Stocznie, Statki

Liczący niemal 30 lat prom Motława zostanie w najbliższych latach wycofany z eksploatacji. Za kilka lat do siedziby Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku będzie można dotrzeć nowym środkiem komunikacji. Na wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej powstał projekt ekologicznego promu, który połączy Długie Pobrzeże z wyspą Ołowianka.

- Przekazując Wydziałowi Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej założenia projektowe dla nowej jednostki, oczekiwaliśmy projektu statku operującego przez cały rok na Motławie z możliwością przewozu do 35 osób, spełniającego przepisy Polskiego Rejestru Statków i organów administracji morskiej - mówi Dyrektor NMM, dr inż. Jerzy Litwin.

Specjaliści z Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej postanowili stworzyć projekt jednostki pływającej o napędzie zasilanym energią elektryczną, w tym pochodzącą z promieniowania słonecznego w wyniku tzw. zjawiska fotowoltaicznego. Ze względu na niekonwencjonalne źródło zasilania i napędu, prom wymagał specyficznego podejścia do projektowania, opartego na wynikach prac badawczych. W wyniku zrealizowanych prac powstał komplet dokumentacji jednostki, która po uzyskaniu wszelkich zatwierdzeń ze strony Polskiego Rejestru Statków została przekazana Narodowemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku.

- Prom będzie jednym z ważniejszych elementów wizerunkowych Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku - dodaje dyrektor Jerzy Litwin. - Dlatego pracując nad projektem nowego statku, specjaliści z Politechniki Gdańskiej słusznie zwrócili uwagę na jego kontekst formalny, czyli wartość dodaną wpisującą się w zmieniającą się rzeczywistość Gdańska. Nasz prom łączyć będzie dwie części miasta, a także stworzy swoisty pomost między oddziałami NMM.

Nowa jednostka pływająca o napędzie elektrycznym będzie zasilana energią elektryczną z lądu i uzupełniania energią słoneczną. W stosunku do obecnego promu założono lokalizację obu trapów naprzeciw siebie. Dzięki temu powstała przestronna strefa „wejścia” z wygodnym miejscem na rowery i wózki. Pokład podzielono na dwie funkcjonale strefy: „wejścia” - z miejscami stojącymi i trapami oraz „pasażerską” - z miejscami siedzącymi. Z estetycznego punku widzenia koncepcja ma urozmaiconą, ciekawszą i zarazem bardziej uporządkowaną, klarowną bryłę z wyraźnie rozróżnionymi „dziobami” i zarysowaną, typową dla architektury statków, wyważoną dynamikę.

Dokumentacja nowego promu została wykonana w ramach zadania „Projekt ekologicznego promu wodnego na wody miasta Gdańska” dofinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Koszty kwalifikowane zadania wyniosły 440 000 zł, a wysokość dotacji 350 000 zł. Zadanie było zrealizowane w okresie VI 2015-VIII 2016.

rel (Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku)

Wizualizacje: Politechnika Gdańska

+3 A może budyń wymyśli jeszcze jeden most na Motławie..
Bo w końcu gdzieś trzeba topić te...miliony
20 grudzień 2016 : 15:22 kolo | Zgłoś
+2 prom
Bardzo dobry pomysl na prom z napedem elektrycznym. Kto ten statek zbuduje? Jedynie widze tu holding gdanskiej remontowki. Mozna by pokusic sie o zlecenie dla Stoczni Nauta w tzw zakladzie nowych budow lecz byloby to olbrzymie ryzyko ludzie kierujacy tym zakladem maja mentalnosc bylego kierownictwa funduszu mars czyli nie licza kosztow a i maja problemy z wiedza techniczna i organizacja prac przy budowach statkow.
21 grudzień 2016 : 06:19 pierrot | Zgłoś
+3 Stocznia?
Stocznia? Po co stocznia. Taki "kajak" to można zbudować w byle garażu, załadować na lawetę i przywieźć nad Motławę. Jeśli powstanie np. z laminatu to wystarczy jedna z wielu stoczni jachtowych.
21 grudzień 2016 : 07:02 SSN | Zgłoś
0 Czy to ma sens ?
Świetny pomysł ale spóźniony. Taki prom będzie pływał między dwoma kładkami: jedną prowadzącą z Ołowianki (w budowie) i drugą, która ma łączyć Wyspę Spichrzów z Długim Pobrzeżem.
21 grudzień 2016 : 11:40 DarekN | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter