Stocznie, Statki

Duńska stocznia Hvide Sande Shipyard, Steel & Service poinformowała 6 grudnia o zdobyciu kontraktu (podpisano go prawdopodobnie już w listopadzie) od islandzkiego armatora Hafborg na budowę niewielkiego statku rybackiego typu flyshooter - gillnetter (odmiana sejnera).  Z informacji, do których dotarł Portal Morski wynika, że częściowo wyposażony kadłub 26-metrowej jednostki, która otrzyma imię Hafborg, powstanie najprawdopodobniej w Polsce. Ma go zbudować stocznia Kedat Sp. z o.o. działająca na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej.

W rodzinnej firmie z wyspy Grímsey (nieopodal północnych brzegów Islandii) współpracują ojciec i syn eksploatując dwie jednostki rybackie - gillnetter (statek do powłowu sieciami pławnicowymi; lugier, kuter pławnicowy) i prawie 19-metrowy  flyshooter (statek do połowu sieciami będącymi pewną kombinacją włoka i sieci okrężnicowej). Teraz te funkcje tych dwóch statków zostaną połączone w jednym, większym, zdolnym do połowów obiema metodami, w zależności od sezonu.

Hvide Sande poinformowała na początku grudnia, że "budowa kadłuba już się zaczyna u naszego zagranicznego partnera", i że stalowy kadłub ma dotrzeć do Hvide Sande do lata 2017 roku. Hvide Sande zapowiedziała, że w Danii zainstalowane zostaną "wszystkie elementy wyposażenia i napędu", co oznacza, że w Szczecinie powstanie kadłub wyposażony w niewielkim stopniu. Statek ma być przekazany armatorowi do końca przyszłego roku.

Statek został zaprojektowany przez Ráðgarður Ship Consulting, a brokerem aranżującym kontrakt była BP Shipping Agency.

Statek rybacki Hafborg - charakterystyka podstawowa: nr IMO - 9819557, stoczniowy numer budowy - Hvide Sande 134; państwo bandery - Islandia; armator - Hafborg, Islandia; projektant - Ráðgarður Ship Consulting; stocznia wyposażająca / główny kontraktujący - Hvide Sande Shipyard, Steel & Service, Dania; stocznia dostarczająca częściowo wyposażony kadłub - Kedat Sp. z o.o., Szczecin; odstęp międzywręgowy - 0,50 m; długość całkowita - 25,95 m, długość między pionami - 23,34 m, szerokość konstrukcyjna - 8,00 m, zanurzenie - 4,00 m; tonaż pojemnościowy brutto - 150, pojemność skompensowana brutto - 842; ładowność ryby z lodem - 50 ton w 135 zasobniach; pojemność zbiorników paliwowych - 35 m³, pojemność zbiorników na wodę słodką - 14 m³; łączna moc napędu głównego - 837 kW (1138 KM); miejsc dla załogi - 8; klasyfikacja - Lloyd's Register.

PBS

-3 wizualka dramat
tą wizualkę to chyba robiły dzieci z zerówki na ZPT
13 grudzień 2016 : 09:09 eng | Zgłoś
+7 Czarna robota w Polsce
Myśl techniczna, projekt, dobór wyposażeni, montaż na zachodzie. My w Polsce tylko skorupę w oparciu o cudzą dokumentację zrobimy bo to jest robota dla głupów i najtańsze w procesie budowy statku
13 grudzień 2016 : 11:11 Dominik okrętowiec | Zgłoś
-3 Re. Dominik Okrętowiec
Dominiku, każda z firm działających na terenie d Stocznie Szczecińskiej chętnie wybuduje statek wg Twojego projektu.
13 grudzień 2016 : 12:14 Hull Builder | Zgłoś
+4 ReRe
Żadna z firm działająca na terenie d. Stoczni Szczecińskiej nie wybuduje kadłuba wg. projektu Dominika, bo nie ma ludzi do takiej roboty. Owszem pospawa kadłub i to wszystko. Poza tym, nawet jeśli znajdzie odpowiednich pracowników to nie dostanie zlecenia na wyposażenie, bo na tym się zarabia wiec zrobią to za granicą i zarobią a my pospawamy czarną stal bo zarobek na tym kiepski, ludzie tracą zdrowie i zanieczyszczamy środowisko własnego kraju. Tak to działa.
13 grudzień 2016 : 12:26 Moni | Zgłoś
+1 ReRe
3 miesiace ,6 monterow i kadlub zbudowany.
13 grudzień 2016 : 16:36 Seba | Zgłoś
+2 Jak zarobić
Kadłub takiej łódki, to szczyt możliwości warsztatów działających na terenie tzw SPP. Ale PIS-iory podjęły uchwałę, że do 2018 roku wskrzeszą tam stocznię i wybudują duży prom pasażersko- samochodowy. Trzymam kciuki. Na wszelki wypadek podpowiadam jak tą obietnicę zrealizować. Po prostu zlecić budowę Chińczykom, a rachunek wystawić rządowi. Zarobek gwarantowany. Uczcie się od Duńczyków.
13 grudzień 2016 : 22:45 wodnik | Zgłoś
+2 Do wodnik
Chińczycy mogą mieć jeszcze problem z budową nowoczesnego promu na razie ćwiczą na masowcach i kontenerowcach, ale za kilka lat osiągną poziom do budowy promów. Z jednym się zgadzam: manufaktury rodem z XIX i początku XX w moga mieć ogromny problem z budową nowoczesnego promu. Oczywiście z opóźnieniami i olbrzymią pomocą i cierpliwością państwowego armatora można to zrobić tylko po co? Za połowę ceny można kupić prom z drugiej ręki i dostosować do potrzeb armatora. To chyba byłoby najlepsze rozwiązanie dla wszystkich. Wskrzeszanie upadłej 20 lat temu stoczni w obecnych warunkach gospodarczych kiedy nawet w Chinach i Korei stocznie upadają nie ma sensu to jest wyrzucanie pieniędzy podatników w błoto,
14 grudzień 2016 : 07:41 Akson | Zgłoś
+2 Cwiczą?
Ćwiczą? Chińczycy tylko w ostatnich kilku latach zbudowali wielokrotnie więcej promów niż cały polski przemysł okrętowy w swojej historii. Obecnie budują m.in. promy cztery wielkie ro-paxy dla Stena Lina, a dla Destination Gotland dwa też wielkie promy i to zasilane LNG, do żeglugi po Bałtyku. Zresztą Gotland ma już dwa, duże promy (192 metrów) zbudowane w 2002 i 03 r w Chinach.
Zgadzam się, że dziś polski przemysł, może poza Remontową, nie ma potencjału do zbudowania dużego promu, w rozsądnym czasie (czyli z opóźnieniem max. 1 rok) i bez strat finansowych. Co więcej, za czasów świetności Stocznia Szczecińska miała też problemy nawet z prostymi ro-paxami dla Lloyd Sardegna, czy z pierwszymi con-ro Timca.
14 grudzień 2016 : 10:59 SSN | Zgłoś
0 A ktoś monitorował temat
budowy przez Chińczyków serii offshore'ów dla Norwegów? Z dwa lata temu było o tym głośno - Chińczycy oferowali się, że zbudują im całą serię statków, w tym pierwszą jednostkę za darmo, w ramach "przyuczania się". Jakąś stocznię mieli stawiać... Wyszło coś z tego?
15 grudzień 2016 : 11:53 Mietek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter