W poniedziałek, 5 grudnia br. rano, do portu Świnoujście przybył holownik Fairplay 35. Jego sprowadzenie przez, dominujące w usługach holowniczych w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni, niemieckie przedsiębiorstwo holownicze Fairplay Towage (na potrzeby Fairplay Towage Polska Sp. z. o.o.) ma związek nie tylko ze spodziewanym kolejnym zawinięciem dużego gazowca do importowego terminalu LNG w porcie zewnętrznym Świnoujścia. Holownik zostanie w Świnoujściu na dłużej.
Gazowiec Al Nuaman wypłynął z katarskiego terminalu LNG w Ras Laffan 1 grudnia i wstępnie spodziewany jest w Świnoujściu około 22 grudnia z - wszystko na to wskazuje - ostatnim w tym roku ładunkiem LNG dla terminalu w Świnoujściu.
Czytaj także: Pierwsze nocne wejście gazowca do terminalu w Świnoujściu
Okresowe sprowadzenie holownika do Świnoujścia (głównie z myślą o obsłudze kolejnego zawinięcia gazowca) byłoby zgodne z dotychczasową praktyką - już niejednokrotnie sprowadzano na kilka, kilkanaście dni lub na kilka tygodni silniejsze holowniki z portów niemieckich lub np. z Rotterdamu (np. quasi hybrydowe Fairplay IX i XI o uciągu na palu po 90 T). Fairplay dysponuje dużą flotą holowników w kilku znaczących portach zachodnioeuropejskich oraz w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu i może elastycznie nimi dysponować, przesuwając - w miarę potrzeby - między portami.
Jednak jak poinformowano Portal Morski w przedsiębiorstwie Fairplay Towage Polska Sp. z o.o. - holownik Fairplay 35 zostanie w polskim porcie na dłużej. Będzie też pływał pod polska banderą. Wykorzystywany będzie m.in. do obsługi statków w terminalu LNG w Świnoujściu, ale również do innych prac na Baltyku Poludniowym.
Jest to (wraz z jednostkami bliźniaczymi) najmocniejszy holownik portowo-redowy we flocie Fairplay Towage.
Przy uciągu na palu przekraczającym 100 T, Fairplay 35 stał się obecnie (i na tle spotykanych u nas dotychczas) najmocniejszym holownikiem na stałe (lub przynajmniej w dłuższym okresie) operującym w polskich portach i pływającym pod polską banderą.
Przypomnijmy, że od niedawna najsilniejszym holownikiem z polskim portem macierzystym i na stale stacjonującym w polskim porcie był Herkules o uciągu do 84 T - najnowszy nabytek WUŻ Gdańsk (przedsiębiorstwa z kapitałem polskim).
Czytaj także: Herkules już w Gdańsku | Podniesienie bandery na Herkulesie [VIDEO]
Holownik Fairplay 35, zbudowany w hiszpańskiej stoczni Astilleros Armon w 2011 roku, pracował początkowo w barwach Remolques Gijoneses SA w portach hiszpańskich, pod nazwą Verina. Potem m.in. w sektorze offshore w Angoli, obsługując zbiornikowce VLCC odbierające ropę z pływających systemów wydobywczych (FPSO).
Charakteryzuje się długością całkowitą 37,00 m, szerokością 14,00 m, zanurzeniem 5,20/6,70 m, tonażem pojemnościowym brutto 785, uciągiem na palu 103 T, łączną mocą napędu głównego 8070 KM (dwa silniki Caterpillar MAK 9M 25C po 2970 KW - łącznie 5940 KW lub 8070 KM; dwa pędniki Schottel SRP 3030 CP) i prędkością w pływaniu swobodnym 12 węzłów.
PBS
Fot.: Prieto / shipspotting.com
chodzi m.in. o zaznajomienie się załogi "przybyłej" z lokalnymi warunkami w porcie lub o zaznajomienie z nowym holownikiem "lokalnej" załogi obsadzającej go po raz pierwszy...
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.