Holenderska stocznia z grupy Veka Group buduje dwa nowoczesne trimarany dla pracowników platform wiertniczych i morskich farm wiatrowych duńskiej firmy spedycyjnej World Marine Offshore AS. Będą to pierwsze tego typu jednostki o napędzie hybrydowym holenderskiego giganta.
Nowe, 33-metrowe jednostki zostaną wyposażone w pięć pędników strugowodnych - trzy z nich zasilane będą bezpośrednio z silników diesla. Jednakże dwa zewnętrzne będą napędzane przez silniki elektryczne z magnesami stałymi.
Trimarany zostaną wyposażone również w baterie zasilane z zespołów prądotwórczych (zasilające dwa zewnętrzne pędniki strugowodne). Napędzany nimi statek może płynąć przez około godzinę, tak więc, w bardzo rzadkich przypadkach, gdy wszystko zawiedzie, może on bezpiecznie oddalić się od farmy wiatrowej i płynąć do portu
Dzięki takiej kombinacji napędu spalinowego i elektrycznego jednostka staje się pierwszym w świecie trimaranem hybrydowym. Dodatkowo bardziej stabilnym i komfortowym z uwagi na zaprojektowane w kadłubie stabilizatory, zmniejszające uczucie dyskomfortu załogi, która może liczyć maksymalnie 24 osoby.
Trimarany budowane są dla duńskiej firmy spedycyjnej World Marine Offshore AS. Eksploatowane będą przy pracy na morskich farmach wiatrowych w Europie. Zakończenie budowy planowane jest na trzeci kwartał 2017 roku.
AL