Zespół zajmujący się projektem The Advanced Autonomous Waterborne Applications Initiative (AAWA), prowadzonym przez brytyjskiego dostawcę i producenta silników okrętowych firmę Rolls-Royce, wydał oficjalny dokument przedstawiający wizję realizacji projektu, dzięki któremu automatyczna żegluga stanie się rzeczywistością.
Dokument AAWA prezentuje wyniki przeprowadzonych do tej pory badań w kwestii autonomicznych aplikacji, bezpieczeństwa projektowania, wdrożenia i eksploatacji zdalnie sterowanych statków łącznie z wymogami prawnymi i odpowiednimi regulacjami.
Oskar Levander, wiceprezes ds. innowacji w Rolls-Royce na sympozjum w Amsterdamie podkreślił, że zdalnie i automatycznie sterowane statki to fakt. Nie należy pytać, czy zostaną zbudowane, ale kiedy to nastąpi. Levander skomentował, że technologia potrzebna do ich zbudowania realnie już istnieje.
Projekt AAWA testuje czujniki w różnych warunkach operacyjnych i klimatycznych na wodach Finlandii. Zespół projektowy stworzył również symulację autonomicznego systemu sterującego statkiem, który jednocześnie pozwala na zachowanie ciągłości komunikacji. Levander przepowiada, że jego zdaniem, zdalnie sterowane statki zostaną wprowadzone na rynek w celach komercyjnych na koniec tej dekady.
Obecnie testy systemu są prowadzone na pokładzie 65-metrowego promu Stella, który operuje między Korpo i Houtskär. Dodatkowo przedsiębiorstwo ESL Shipping Ltd działa, aby wdrożyć zdalne i automatyczne statki do sektora cargo żeglugi bliskiego zasięgu.
promy24.com