Stocznie, Statki

Po oficjalnym przekazaniu 5 stycznia estońskiemu armatorowi przez stocznię Remontowa Shipbuilding, wczoraj - w niedzielę, 8 stycznia, Gdańsk opuścił dwustronny prom Toll  o stoczniowym numerze B616/1.

Jest to pierwszy z dwóch nowoczesnych, dwustronnych promów pasażersko-samochodowych zbudowanych na zamówienie estońskiego armatora TS Laevad OÜ (firmy - córki Portu Tallinn). Oba promy będą eksploatowane w barwach operatora i pod handlową nazwą Praamid (praamid.ee). Statki obsługiwać będą linie promowe z lądu stałego na estońskie wyspy Saaremaa and Hiiumaa. Drugi prom - Piret - jest na zaawansowanym etapie wyposażania.

Jednym z atutów tych jednostek są niskie koszty eksploatacji. Zoptymalizowany kształt kadłuba, przystosowany do pracy w ciężkich warunkach lodowych, przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz mniejszej emisji toksycznych substancji do atmosfery. Wysoki poziom automatyki pozwala na eksploatację przy zmniejszonym do minimum stanie załogi.

Według ludowych podań i mitów, Toll  był dobrym olbrzymem żyjącym na estońskiej wyspie Saaremaa. W sztormowej pogodzie obserwował morze i gdy dostrzegł statek w opresji wchodził do morza i ratował załogę.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Prom Toll  (typu B 616) dla Estonii ze stoczni Remontowa Shipbuilding - charakterystyka podstawowa:

nr IMO - 9762651; sygnał wywoławczy - ESKH; port macierzysty - Kuivastu; państwo bandery - Estonia; armator - TS Laevad OÜ; operator - praamid.ee; stocznia - Remontowa Shipbuilding SA; długość całkowita - ok. 114,0 m; długość między pionami - 103,50 m; szerokość konstrukcyjna - 19,20 m; szerokość całkowita - 19,70 m; zanurzenie maks. - 4,0 m; odstęp międzywręgowy - 0,6 m; długość pokładu samochodowego 107,0 m; ładowność samochodów (4,65 m × 1,85 m) - 150; ładowność trailerów drogowych (naczep; 19,00 m × 2,85 m) - 12; liczba miejsc dla pasażerów - 700 (w tym liczba miejsc siedzących - 640); miejsca dla wózków inwalidzkich - 7; maksymalna liczba ludzi na pokładzie - 718; liczba kabin załogi - 11; prędkość eksploatacyjna - 10 węzłów; prędkość maksymalna - 15 węzłów; klasyfikacja - DNV GL; notacja klasy - DNV + 1A1 R3 ICE-1A CAR FERRY B E0.

0 ile po terminie ?
tak tylko pytam
09 styczeń 2017 : 08:27 kolo | Zgłoś
+8 Jeden z czterech
Estończycy zamówili nie dwa, a cztery identyczne promy. Zamówienie podzielili na dwie stocznie: dwa promy buduje Remontowa, a dwa Turcy ze stoczni Sefine. Kontrakty podpisano w tym samym czasie. Pierwszy prom, Leiger, przekazała stocznia turecka i to jeszcze w listopadzie i jest on już regularnie eksploatowany na linii od początku grudnia. Proszę informować rzetelnie, a nie tylko wybrane informacje, z "jedynie słusznego" punktu widzenia Remontowej.
09 styczeń 2017 : 09:05 PB | Zgłoś
+5 Tak czy owak
dobrze, że stocznia podgoniła tempo i przekazuje te statki. Od listopada ub. roku przed tym promem przekazała dwa inne statki - prom dla Kanady (Salish Orca) i PSV (Siem Thiima) - oba zasilane LNG. A zostało jeszcze trochę do nadrobienia.
09 styczeń 2017 : 12:22 Turek | Zgłoś
+5 wiecej
a oprócz tego oddała jeszcze małego kontenerowca, kablowca i statek typu AHTS. Tu są rzetelne informacje kolego sympatyczny.
09 styczeń 2017 : 13:21 Janusz25 | Zgłoś
0 A oprócz tego
Duński armator zrezygnował z trzech kontenerowców ze względu na to że RSB nie potrafiła ich skończyć. O tym jakoś próżno szukać w mediach które im sprzyjają. Dzisiaj "Północna" ma problemy uzyskaniem nowych kontaktów i zwalnia ludzi o czym też jakoś wszyscy zapominają napisać !!
09 styczeń 2017 : 21:24 ołudniowy | Zgłoś
+1 Siem też
Siem też zrezygnował z odbioru PSV napędzanego LNG. Przed świętami był to news powtarzany przez wszystkie, światowe media branżowe, a u nas o tym ani mru mru. Nie czytamy prasy światowej, czy też czytelników karmimy tylko wybranymi informacjami, kreując sztuczną rzeczywistość?
10 styczeń 2017 : 07:35 PB | Zgłoś
+6 Spokojnie
Kłopoty armatorów offshore oil & gas to żadna tajemnica. Nie mają kasy, nowe statki stoją na sznurku, to i kancelują kontrakty. Spóźnienia stoczni na świecie, to też żaden news. Jak jest koniunktura w offshore, to klient statek odbierze. Jak jest bryndza,, tak jak od kilku lat, to nie odbierze, albo odbierze i nie zapłaci. więc co to dla stoczni za interes?
10 styczeń 2017 : 08:17 akurat | Zgłoś
+5 Taka prawda
Mała ilość zamówień nie ma nic wspólnego z kontenerowcami dla RAL Dziś np,. w Norwegii stocznie są zamykane, a te, które dostają zlecenia od armatorów norweskich z pomocą rządu norweskiego, działają dalej. Dziś zdecydowana większość stoczni produkcyjnych na świecie ma problemy. Północna wielu statków nie oddała w terminie, ale nawet gdyby oddała, to i tak miałaby kłopoty. I na pewno sobie poradzi, tak jak już wiele razy. A swoją drogą, na miejscu tej stoczni na przyszłość trzymałbym się jak najdalej od grenlandzkiego armatora.
10 styczeń 2017 : 08:36 zachodni | Zgłoś
0 Zgadza sie
Mój ziomal na jesieni wrócił po 10 latach z Norwegii, a z nim ponad 30 innych. Pracowali w Brevik. Tamtejszej stoczni jeszcze nie zamknęli, ale nie ma tam w ogóle roboty, a i z kasiorką zaczęło być krucho, bo korona osłabła i wszystko u Norków podrożało.
10 styczeń 2017 : 12:34 bryndza jest | Zgłoś
+1 G... prawda
Po pierwsze nie duński, a grenlandzki. Po drugie, jak "nie potrafiła ich skończyć" - przecież te statki od dawna stoją gotowe i już w próby pływały w Północnej - przyjedź i sobie zobacz. Nie odebrał, bo kasy nie ma. Będzie opylić komuś innemu :-)
10 styczeń 2017 : 11:42 kurde | Zgłoś
-1 Chłopie to ty gadasz za bzdury
Royal Arctic Line jest duńskim państwowym armatorem obsługującym zapatrzeniem Grenlandii więc opłata z statki nie powinna stanowić dla niego problemu. Armator zrezygnował z nich ze wzgledu na ciągnące się terminy zdania (największy z nich RAL 204 gotowy był dwa lata po wodowaniu i jest to światowym nie chlubnym rekordem, ta wiadomość negatywnie dla stoczni odbija się w branży ). Z drugiej strony ciekawe co się stanie ze statkami jak nie dogadają się z RAL-em skoro statki te były zaprojektowane na akwen gdzie wyłącznie on ma żegluge??
10 styczeń 2017 : 16:31 ołudniowy | Zgłoś
+4 Zapomniałeś o niszczycielu min
Przecież jeszcze zbudowali w tym czasie Kormorana dla naszej MW. Nie jest jeszcze przekazany, ale skończony jest od dawna, tylko pomagają chłopakom zestroić systemy antyminowe.
10 styczeń 2017 : 08:39 zachodni | Zgłoś
+4 Prad
Warto tez wspomniec ze firma prad jako pierwsza w polsce wykonala instalacje odkurzacza centralnego na statku i to wlasnie tym
09 styczeń 2017 : 18:51 Marcin83 | Zgłoś
+1 He he
Dyskusja widze dłuższa niż sam artykulik...
10 styczeń 2017 : 12:40 Jajco | Zgłoś
+1 51vbxQed
za fiasko projektu RAL przede wszystkim odpowiedzialne jest zarzada za podpisanie kontraktu na zlych warunkach a w szczoglnosci na pozwolenie armatorowi wprowadzania zmian na dowolnym etapie. Armator bardzo trudny, wymagajacy i kaprysny a statki skonplikowane i nadmiernie zautomatyzowane. Pozniej kierownictwo projektu i budowy przez nieudolnosc i brak decyzyjnosci noi brak kompetencji. podobnie jak dzial zakopow. Dalej biuro konstrukcyjne ktore wydalo beznadziejna dokumentacje ale to tez przez naciski stoczni. A w koncu produkcja pozbawiona fachowcow i wyobrazni no i po prostu brak checi zbudowania statkow. klasyfikator tez dolozyl swoje trzy grosze. Temat rzeka...Jezeli z tej poorazki noe wyciagnie sie wnioskow i nie qprowadzi zmian w organizacji i kadrach to upadek tego bajzlu jest kwestia krotkiego czasu...
12 styczeń 2017 : 17:33 Marian | Zgłoś
0 Znany stoczni
Co więcej, armator był znany stoczni, już kiedyś dla niego statek zbudowano (Mary Arctica), więc należało się odpowiednio zabezpieczyć. Dziwne, że tak długo trwała/trwa też budowa bliźniaka Mary, bo tu już stocznia miała doświadczenie i budowa powinna pójść gładko, a tak nie było.
12 styczeń 2017 : 20:54 SSN | Zgłoś
0 kopia tylko z zewnatrz
B204 tylko we wstepnych ustaleniach mial byc kopia marry arctici. W trakcie opracowywania projektu PT armator zazyczyl sobie klasy lodowej...
13 styczeń 2017 : 05:37 Marian | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter