Trwają testy prototypu Autonomicznego Drona Hydrograficznego, zbudowanego przez studentów Akademii Morskiej w Gdyni w ramach projektu Space 3ac (akceleratora kosmicznego realizowanego właśnie w Gdańsku).
Jednostka jest katamaranem zdolnym do realizacji pomiarów hydrograficznych rzek i jezior w trybie autonomicznym (bez ciągłego sterowania nią). Dzięki pokładowym systemom automatyki, telemetrii i pozycjonowania jest ona w stanie samodzielnie wykonywać pomiary batymetryczne po zaprogramowanej trasie, a po ich zakończeniu wrócić w miejsce z którego ją wysłano.
Zespół studentów Akademii Morskiej w Gdyni skonstruował bezzałogową jednostkę hydrograficzną przeznaczoną do pomiarów batymetrycznych rzek i jezior. Przeprowadzone testy na wodzie umożliwiły wykonanie pierwszej mapy batymetrycznej jednego ze zbiorników retencyjnych w Gdańsku. Projekt o nazwie "AutoDron" realizowany jest w ramach pierwszego w Polsce akceleratora kosmicznego, który powstał w Gdańsku w grudniu 2015 r. w oparciu o porozumienie zawarte pomiędzy Miastem Gdańsk, Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną, funduszem inwestycyjnym Black Pearls VC oraz spółką Blue Dot Solutions. Akcelerator ma na celu wsparcie młodych spółek z sektora kosmicznego.
Skonstruowana jednostka do realizacji misji wykorzystuje programowalnego autopilota (zaadaptowalnego z dronów latających), który prowadzi ją w sposób automatyczny po profilach sondażowych (równoległe linii umożliwiające zmierzenie całego akwenu wodnego). Są one wyznaczane w oparciu o autorskie oprogramowanie (wykonane przez studentów) pracujące w oparciu o zdjęcia satelitarne Google Earth. Ponadto układy automatyki, sterowania silnikami drona, transmisji pozycji z jednostki "na brzeg" (telemetrii) oraz metodyki realizacji pomiarów i opracowania wyników zostały wykonane samodzielnie przez studentów Akademii. Część hydrograficzna drona (mierząca głębokości) składa się z miniaturowej echosondy, dedykowanej na akweny śródlądowe, o dokładności pomiaru głębokości wynoszącej 2 cm (i zasięgu do 75 m) oraz systemu pozycjonowania satelitarnego GNSS opartego o 3 satelitarne systemy nawigacyjne (GPS-amerykański, Glonass-rosyjski, BeiDou-chiński) zapewniając dokładność określenia pozycji podczas sondażu na poziomie 2-3 cm. Opracowanie wyników pomiarów realizowane jest z wykorzystaniem ogólnodostępnego oprogramowania geodezyjnego i batymetrycznego.
Zdaniem profesora Cezarego Spechta z Katedry Geodezji i Oceanografii Akademii Morskiej w Gdyni zbudowana jednostka może być z powodzeniem wykorzystana do pozyskiwania precyzyjnych danych batymetrycznych akwenów śródlądowych, które stanowić mogą podstawę dla wykonania map nawigacyjnych dla żeglarzy. Jej wysokie zdolności manewrowe wynikające z konstrukcji (katamaran z dwoma pędnikami) doskonale nadają się do pomiarów akwenów bardzo płytkich (o głębokości poniżej 1 m), które dotychczas nie są wykonywane ze względu na znaczne zanurzenie typowych jednostek hydrograficznych. Na podkreślenie zasługuje fakt, że właśnie wiarygodne dane o głębokości z takich akwenów (o głębokości poniżej 1m) stanowią najważniejszą informację nawigacyjną dla żeglarzy i mogą niejednokrotnie wpływać w decydujący sposób na ich bezpieczeństwo nawigacyjne.
Postępy prac zespołu można śledzić tutaj >>>