W Nowym Roku do portu gdańskiego i stoczni Remontowa SA po raz kolejny wpłynąć ma duża platforma offshore. Tym razem będzie to (powracająca do Gdańska) półzanurzalna platforma hotelowa Safe Bristolia. Holownik z platformą wyruszył ze szkockiej zatoki Cromarty Firth przed południem w Sylwestra (31.12.2015) Spodzieane są wstępnie w Gdańsku 9-10 stycznia.
Safe Bristolia była już w stoczni Remontowej SA, gdzie od października 2010 r. do połowy maja 2011 roku przechodziła remont o szerokim zakresie i modernizację.
Według wstępnych, nieoficjalnych informacji, można się spodziewać, że Safe Bristolia pozostanie w Gdańsku przez ok. 3 miesiące.
Safe Bristolia, która w Nowym Roku przejdzie remont w stoczni Remontowa SA, to półnzanurzalna platforma kotwiczona ośmiopunktowo. Oferuje zakwaterowanie dla maks. 588 osób. Zbudowana została w 1983 roku według projektu Sedco 602 jako wiertnicza i przebudowana do pełnienia funkcji hotelowo-warsztatowych w chińskiej stoczni Yantai Raffles w roku 2006. Dalsze modyfikacje i modernizacje przeprowadzono w 2008 roku i w 2010-2011 r.
Moc elektrowni na platformie wynosi 6 815 kW, wydajność wytwornic wody słodkiej - 210 t na dobę; platforma posiada na wyposażeniu m.in. teleskopowy pomost komunikacyjny o długości do 35,0 m +/- 6,0 m. Platforma należąca do Prosafe Rigs Pte. Ltd. z Singapuru (Prosafe to firma o korzeniach kapitałowych z Norwegii) i klasyfikowana przez American Bureau of Shipping, charakteryzuje się długością całkowitą 74,98 m, szerokością 52,00 m i wysokością boczną 27,5 m oraz tonażem pojemnościowym brutto 13 876.
Do holowania platformy Safe Bristolia do Gdańska Prosafe wynajęła holownik AHTS Sea Lynx (czarter day by day as required, przy stawce 40 tys. funtów brytyjskich za dobę; charakterystyka podstawowa: długość całkowita 73,50 m, szerokość 16,40 m, zanurzenie 6,90 m, GT 2556, nośność 2900 t, zbudowany w 1999 r. w Norwegii, moc napędu głównego 15 000 KM / 11 060 kW). W Wigilię obie jednostki znajdowały się w Invergordon (holownik przy nabrzeżu, platforma na kotwicowisku), w zatoce Cromarty Firth w Szkocji. Wtedy też rozpoczęły się operacje holowników przy kotwicach platformy i trwały one nawet w czasie świąt Bożego Narodzenia. Zespół holowniczy wyruszył do Gdańska 31 grudnia 2015 r. Według wcześniejszych przewidywań - platforma miała być wyholowana ze Szkocji przed świętami Bożego Narodzenia i dotrzeć do Gdańska na samym początku stycznia 2016 r. Opóźnienie holowania spowodowane zostało najprawdopodobniej złymi warunkami pogodowymi.
PBS
Fot.: Prosafe
Zobacz galerię zdjęć z poprzedniego wejścia platformy Safe Bristolia do Gdańska i Remontowej SA.