W miniony piątek, 13 maja miała miejsce ceremonia nadania imienia ALP Striker - pierwszemu z czterech specjalistycznych holowników oceanicznych projektu SX157 dla holenderskiego armatora ALP Maritime Services.
Holowniki z charakterystycznym kadłubem Ulstein X-Bow przeznaczone są do długodystansowych holowań oceanicznych dużych konstrukcji. Charakteryzuje je 300-tonowy uciąg na palu, 88,9 m długości, 21 m szerokości oraz miejsce dla 35-osobowej załogi. Zapas bunkru będzie pozwalał na przeprowadzanie holowań przy wykorzystaniu pełnej mocy nawet przez 45 dni. Jednostkę wyposażono w system dynamicznego pozycjonowania DP2, który umożliwi jej dokładne manewrowanie, nawet przy maksymalnej prędkości19 węzłów.
Podczas opracowywania projektu, grupa specjalistów z grupy Ulstein wzięła także pod uwagę rygorystyczne kryteria związane z ochroną środowiska, jakie statek powinien spełniać. Nadzór nad budową sprawowało towarzystwo klasyfikacyjne Det Norske Veritas.
Ulstein jest także odpowiedzialny za dostawy głównych komponentów, takich jak m.in.: silniki, śruby napędowe, wciągarki, stery strumieniowe oraz systemy sterowania.
Do floty holenderskiego armatora dołączą jeszcze trzy siostrzane jednostki, które znajdują się obecnie w różnych fazach budowy: ALP Defender, ALP Keeper oraz ALP Sweeper, który zwodowano 7 maja br.
Budową oceanicznych holowników zajmuje się japońska stocznia Niigata Shipbuilding & Repair, która odkupiła projekt jednostek od znanego biura Ulstein. Dla norweskiej firmy był to nowy obszar w projektowaniu tego typu statków.
Charakterystyka główna:
długi dystans holowania
siła uciągu: do holowania bardzo dużych obiektów pływających
dynamiczne pozycjonowanie: Klasa II
wysoka dzielność morska (kształt dziobu X-Bow)
notacje klasy: Clean Design, Comfort Class Comf-V (3), 1B
powierzchnia pokładu ładunkowego: 550 m2
cztery silniki o mocy 18000 kW / 600 rpm
ładunek pokładowy: 2.400 ton - 10t / m2 Max
nośność: 4250 ton
AL, rel (Ulstein Group)
Fot.: Ulstein Group