Projekt i dane techniczne lodołamacza Polaris, zostały zaprezentowane w poniedziałek, 6 czerwca w Helsinkach podczas kongresu CIMAC World Congress.
Polaris to nowy lodołamacz, o długości 110 m i szerokości 24 m, którego budowa realizowana jest w stoczni Arctech Helsinki Shipyard dla Finnish Transport Agency. W tym roku planowane jest jego dostarczenie do operatora. Będzie to najpotężniejszy lodołamacz, jaki kiedykolwiek pływał pod banderą fińską i jednocześnie pierwszy na świecie, posiadający przyjazne dla środowiska silniki fińskiego koncernu Wärtsilä - duel-fuel, co oznacza, że będzie mógł być napędzany zarówno ekologicznym paliwem LNG, jak i tradycyjnym paliwem okrętowym.
Zakres dostaw Wärtsilä składa się z 8-cylindrowego silnika Wärtsilä 20DF, dwóch 9-cylindrowych Wärtsilä 34DF i dwóch 12-cylindrowym Wärtsilä 34DF. Dodatkowo koncern podpisał pięcioletnią umowę na usługi konserwacyjne dla wszystkich silników, w tym części zamienne, zdalne wsparcie on-line, monitorowanie i usługi szkoleniowe.
Lodołamacz będzie zdolny do całorocznej żeglugi w ekstremalnych warunkach oraz, m.in., wykonywania awaryjnego holowania. Jego próby miały miejsce 22 kwietnia.
Projektowe i techniczne cechy nowego lodołamacza zostały przedstawione mediom podczas konferencji CIMAS World Congress w Helsinkach przez specjalistów z ABB, Arctech, Finnish Transport Agency, Aker Arctic, Arctia, Wärtsilä i ILS Lamor.
Po końcowym doposażaniu, Polaris zimą tego roku trafi do operatora.
AL, rel (Wärtsilä)