W gdańskim porcie pojawiły się kilka tygodni temu dwie nowe łodzie zakupione w ramach programu "Wymiany taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku". Jedna to łódź hydrograficzno-inspekcyjna, druga - ekologiczno-ratownicza łódź szybkiego reagowania. O łódź hydrograficzną, podobną do "gdańskiej", wzbogacił się także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W grudniu 2015 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło dwie umowy o dofinansowanie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA. Podpisy pod umowami dla projektów: "Inwestycje wpływające na wzrost poziomu bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk" oraz "Wymiana taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku" złożyli: po stronie Beneficjenta - Dorota Raben i Jerzy Melaniuk, a ze strony CUPT - Paweł Szaciłło.
Wartość całkowita "Inwestycji wpływających na wzrost poziomu bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk" wyniosła ponad 4,9 mln zł, z czego dofinansowanie UE (na które składają się fundusze z państw członkowskich, w tym Polski) stanowi ponad 4 mln zł.
Przedsięwzięcie zrealizowane w 2015 r. miało na celu poprawę bezpieczeństwa Portu poprzez modernizację statku pożarniczego Strażak 6 oraz wyposażenie nowotworzonego Ośrodka Ratownictwa ZMP Gdańsk SA w środki łączności i sprzęt komputerowy.
Bezpośrednim, głównym rezultatem projektu będzie skrócenie czasu dotarcia jednostki do najdalszego miejsca odpowiedzialności w granicach administracyjnych portu Gdańsk.
Drugim realizowanym ostatnio programem inwestycyjnym była "Wymiana taboru pływającego Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku". Jego wartość całkowita wyniosła ponad 9,85 mln zł, w tym 3,2 mln zł dofinansowania UE, które pochodzi ze składek państw - członków UE, w tym z Polski.
W ramach inwestycji zostały zakupione dwie jednostki pływające: motorówka hydrograficzno-inspekcyjna oraz ekologiczno-ratownicza łódź szybkiego reagowania.
Wyniki przetargów na łodzie ogłoszono (opublikowano tzw. ogłoszenia o udzieleniu zamówień) odpowiednio we wrześniu i listopadzie 2015 roku (przy czym daty decyzji o udzieleniu zamówień, to - odpowiednio - 22.7.2015 i 23.10.2015). W przetargu na motorówkę hydrograficzno-inspekcyjną wpłynęły zaledwie dwie oferty, a na łódź szybkiego reagowania - tylko jedna. Kryterium decydującym, według warunków przetargowych, miał być zakup najkorzystniejszy ekonomicznie.
Łódź hydrograficzno-inspekcyjną, o wartości 4 795 770 zł (łącznie z VAT - 23%), dostarczyła firma Techno Marine Sp. z o.o. z Malborka (drugi oferent proponował jednostkę pływającą za cenę 6 822 072 PLN).
W postępowaniu przetargowym brało udział jeszcze jedno konsorcjum, którego ofertę odrzucono. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uznał, że oferta ta jest niewiarygodna, jako zawierająca "rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia".
Envia sp. z o.o. z Gdyni - Lider konsorcjum oraz Przedsiębiorstwo Usługowe Jabo Jan Wierzchowski (stocznia jachtowa) z Gdańska odwoływały się w tej sprawie, jednak Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła ich odwołanie. Przy okazji - Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej UZP z 2015-08-20, to bardzo ciekawa i pouczająca, także od strony czysto technicznej, lektura dla zainteresowanych zagadnieniami projektowania małych specjalistycznych, roboczych jednostek pływających.
ZMPG zgłosił, poza podniesieniem kwestii "rażąco niskiej" według niego ceny łodzi proponowanej przez zgłaszających odwołanie, także uwagi techniczne. Jednak także łódź dostarczona przez zwycięzcę w postępowaniu przetargowym nie jest idealna. Co najmniej części uwag technicznych zgłoszonych wobec niej przy okazji odwołania konsorcjum trudno nie uznać za przekonujące. Natomiast zdaniem odwołujących się cena miała być niższa m.in. dlatego, że kadłub, którym dysponowali skarżący był w chwili przystąpienia przez niego do postępowania przetargowego już wyposażony w silniki, śruby, urządzenia nawigacyjne, mostek nawigacyjny i zaplecze socjalne, a dostosowanie częściowo wyposażonego, gotowego już kadłuba nie wymagała istotnego zaangażowania nowych zasobów, zamówienia materiałów do budowy nowej jednostki w krótkim czasie.
Dodajmy, że prawdopodobnie dlatego, iż ZMPG chciał zdążyć wykorzystać okazję w sytuacji późnego przyznania dofinansowania z UE (w związku z przeniesieniem projektu z listy rezerwowej na podstawową) w przetargu na łodzie określono bardzo krótki czas przewidziany na ich dostawę (zaledwie 18 tygodni w przypadku łodzi hydrograficzno-inspekcyjnej).
Dugą jednostkę - ekologiczno-ratowniczą łódź szybkiego reagowania - dostarczyło konsorcjum z liderem, firmą Enamor Sp. z o.o. i drugim uczestnikiem - Techno Marine Sp. z o.o. Całkowita końcowa wartość zamówienia dotyczącego tej łodzi wyniosła 3 019 822,20 PLN.
Na pewno Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wzbogacił się o nowoczesne, sprawne jednostki pływające. Nowy sprzęt wpłynie na zwiększenie powierzchni badanego dna akwenu przy jednoczesnym zwiększeniu jakości wykonywanych badań w granicach administracyjnych portu Gdańsk, a także na poprawę bezpieczeństwa w porcie.
Do funkcji i zadań, które mają być realizowane przez nowe specjalistyczne jednostki pływające Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, wraz z wyposażeniem hydrograficznym i do badań środowiskowych należą przede wszystkim:
- wykonywanie sondaży dna akwenów portowych,
- wykonywanie badań jakości pionowych ścianek szczelnych nabrzeży portowych,
- lokalizacja przeszkód podwodnych,
- wykrywanie zagrożeń środowiska wodnego - obiektów mechanicznych, zagrożeń fizykochemicznych,
- monitoring ogólnodostępnych nabrzeży, w tym linii cumowniczo-odbojowych,
- udział w ograniczaniu, neutralizacji lub likwidacji skutków takich zdarzeń niebezpiecznych dla środowiska, jak np. rozlewy olejowe na akwenach portowych.
Projekt, w ramach którego zakupiono łodzie, jest komplementarny z inwestycjami zrealizowanymi przez Urząd Morski w Gdyni w ramach "Krajowego Systemu Bezpieczeństwa Morskiego". Jest jednym z elementów zapewniających spójny system bezpieczeństwa na obszarach morskich kraju.
Większa, z dwóch zakupionych przez zarząd portu w Gdańsku, łódź hydrograficzna Portowiec ma konstrukcję stalową. Mniejsza, ale szybsza, interwencyjna łódź - Piorun - to jednostka laminatowa (ze wzmacnianego włóknem szklanym tworzywa sztucznego).
Obie zostaną po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowane podczas uroczystości chrztu i wprowadzenia do eksploatacji w I połowie marca.
Dodajmy, że podobną łódź do gdańskiego Portowca nabył ostatnio Zarząd Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu. Ta została zbudowana według praktycznie takiego samego projektu, różni się jednak nieco pod względem wyposażenia od "gdańskiej". Nosi nazwę Hydrograf 4.
PBS, rel (ZMPG, CUPT)
Portowiec - charakterystyka podstawowa
armator Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA
stocznia Techno Marine sp. z o.o., Malbork
rok budowy 2015
typ budowy (projekt) TMR-15
sygnał rozpoznawczy SPG 4263
długość całkowita (z odbojnicą) 14,95 m
długość kadłuba 14,35 m
długość na wodnicy 13,15 m
długość klasyfikacyjna 13,75 m
szerokość całkowita (z odbojnicą) 4,70 m
szerokość konstrukcyjna 4,14 m
wysokość boczna 2,09 m (wg innych źródeł - 2,07 m)
zanurzenie 1,09 m
zanurzenie z pędnikiem 1,50 m
masa jednostki pustej 21,3 t (wg innych źródeł 20,3 t)
nośność 2,43 t
pojemność brutto 27,35
pojemność netto 8,21
maksymalna ilość osób (załoga i pasażerowie) 12 os.
minimalna załoga 2 osoby (szyper + motorzysta wachtowy)
silniki napędu głównego 2 × Volvo Penta D5-160
moc napędu głównego 2 × 117,7 kW / 2300 obr/min
prędkość nominalna 15,0 w.
maksymalna prędkość 25,0 w.
wyposażenie ratunkowe, m.in.: 1 tratwa ratunkowa 12-osobowa; 4 koła ratunkowe
rejon pływania rejon żeglugi III / żegluga przybrzeżna - do 20 Mm od brzegu, przy sile wiatru maks 6 °B
materiał stal
klasyfikacja PRS
notacja klasy *bKM III rob L
Piorun - charakterystyka podstawowa
armator Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA
stocznia Techno Marine sp. z o.o., Malbork
typ budowy (projekt) TMR-11 IBC
długość całkowita 11,15 m
długość kadłuba 10,85 m
szerokość 3,65 m
wysokość boczna 1,90 m
zanurzenie 0,80 m
masa jednostki pustej 3,9 t
maksymalna ilość osób 10 os.
silniki napędu głównego 2 × Volvo Penta D6-330
moc napędu głównego 2 × 242,6 kW / 3500 obr/min
Hydrograf 4 - charakterystyka podstawowa
armator Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA
stocznia Techno Marine sp. z o.o., Malbork
typ (projekt) TMR-15
długość całkowita 14,95 m
długość kadłuba 14,35 m
szerokość 4,70 m
wysokość boczna 2,09 m
zanurzenie 1,09 m
masa jednostki pustej 21,3 t
maksymalna liczba osób (załoga i pasażerowie) 12 os.
silniki napędu głównego silniki wysokoprężne: 2 × Volvo Penta D9-500
moc napędu głównego 2 × 367,6 kW / 2600 obr/min
armator Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA" - czyli chyba jednostka dla Szczecina a nie Gdańska?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.