W miniony weekend zadokowano w Gdańsku półzanurzalną platformę hotelową Safe Bristolia. Podniesiono ją na zanurzalnym barko-pontonie heavy-lift należącym do stoczni Remontowa SA - Rem Lift 25 000.
Cała operacja zaczęła się jeszcze w piątek, od przeholowania na głębię dokową (miejsce tymczasowo zwolnione przez największych dok pływający Remontowej SA) barko-pontonu Rem Lift 25 000. Następnie zanurzono go i w sobotę, 23 stycznia rano, przeholowano nad jego (znajdujący się na odpowiedniej głębokości pod lustrem wody) pokład platformę czekającą od przybycia do Gdańska przy nabrzeżu. Następnym etapem było precyzyjne pozycjonowanie platformy względem odpowiednio uprzednio rozmieszczonych podpór (kilbloków) zainstalowanych na jednostce Rem Lift 25 000 i wreszcie jej wynurzanie. Wynurzający się barko-ponton przejmował ciężar platformy równoważony przedtem przez wypór wody. To powolna i przeprowadzana z dużą ostrożnością i precyzją operacja, wymagająca stałej kontroli wielu parametrów, m.in. przegłebień i ewentualnych przechyłów obu obiektów. Od rozpoczęcia pozycjonowania platformy nad zanurzonym Rem Liftem do zakończenia operacji podnoszenia platformy (całkowitego wynurzenia barko-pontonu) upływa od 20 do ok. 24 godzin.
Safe Bristolia była już wcześcniej w stoczni Remontowa SA. Od października 2010 r. do połowy maja 2011 roku przechodziła remont o szerokim zakresie i modernizację.
Zakres obecnego zlecenia obejmuje przede wszystkim pięcioletni remont klasowy czyli różnorodne przeglądy i prace remontowe wymagane dla odnowienia klasy. Ponadto wykonane zostaną prace konserwacyjno-malarskie na zewnątrz konstrukcji platformy, a także w jej zbiornikach. Wymienione zostaną też na nowe dwa dźwigi pokładowe platformy. Do tej listy mogą zostać dodane prace, które armator zleci w trakcie pobytu platformy w stoczni. Z tego powodu trudno dokładnie określić termin zakończenia remontu, jednak wstępnie przewiduje się, że platforma zostanie wydokowana w I połowie kwietnia i opuści gdańską stocznię kilka dni po tej operacji.
Podniesiona na pokładzie barko-pontonu Rem Lift 25 000 platforma Safe Bristolia charakteryzuje się masą prawie 10 000 ton. Barka heavy-lift należąca do Remontowej SA może dokować znacznie większe i cięższe obiekty. Zgodnie z nazwą, jej nośność wynosi 25 000 ton. Barka o długości ok. 140 m i szerokości ok. 44 m może być - w razie potrzeby - przebudowana przez właściciela i operatora do jeszcze większych rozmiarów i osiągów.
Safe Bristolia to czwarta platforma i piąty obiekt dokowany na barko-pontonie Rem Lift 25 000. Jest też dwunastą z różnych platform offshore, jakie dotychczas remontowała i/lub przebudowywała Remontowa SA. Dwie z nich, w tym Safe Bristolia, powracały do tej gdańskiej stoczni, zatem - łącznie z obecnym pobytem w Remontowej SA platformy Safe Bristolia - stocznia zaangażowana była dotąd w 14 projektów remontów lub przebudów i modernizacji platform offshore.
Przypomnijmy, że holownik Sea Lynx z platformą wyruszył ze szkockiej zatoki Cromarty Firth przed południem w Sylwestra (31.12.2015) Wstępnie spodziewana była w Gdańsku 9-10 stycznia. Jej przybycie opóźniło się jednak, gdyż w ciężkich warunkach pogodowych zerwała się z holu i najpierw dryfowała, potem sztoromowała, awaryjnie zakotwiczona, zanim udało się ponownie podać na nią hol i wznowić holowanie do Gdańska.
Czytaj także:
- Duża platforma hotelowa, w drodze do Gdańska, dryfuje po zerwaniu się z holu na Morzu Północnym
- Safe Bristolia ponownie na holu, płynie do Gdańska
- Safe Bristolia, po sztormowych przejściach, już w gdańskiej Remontowej SA
Safe Bristolia, którą gościmy w Gdańsku po raz drugi, to półnzanurzalna platforma kotwiczona ośmiopunktowo. Oferuje zakwaterowanie dla maks. 588 osób. Zbudowana została w 1983 roku według projektu Sedco 602 jako wiertnicza i przebudowana do pełnienia funkcji hotelowo-warsztatowych w chińskiej stoczni Yantai Raffles w roku 2006. Dalsze modyfikacje i modernizacje przeprowadzono w 2008 roku i w 2010-2011 r.
Moc elektrowni na platformie wynosi 6 815 kW, wydajność wytwornic wody słodkiej - 210 t na dobę; platforma posiada na wyposażeniu m.in. teleskopowy pomost komunikacyjny o długości do 35,0 m +/- 6,0 m. Platforma należąca do Prosafe Rigs Pte. Ltd. z Singapuru (Prosafe to firma o korzeniach kapitałowych z Norwegii) i klasyfikowana przez American Bureau of Shipping, charakteryzuje się długością całkowitą 74,98 m, szerokością 52,00 m i wysokością boczną 27,5 m oraz tonażem pojemnościowym brutto 13 876.
PBS