O możliwym opóźnieniu w oddaniu do użytku okrętu patrolowego ORP Ślązak poinformował w czwartek w Sejmie wiceszef MON Bartosz Kownacki. Jednostka miała wejść do służby w końcu 2016 r. Rzecznik MON dodał, że opóźnienie może wynieść kilkanaście miesięcy.
Kownacki poinformował o tym, odpowiadając w Sejmie na pytanie posła Michała Cieślaka (PiS) dotyczące kondycji finansowej Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, gdzie budowany jest patrolowiec.
„Stocznia Marynarki Wojennej to przykład z okresu naszej transformacji, jak można bardzo ważne i dobre zakłady zniszczyć i nie wykorzystywać ich potencjału" - mówił Kownacki. Jak dodał, Stocznia MW jest zakładem z 90-letnią tradycją, który „wykonuje zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, posiada w tym zakresie odpowiednie zdolności i jest konieczna dla zachowania bezpieczeństwa państwa".
„Ostatnie osiem lat to jest przykład tego, jak w tej sprawie nic nie zrobiono i pozwolono potencjał, który w tej stoczni drzemie, zniszczyć. To rzeczywiście narusza polską rację stanu" - powiedział Kownacki. Według niego zła kondycja stoczni ma swoje korzenie także w działaniach wcześniejszych rządów.
Wiceminister przypomniał, że w 2001 r. w Stoczni MW rozpoczęto projekt budowy korwety Gawron. „Początkowo miały to być dwie korwety z opcją możliwości budowy kolejnych pięciu. Pierwszą wyceniono na około 630 mln zł, plus do tego trzeba było dodać wart kilkaset milionów złotych zintegrowany system walki. Gdyby ten projekt wówczas był odpowiednio finansowany, bo od samego początku brakowało na niego pieniędzy i gdyby stocznia była prawidłowo zarządzana, dzisiaj byłby to jeden z kluczowych zakładów w Polsce" - uważa Kownacki.
„Niestety, przez 16 lat nie skonstruowano jednej korwety. Dzisiaj, w 2016 roku, wiemy, że na czas nie zostanie wręcz skonstruowany i oddany do użytku okręt patrolowy, który miał zastąpić Gawrona" - zaznaczył wiceszef MON. Przypomniał, że w 2013 roku podjęto decyzję, by - na bazie korwety Gawron - stworzyć okręt patrolowy. „Miał być on oddany do końca 2016 r. Będzie to najdroższy okręt patrolowy na świecie, ale nawet w tym terminie, wszystko wskazuje na to, że nie zostanie wykonany" - podkreślił Kownacki.
Rzecznik prasowy MON Bartłomiej Misiewicz, poproszony przez PAP o informacje dotyczące możliwego opóźnienia w budowie patrolowca, przysłał w czwartek wieczorem informację, w której przypomniał, że „budowa okrętu patrolowego ORP Ślązak jest kontynuacją projektu budowy korwety wielozadaniowej +Gawron+, co wiąże się z koniecznością wprowadzania zmian konstrukcyjno-dokumentacyjnych w zakresie przyjętej pierwotnie konfiguracji sprzętowej”.
Rzecznik dodał, że „w ramach rutynowej procedury nadzorczo-rozliczeniowej stwierdzono brak możliwości montażu elementów Zintegrowanego Systemu Walki (ZSW) na platformie okrętu ORP Ślązak przez Stocznię Marynarki Wojennej S.A. w upadłości likwidacyjnej”.
„Konsekwencją powyższego było zainicjowanie procesu oceny stanu realizacji umowy oraz ustalenia przyczyn zaistniałego stanu rzeczy. Wstępna ocena wykazała występowanie problemów w SMW w zakresie zarządzania projektem o tak skomplikowanym poziomie technologiczno-technicznym, co przyczyniło się do powstania opóźnień, które wstępnie szacowane są na kilkanaście miesięcy” – napisał rzecznik.
Misiewicz dodał, że „czas opóźnień, a także ewentualne konsekwencje umowne zostaną doprecyzowane w I kwartale 2016 r. - po przeprowadzeniu analizy szczegółowego harmonogramu budowy okrętu, do opracowania którego została zobligowana SMW oraz po zakończeniu rozmów z wykonawcą (SMW) i dostawcami poszczególnych elementów ZSW (Thales Nederland B.V. i PBP Enamor Sp. z o.o.)”.
W sejmowym wystąpieniu wiceminister przypomniał, że sama Stocznia MW w 2009 r. znalazła się w stanie tzw. upadłości układowej, a w 2011 r. stocznia została postawiona w stan upadłości likwidacyjnej. „To jest skandal. Przez cztery lata przedsiębiorstwo, które ma mieć kluczowe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa jest w upadłości likwidacyjnej, która de facto powinna zakończyć się likwidacją zakładu, a nie trwać lat cztery. To by pozwoliło odbudować potencjał tej stoczni" - powiedział.
Patrolowiec Ślązak to okręt budowany od 2001 r., pierwotnie jako wielozadaniowa korweta typu Gawron. W lutym 2013 r. rząd, ze względu na cięcia budżetowe, zdecydował się przerwać program budowy korwety. Po rozmowach z Marynarką Wojenną i przemysłem stoczniowym postanowiono, że jednostka, której kadłub był gotowy, zostanie dokończona, ale w mniej zaawansowanej i tańszej wersji - jako patrolowiec.
Wodowanie okrętu patrolowego ORP Ślązak miało miejsce w lipcu 2015 r. Ówczesny minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak informował w czasie uroczystości, że jednostka wymaga jeszcze wyposażenia, konieczne jest też szkolenie załogi i - zgodnie z harmonogramem prac - okręt powinien "wejść do służby" pod koniec 2016 r.
ORP Ślązak ma nieco ponad 95 m długości. Silniki, w które został wyposażony, pozwolą mu osiągać prędkość powyżej 30 węzłów. Zgodnie z założeniami jednostka ma zostać wyposażona m.in. w armatę morską OTO Melara, dwie armaty Marlin-WS i cztery wyrzutnie pocisków rakietowych Grom, tak, by - poza patrolowaniem, mogła służyć m.in. zwalczaniu celów nawodnych i powietrznych.
aks/ par/ abr/
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Jak można budować okręt kilkanaście lat??? Ktoś tu dobrze zarabia na kontraktach z MW.
Wyposażenie zabójcze mogą uczynić warsztaty naprawcze MW.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.