W czwartek, 24 listopada 2016 r, przed południem, po wcześniejszym wodowaniu, wyholowano z doku SD II częściowo wyposażony statek rybacki zbudowany na zamówienie norweskiej stoczni Myklebust Verft AS z grupy Kleven. Holownik Fenja, według informacji dostępnych 24.11.2016 dotrzeć ma z holowanym z Gdyni kadłubem do stoczni w Norwegii 29 listopada. [zobacz video pod tekstem]
Częściowo wyposażona jednostka, o stoczniowym symbolu budowy Myklebust NB 392, zbudowana została przez stocznię Crist SA. Stocznia z Gdyni przekazała statek, o masie ponad 1700 ton, w dość wysokim stopniu zaawansowania budowy i wyposażenia (w znaczącym procencie gotowości technicznej). Jednostka została wykonana z 41 sekcji i zmontowana z sześciu głównych bloków.
Gdy w czerwcu 2015 r. ujawniono kontrakt podpisany przez Kleven i DFFU, zapowiadano przekazanie dwóch bliźniaczych jednostek (NB 392 i NB 393) w lutym i czerwcu 2017 roku. Stocznia Crist zapowiada przekazanie drugiego kadłuba dla Klevena i DFFU (NB 393) "w najbliższym czasie". Jednostka ta ma otrzymać imię Berlin.
Właśnie przekazana przez Crist jednostka NB 392, która otrzyma imię Cuxhaven, to trawler rufowy zakontraktowany u Klevena przez niemieckiego armatora i przedsiębiorstwo połowowe DFFU (Deutsche Fischfang-Union), spółkę-córkę wiodącej islandzkiej firmy zajmującej się połowami, przetwórstwem i handlem rybami i owocami morza Samherji.
Trawler NB 392 (TBN Cuxhaven) będzie mógł prowadzić połowy zarówno za pomocą włoków dennych, jak i pelagicznych. Na statku zaplanowano 23 kabiny dla maks. 35 osób załogi. Na statku znajduje się linia technologiczna do obróbki mechanicznej ryb (oprawiania / patroszenia, filetowania, usuwania łusek, odskórzania, etc.).
Trawler Cuxhaven budowany jest według projektu NVC 374 WP opracowanego przez Rolls-Royce. Projektanci podkreślają, że statki typu NVC 374 WP charakteryzuje znacząca poprawa warunków pracy i bytowych dla załogi i przyjazność dla środowiska. Dwa statki zamówione przez DFFU, to pierwsze jednostki z dziobem o opatentowanym przez Rolls-Royce kształcie "Wave Piercing bow".
Na statkach zainstalowany będzie także szeroki wybór wyposażenia od producentów z grupy Rolls-Royce, w tym silniki napędu głównego, stery strumieniowe, automatyka okrętowa i wciągarki.
Częściowo wyposażony trawler Cuxhaven, to już 29 realizacja stoczni Crist dla grupy Kleven.
Statki rybackie stanowiły początek biznesu dla norweskiej stoczni ze 100-letnimi tradycjami. Po załamaniu się rynku offshorew ostatnich latach, stocznia powróciła do budowy statków rybackich.
Grupa Kleven ma w zamówieniach jeszcze dwie, niemal identyczne (budowane według tego samego podstawowego, wyjściowego projektu) statki. Będą to Emeraude(NB 395) oraz Kirkella (NB 396). Jak dowiedział się Portal Morski, częściowo wyposażone kadłuby także tych dwóch statków dostarczy Crist SA.
Trawler Emeraud eprzeznaczony jest dla armatora Euronor (Compagnie Des Peches Saint-Malo S.A. & SAS Comptoir Des Peches D’Europe Du Nord) z Francji. Według niektórych źródeł jest to spółka należąca do Samherji i P&P. Informacje z innych źródeł sugerują, że Euronor może być spółką zależną od Samherji poprzez jej firmę w Wielkiej Brytanii - UK Fisheries. Z kolei Kirkellama trafić do armatora Pescuera Ancora SL z Hiszpanii, także zależnego od islandzkiej grupy, prawdopodobnie przez spółkę Samherji i P&P (Parlevliet & Van der Plas z Holandii).
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Crist SA; Rys.: Rolls-Royce
NB 382 Cuxhaven - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9782778
państwo bandery Niemcy
operator, armator zarządzający Deutsche Fischfang-Union, Niemcy
armator (właściciel) Samherji hf, Islandia
stoczniowy symbol budowy Myklebust 392
stocznia (główny kontraktujący, doposażenie, przekazanie armatorowi) Myklebust Verft AS (grupa Kleven), Gursken, Norwegia
stocznia (częściowo wyposażony kadłub) Crist SA
masa częściowo wyposażonej jednostki przekazanej przez Crist SA 1702 t (kadłub stalowy) + 55 t (aluminiowa część nadbudówki)
pierwsze cięcie blach 19.11.2015
położenie stępki (wg IHS) 11.12.2015
wodowanie, przekazanie kadłuba przez stocznię Crist 11.2016
wyholowanie kadłuba z Gdyni 24.11.2016
zamówienie (złożone w Myklebust Verft) 06.2015
spodziewane przekazanie do eksploatacji I kwartał 2017
długość całkowita 80,00 m
długość między pionami 74,40 m
szerokość konstrukcyjna 16,00 m
tonaż pojemnościowy brutto 4109
tonaż pojemnościowy netto 1232
skompensowana pojemność brutto 8830 CGT
statek jednośrubowy, śruba nastawna, przekładnia redukcyjna
silnik napędu głównego wysokoprężny, Bergen Diesel B33:45 - Rolls-Royce Marine AS
klasa lodowa ICE 1A*
klasyfikacja Det Norske Veritas
Wyholowanie kadłuba trawlera Cuxhaven z Gdyni
obecna wladza przygotowala ustawe stoczniowa i probuje odbudowac te czesc przemyslu okretowego (a jest to wiekszosc naszego potencjalu w tej dziedzinie), która tego wymaga.
ustawa stoczniowa ma wspomagac budowe w pelni wyposazonych, pelnomorskich statkow.
to poprzednia wladza uwazala (i siala taką propagandę), że "swietnie zagospodarowano" zamkniete w 2009 stocznie i ze duzo dobrego sie w nich dzieje, podczas gdy WIEKSZOSC ich produkcji stanowia wlasnie tylko czesciowo wyposazone kadluby, sekcje okretowe i konstrukcje offshore.
to stocznie, stoczniowcy i inżynierowie okrętowcy, wbrew PRL-owi ("mimo PRL-u") się sprawdzili...
by nadal moc kompinowac ale to ich klopot. bardzo dobrze ze Crist zaczyna rozwijac sie mimo znanych klopotow finansowych. zyczyc trzeba im wytrwalosci i wierze ze Crist pokona swoje klopoty i stanie na nogi. ten kadlub trawlera to dobry poczatek dla dobrej zmiany.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.