Duńska stocznia Hvide Sande Shipyard, Steel & Service poinformowała 6 grudnia o zdobyciu kontraktu (podpisano go prawdopodobnie już w listopadzie) od islandzkiego armatora Hafborg na budowę niewielkiego statku rybackiego typu flyshooter - gillnetter (odmiana sejnera). Z informacji, do których dotarł Portal Morski wynika, że częściowo wyposażony kadłub 26-metrowej jednostki, która otrzyma imię Hafborg, powstanie najprawdopodobniej w Polsce. Ma go zbudować stocznia Kedat Sp. z o.o. działająca na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej.
W rodzinnej firmie z wyspy Grímsey (nieopodal północnych brzegów Islandii) współpracują ojciec i syn eksploatując dwie jednostki rybackie - gillnetter (statek do powłowu sieciami pławnicowymi; lugier, kuter pławnicowy) i prawie 19-metrowy flyshooter (statek do połowu sieciami będącymi pewną kombinacją włoka i sieci okrężnicowej). Teraz te funkcje tych dwóch statków zostaną połączone w jednym, większym, zdolnym do połowów obiema metodami, w zależności od sezonu.
Hvide Sande poinformowała na początku grudnia, że "budowa kadłuba już się zaczyna u naszego zagranicznego partnera", i że stalowy kadłub ma dotrzeć do Hvide Sande do lata 2017 roku. Hvide Sande zapowiedziała, że w Danii zainstalowane zostaną "wszystkie elementy wyposażenia i napędu", co oznacza, że w Szczecinie powstanie kadłub wyposażony w niewielkim stopniu. Statek ma być przekazany armatorowi do końca przyszłego roku.
Statek został zaprojektowany przez Ráðgarður Ship Consulting, a brokerem aranżującym kontrakt była BP Shipping Agency.
Statek rybacki Hafborg - charakterystyka podstawowa: nr IMO - 9819557, stoczniowy numer budowy - Hvide Sande 134; państwo bandery - Islandia; armator - Hafborg, Islandia; projektant - Ráðgarður Ship Consulting; stocznia wyposażająca / główny kontraktujący - Hvide Sande Shipyard, Steel & Service, Dania; stocznia dostarczająca częściowo wyposażony kadłub - Kedat Sp. z o.o., Szczecin; odstęp międzywręgowy - 0,50 m; długość całkowita - 25,95 m, długość między pionami - 23,34 m, szerokość konstrukcyjna - 8,00 m, zanurzenie - 4,00 m; tonaż pojemnościowy brutto - 150, pojemność skompensowana brutto - 842; ładowność ryby z lodem - 50 ton w 135 zasobniach; pojemność zbiorników paliwowych - 35 m³, pojemność zbiorników na wodę słodką - 14 m³; łączna moc napędu głównego - 837 kW (1138 KM); miejsc dla załogi - 8; klasyfikacja - Lloyd's Register.
PBS
Zgadzam się, że dziś polski przemysł, może poza Remontową, nie ma potencjału do zbudowania dużego promu, w rozsądnym czasie (czyli z opóźnieniem max. 1 rok) i bez strat finansowych. Co więcej, za czasów świetności Stocznia Szczecińska miała też problemy nawet z prostymi ro-paxami dla Lloyd Sardegna, czy z pierwszymi con-ro Timca.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.