Stocznie, Statki

W sobotę, 3 września wieczorem, z doku SDII byłej Stoczni Gdynia wyprowadzono, po uprzednim wodowaniu, częściowo wyposażony kadłub z nadbudówką zaawansowanego technicznie kablowca, zamówionego przez ABB w stoczni norweskiej. Kadłub zbudowany przez stocznię Crist holowany jest przez jednostkę Svitzer Thor do Ulsteinvik w Norwegii. Zespół holowniczy spodziewany jest tam 8 września.

Jak informuje sama ABB - firma ta inwestuje w "najnowocześniejszy kablowiec do układania i serwisowania kabli podmorskich". Według oficjalnego komunikatu ABB - "najlepsza w swojej klasie" jednostka zwiększy zdolności produkcyjne i poprawi elastyczność operacji na morzu; na pokładzie zastosowano kluczowe technologie morskie ABB.

ABB, wiodący dostawca technologii energetyki i automatyki, zamówiła, jak to określono - najnowocześniejszy na świecie kablowiec, aby zwiększyć możliwości w zakresie układania i konserwacji kabli podmorskich, poprawiając jednocześnie wydajność i precyzję. Nowy statek, który będzie mierzyć ok. 140 metrów długości i 30 metrów szerokości, zostanie zbudowany w stoczni Kleven Verft w Norwegii (nr budowy 372) zgodnie z projektem biura konsultingowego Salt Ship Design ze Stord, opracowanym wg specyfikacji ABB. Dostawa gotowego statku projektu SALT 306 CLV, spodziewana jest w 2017 roku.

Budowę częściowo wyposażonego kadłuba z nadbudówką i zainstalowanymi wieloma urządzeniami i systemami ogólnookrętowymi, ale bez zdecydowanej większości wyposażenia funkcjonalnego, zlecono gdyńskiej stoczni Crist. Stępkę pod budowę statku położono 19 października minionego roku.

- Kablowiec nowej generacji, wykorzystujący najnowocześniejsze technologie ABB, będzie naszym głównym wyróżnikiem w biznesie kabli wysokiego napięcia, zwiększając elastyczność i możliwości realizacyjne naszej firmy - powiedział Claudio Facchin, prezydent Dywizji Systemów Energetyki ABB. - Jednostka poprawi również naszą efektywność działania i obsługę klienta, wspierając tym samym zyskowny wzrost zgodnie ze strategią Next Level Grupy ABB.

Kablowiec zostanie wyposażony w wiele rozwiązań ABB dla branży morskiej. Na przykład pokładowa sieć stałego napięcia (Onboard DC Grid) i system rozdzielczy energii elektrycznej będą wykorzystywać pojedynczy obwód stałoprądowy do napędu statku w celu zmniejszenia zużycia energii. Statek, na którym znajdą się specjalne zbiorniki przeciwprzechyłowe, wyznaczy nowe standardy jeśli chodzi o niezawodność i precyzję. Operacje podmorskie będą prowadzone i monitorowane przy użyciu zdalnie sterowanego pojazdu wyposażonego w kamery i sonar, co wyeliminuje potrzebę zatrudnienia nurków.

Na kablowcu zostanie zainstalowany kompletny, zintegrowany system automatyki ABB oraz trzy pędniki Azipod. Wraz z systemem magazynowania energii do zastosowań morskich rozwiązanie to pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa o 27 proc. oraz zredukować koszty utrzymania w porównaniu do tradycyjnych systemów zmiennoprądowych. Czujniki, urządzenia i oprogramowanie monitorujące umożliwią przesyłanie danych za pośrednictwem łącza satelitarnego. Zapewni to ścisłą współpracę lądowych centrów wsparcia technicznego ze statkiem w ramach rozwiązania ABB Integrated Marine Operations. Na wyposażeniu jednostki znajdzie się również nowoczesne oprogramowanie do monitorowania ruchu i prognozowania oraz wspierające operatora w procesie podejmowania decyzji.

Wśród dostawców wyposażenia znaleźli się, poza ABB Marine, także m.in. Brunvoll i Hareid Group.

Dzięki najwyższej klasy technologii dynamicznego pozycjonowania (DP3), kablowiec będzie mógł utrzymywać pozycję z dużą precyzją. Statek został skonstruowany w sposób umożliwiający opanowanie pożaru bez narażenia procesu pozycjonowania i innych podstawowych systemów.

ABB Victoria - charakterystyka podstawowa: nr IMO 9791016; stocznia - główny kontraktujący Kleven Verft AS, Ulsteinvik, stocznia - dostawca częściowo wyposażonego kadłuba - Crist SA, stoczniowy nr budowy 372; zamówienie 01.09.2015, położenie stępki 19.10.2015, wodowanie 09.2016; operator / armator ABB Ltd, Szwajcaria, zarząd załogowy i techniczny Remøy Management, Norwegia; długość całkowita 140.00 m, szerokość konstrukcyjna 29.60 m; GT 14 500, NT 4362, nośność 11 000 t; klasyfikacja Det Norske Veritas.

rel (ABB), PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Rys.: ABB, Salt źródło ilustracji

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter