Niedawno zwodowano największy w świecie jacht żaglowy, na który aluminiową nadbudówkę przekazała odbiorcy w Holandii firma z Gdańska. Ta sama firma - Aluship Technology - wyekspediowała ostatnio kolejną swoją aluminiową nadbudówkę - tym razem na superjacht motorowy.
Co prawda polskie stocznie nie budują super- i megajachtów (dużych i bardzo dużych luksusowych jachtów motorowych i żaglowych), a co nawjwyżej częściowo wyposażone kadłuby średniej wielkości jednostek tego typu (kadłuby z Damen Shipyards Gdynia dla AMELS, sekcje / bloki ze stoczni Partner dla Kleven), ale polskim fimom zdarza się brać udział, w ramach podwykonawstwa i dostarczania komponentów, w budowie także tych dużych i najbardziej interesujących, najsłynniejszych superjachtów. Aluminiowe nadbudówki na duże jachty dostarcza np. gdański producent konstrukcji aluminiowych Aluship Technology.
Jedna z przekazanych ostatnio konstrukcji przeznaczona jest dla stoczni Oceanco na jacht o stoczniowym symbolu budowy Y717. Jest to 91,5-metrowy jacht projektu DP009 z pracowni Luiz De Basto. Ma być gotowy w 2018 roku.
Niedawno, 19 września, w Oceanco zwodowano jeden z najciekawszych jachtów będących obecnie na świecie w zamówieniach lub budowie, oznaczony przez stocznię jako Y712. Ten jacht również posiada aluminiową nadbudówkę z Aluship Technology, która wykonała też projekt techniczny i wykonawczy konstrukcji.
Y712 to 106-metrowy żaglowy superyacht określany jako największa tego typu jednostka w świecie (przystosowana do pływania pod żaglami jako pędnikami głównymi; jest co prawda większy jacht z żaglami, niemieckiej budowy A, ale ten klasyfikowany jest jako motorowy z pomocniczym napędem żaglowym, z kolei np. słynny jacht żaglowy Maltese Falcon ma 88 m długości).
Projekt architektoniczny wnętrz i bryły zewnętrznej jachtu Y712 opracowano w Nuvolari & Lenard, a projekt statku od strony technicznej wykonała firma Dykstra Naval Architects. Jacht charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 2700 GT. Jacht, który będzie podobno nosił imię Solar, wyposażony zostanie w ożaglowanie typu dynarig, a jeśli chodzi o jego pomocniczy napęd mechaniczny, to będzie to hybrydowy system napędowy.
PBS, rel (Aluship Technology)
Fot.: Aluship Technology, Dutch Megayachts
Jacht żaglowy Y712 - Project Solar: