W środę, 26 października br., spodziewany jest w Gdyni Dupuy de Lôme, francuski okręt rozpoznania elektronicznego (w niektórych źródłach określany jako jednostka badawcza, a czasami - potocznie i nieprawidłowo - jako "okręt szpiegowski"). Zacumuje najprawdopodobniej rano tego dnia, przy nabrzeżu Francuskim.
W imieniu rządu Francji i jej marynarki wojennej, aranżacją kontraktu na budowę okrętu i nadzorem nad budową zajmowała się Compagnie National de Navigiation z Brestu, a z kolei na jej zlecenie - SAS Compagnie Maritime Nantaise MN. Ta ostatnia jest do dzisiaj technicznym zarządcą okrętu.
Według bazy danych IHS, właścicielem Dupuy de Lôme jest rząd francuski, a ściślej mówiąc francuska marynarka wojenna (Marine Nationale).
Okręt zbudowano w holenderskiej stoczni Royal Niestern Sander. Dupuy de Lôme został zwodowany pod koniec marca 2004 roku. Został przekazany dyrektoriatowi wywiadu wojskowego (Military Intelligence Directorate / Direction du Renseignement Militaire - DRM), następnie uzbrojony przez marynarkę wojenną do października 2005 r. i wprowadzony do służby 1 lipca 2006 roku.
Marynarka zainstalowała na okręcie systemy MINREM (Moyen Interarmées Navalisé de Renseignement d'origine Electro-Magnétique - wspólne środki marynarki wojennej dla badań elektromagnetycznych)
Jest to okręt dwuśrubowy wyposażony w dwie niezależne siłownie. Pomieszczenia załogi i "personelu badawczego" dla około 110 osób rozmieszczone są na czterech pokładach. Okręt odznacza się długą autonomicznością.
Okręt zwiadu elektronicznego Dupuy de Lôme- charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9282156
sygnał wywoławczy FALM
złożenie zamówienia 16.08.2002
położenie stępki 14.03.2003
wodowanie 27.03.2004
wprowadzenie do eksploatacji / przekazanie przez stocznię (wg IHS) 27.12.2004
wprowadzenie do służby 1.07.2006
stocznia Niestern Sander BV, Delfzijl, Holandia
stoczniowy nr budowy 816
długość całkowita 102,40 m (101,75 m wg źródeł francuskich)
długość między pionami 95,38 m
szerokość konstrukcyjna 15,85 m
zanurzenie 5,01 m (4,91 m wg niektórych źródeł)
wysokość boczna do pokładu górnego 10,60 m
wysokość boczna do pokładu głównego 7,70 m
wysokość od powierzchni wody do szczytu najwyższego masztu 40,60 m
tonaż pojemnościowy brutto 4772
tonaż pojemnościowy netto 1428
nośność 1465 t (według innych źródeł 843 t)
wyporność 3100 t
wyporność pełna 3600 t
pojemność zbiorników paliwowych 690 m³
pojemność zbiorników wody pitnej 135 m³
pojemność zbiorników balastowych 331 m³
łączna moc napędu głównego 5940 kW (8076 KM)
silniki napędu głównego 2 × MaK 9M25, 4-suwowe, rzędowe, 9-cylindrowe (255 mm × 400 mm); 2970 kW (4,038 hp) MCR przy 750 obr./min.
przekładnie redukcyjne 2 ×
śruby napędowe 2 ×, nastawne (206 obr./min.), przenoszące moc 4065 KM (2990 kW)
zasięg (autonomiczność) 3400 Mm przy prędkości 16 w.
autonomiczność 30 dni (ograniczona pojemnością akumulatorów)
prędkość eksploatacyjna 16 węzłów (według innych źródeł 16,5 w.)
zespoły prądotwórcze 2 × Caterpillar 3512B, 4-suwowe, 12-cylindrowe (170 mm × 190 mm); 1424 kW MCR, każdy z prądnicą 1360 kW, 440/230 V, 60H
prądnice zawieszone (wałowe) 2 × 1150 kW, 440/230 V, 60 Hz
stery strumieniowe, dziobowe 2 × 350 ekW
załoga 108 osób (wg IHS)
załoga 110 osób: 8 oficerów, 16 podoficerów, 6 marynarzy, 80 techników (wg źródeł francuskich)
klasyfikacja Bureau Veritas
wybrane elementy wyposażenia elektronicznego 2 radary DRBN-38, wykrywacz ARBR-21
uzbrojenie 2 × karabin maszynowy 12,7 mm
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.