Holenderska stocznia Royal Bodewes wysłała pierwszy ze swoich nowych statków do Papenburga w Niemczech, na wyposażenie w nowej stoczni, utworzonej właśnie wspólnie z lokalnym armatorem Schulte & Bruns.
Eeva VG, to pierwszy drobnicowiec uniwersalny (konstrukcyjnie - masowiec szerokolukowy) o nośności 4700 t typu VG EcoCoaster, budowany dla fińskiego armatora Meriaura Group. Jego częściowo wyposażony kadłub zbudowany w Polsce, sprowadzono do nowej stoczni na należącym do Shulte & Bruns terenie w rejonie Deverhafen, w Papenburgu. Przekazanie gotowego, wyposażonego statku przewidziane jest w lipcu, a następnego - siostrzanego - trzy miesiące później.
Jak ujawniły lokalne władze w Papenburgu, holenderska stocznia przyśle do wyposażenia w stoczni utworzonej wspólnie z Shulte & Bruns dziwięć statków w ciągu najbliższych trzech lat.
Utworzenie przez Bodewes oraz Shulte & Bruns stoczni o nazwie Bodewes Papenburg stanowi dość niecodzienną współpracę pomiędzy stocznią a armatorem. Stocznia zatrudniać będzie głównie lokalnych, niemieckich pracowników. Dla Bodewes'a korzyścią jest to, że w stoczni działającej w ramach nowo-utworzonej spółki z niemieckim armatorem, można przyjmować i wyposażać statki szersze niż 16 m (rodzima stocznia Bodewes'a ma w tym względzie ograniczenia wynikające z położenia).
Royal Bodewes specjalizuje się w budowie statków wielozadaniowych, małych masowców, statków specjalistycznych (w tym towarowych, jak np. cementowce) i współpracuje ze stoczniami dostarczającymi częściowo wyposażone kadłuby z Ukrainy, Polski i Chin.
W Polsce w ostatnich latach Bodewes współpracuje głównie ze stoczniami: Partner w Szczecinie i Marine Projects w Gdańsku. W tej ostatniej swego czasu (nie tak dawno) budowano dla holenderskiego odbiorcy nawet statki w pełni wyposażone (i przekazywane "pod klucz", po próbach przeprowadzonych w Gdańsku i na Zatoce Gdańskiej), choć budowane "na konto" Bodewes'a (kontraktowane i firmowane przez stocznię z Holandii).
Kształt zbudowanych w Polsce kadłubów, a także siłownie nowych statków Bodewes'a dla Meriaury (typu VG EcoCoaster) zoptymalizowane na prędkość eksploatacyjną 10,5 węzła. Statki z klasą lodową 1A posiadać będą "dopalacze" (dodatkową moc uzyskiwaną z systemu napędu quasi-hybrydowego, co oznacza, że moc z silników spalinowych będzie wzmacniana o uzyskiwaną z silnika elektrycznego zasilanego z zespołów prądotwórczych).
Zastosowane na nich silniki główne, to jednostki napędowe typu ABC 8DZC DF mogące spalać biopaliwo, a zestawy prądotwórcze po 560 kW dostarcza Cummins.
Według armatora taki system napędowy ma ograniczyć zużycie paliwa niemal o połowę, w porównaniu do podobnej wielkości konwencjonalnych statków do przewozu ładunków suchych.
Projekt tych statków powstał w oparciu o koncepcję VG EcoCoaster. Opracowały go wspólnie Meriaura Group oraz Foreship Ltd i Aker Arctic Technology Inc. Na oszczędności oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji w spalinach ma wpływać m.in. specjalnie dopracowany kształt kadłuba, gruszkę na płetwie sterowej i przedłużający piastę kołpak piasty śruby napędowej współgrający hydrodynamicznie (kształtem) z gruszką na sterze, zastosowany quasi-hybrydowy system napędowy i stosowanie bio-paliw, specjalnych nowoczesnych farb EcoSpeed.
Kadłub statku Mirva VG - drugiego z VG EcoCoaster'ów dla Meriaury - zwodowany został 11 marca 2016 roku. Częściowo wyposażony kadłub pierwszego - Eeva VG - zwodowano 5 lutego.
Oba kadłuby zostały zmontowane w zakładzie produkcyjnym na Skolwinie, należącym do szczecińsko-polickiej firmy Partner Stocznia Sp. z o.o. Po przesunięciu z placu montażowego przy nabrzeżu na pokład pontonu, każdy z kadłubów został przeholowany na barko-pontonie heavy lift do Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, gdzie wodowano go wykorzystując tamtejszy dok pływający.
Pierwszy z dwóch siostrzanych statków - Eeva VG - przeholowano ze Szczecina do Papenburga (holownikami Amon i Zeus Zakładu Usług Żeglugowych Sp. z o.o. & Co. Sp. k.) pod koniec II dekady kwietnia z drobnymi przygodami w Kanale Kilońskim (dwa oddzielne incydenty, m.in. kolizja z wrotami śluzy), które skończyły się otarciami kadłuba statku.
PBS, rel (Meriaura, Ecospeed, Royal Bodewes)
Statki typu VG EcoCoaster 4700 - charakterystyka podstawowa
armator zarządzający Meriaura Ltd., Finlandia
armator faktyczny (właściciel) VG Shipping
rok budowy 2016
stocznia wyposażająca Bodewes Papenburg, Niemcy
stocznia dostarczająca częściowo wyposażony kadłub Partner Stocznia, Szczecin/Police
państwo bandery Finlandia
długość całkowita 103 m
szerokość 13,60 m
zanurzenie 6,10 m
tonaż pojemnościowy brutto 3690
nośność 4750 t
pojemność ładunkowa 216 000 stóp sześc.
jedna ładownia o wymiarach 64,80 × 11,20 × 8,65 m z dwiema przestawnymi grodziami i z częściowym międzypokładem
prędkość eksploatacyjna 10,5 w.
moc napędu głównego 1650 kW
dziobowy ster strumieniowy 1 × 500 kW
klasa BV I Hull Mach, Finnish/Swedish ice class 1A
W pierwszym zdaniu czytamy "Holenderska stocznia Royal Bodewes wysłała pierwszy ze swoich nowych statków do Papenburga na wyposażenie etc ......", czyli stocznia Bodewes jest dostawcą kadłuba. Stocznia Partner jest tylko poddostawcą dostawcy kadłuba i nikt tego faktu poza Portalem Morskim nie zauważy. Zapis w Charakterystyce statku w pkt dotyczącym dostawcy kadłuba jest więc nieprawidłowy.
Różnica między dostawcą, a podwykonawcą jest widoczna dopiero przy podziale kasy.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.