserwował morze i gdy dostrzegł statek w opresji wchodził do morza i ratował załogę.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Prom Toll (typu B 616) dla Estonii ze stoczni Remontowa Shipbuilding - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9762651; sygnał wywoławczy - ESKH; port macierzysty - Kuivastu; państwo bandery - Estonia; armator - TS Laevad OÜ; operator - praamid.ee; stocznia - Remontowa Shipbuilding SA; długość całkowita - ok. 114,0 m; długość między pionami - 103,50 m; szerokość konstrukcyjna - 19,20 m; szerokość całkowita - 19,70 m; zanurzenie maks. - 4,0 m; odstęp międzywręgowy - 0,6 m; długość pokładu samochodowego 107,0 m; ładowność samochodów (4,65 m × 1,85 m) - 150; ładowność trailerów drogowych (naczep; 19,00 m × 2,85 m) - 12; liczba miejsc dla pasażerów - 700 (w tym liczba miejsc siedzących - 640); miejsca dla wózków inwalidzkich - 7; maksymalna liczba ludzi na pokładzie - 718; liczba kabin załogi - 11; prędkość eksploatacyjna - 10 węzłów; prędkość maksymalna - 15 węzłów; klasyfikacja - DNV GL; notacja klasy - DNV + 1A1 R3 ICE-1A CAR FERRY B E0.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.