Stocznie, Statki

Ostatnio w stoczni Remontowa SA remontowana i odnawiana była wielozadaniowa barka ASV PioneerPrzybyła do Gdańska 7 listopada. W samej barce nie ma zapewne niczego niezwykłego, ale jako ciekawostkę można wspomnieć jej udział w jednej z największych operacji inżynierskich w historii, jaką było podnoszenie wraku wycieczkowca Costa Concordia.

ASV Pioneer posiada blok nadbudówki złożony z kontenerów mieszkalnych. Pomieścić one mogą 220 osób. Jednostka oferuje też otwarty pokład roboczy, o powierzchni ok. 1100 m², który może być wyposażony zagospodarowany zgodnie z bieżącymi potrzebami, z aktualnymi zadaniami i funkcjami barki, która dostępna jest na rynku czarterowym specjalistycznych jednostek offshore. W przeszłości zainstalowana była np. na krawędzi pokładu roboczego wychylna dźwignica A-frame.

Przez niemal dwa lata (od października 2012 roku) ASV Pioneer stanowił kluczowy element zaplecza technicznego działań prowadzących do usunięcia wraku wycieczkowca Costa Concordia, u brzegu włoskiej wyspy Giglio. Barka zapewniała zakwaterowanie m.in. dla nurków pracujących przy przewróconym na bok wycieczkowcu. Pełniła też funkcję bazy prac podwodnych.

Duży włoski wycieczkowiec Costa Concordia 13 stycznia 2012 roku uderzył w podwodną skałę nieopodal wyspy Giglio. Zaczął nabierać wody i został osadzony na skalistej mieliźnie, tuż przy brzegu, co dało więcej czasu na opuszczenie go przez załogę i pasażerów i ułatwiło akcję ratowniczą.

Wywrócony wrak przez wiele miesięcy stanowił element psujący krajobraz żyjącej z turystyki wyspy, a z drugiej strony - stanowił magnes dla licznych przybyszów chcących go zobaczyć. Przypływający promem na wyspę, mijając wrak, który przygotowywano do podniesienia i usunięcia, widzieli liczne jednostki techniczne, zaangażowane w akcję usuwania wraku.

Jedną z największych takich jednostek, w dodatku przebywającą tam przez długi okres, była właśnie barka ASV Pioneer.

Przygotowania były praco- i czasochłonne i polegały m.in. na zbudowaniu pod zanurzonym kadłubem wycieczkowca stalowej konstrukcji, mającej nie dopuścić do obsuwania się jednostki na dno i służącej za podstawę, na której postawiono statek do pionu. Costa Concordia wspierana wypornością dołączonych sponsonów, odholowana została na miejsce złomowania.

Przy wspomnianej budowie platformy pod wrakiem i wielu innych prac przygotowujących go do podniesienie i odholowania, przez długi okres musieli pracować liczni nurkowie, którzy byli zakwaterowani na ASV Pioneer.

W Remontowej SA barka przeszła generalny remont. Na czas remontu dokowo-konserwacyjnego, jednostka stała w doku nr 3, a potem została przyholowana do nabrzeża Ostrawica I. Barka więcej stoi w morzu, niż się porusza, stąd też nie dziwił fakt, że była mocno obrośnięta glonami i skorupiakami. Kadłub został wyczyszczony i pomalowany. Usunięto drobne wgniecenia kadłuba oraz wymieniono poszycie (prawa i lewa burta przy zbiornikach). Ponadto m.in. wymieniono rury ściekowe, przeprowadzono przeróbkę pachołów cumowniczych (podniesiono 8 polerów na wysokość pokładu głównego). W zakresie remontu były też drobne prace ślusarskie na pokładzie, zamontowano nową echosondę, modyfikacji poddano system paliwowy i wreszcie sprawdzono wszystkie śruby mocujące kontenery mieszkalne i socjalne.

Duża, otwarta przestrzeń pokładu roboczego sprawia, że barka jest niezwykle elastyczną platformą dla wielu różnorodnych prac. ASV Pioneer  wykorzystywany był też m.in. do układania kabli na dnie morza na morskich farmach wiatrowych na Morzu Północnym i Bałtyku.

Jak wcześniej informował Portal Morski, barka była remontowana i modernizowana także w Świnoujściu, w tamtejszej stoczni Poltramp.

Czytaj także: Stocznia Poltramp ze Świnoujścia buduje barko-ponton do prac przy układaniu kabli podmorskich

Armatorem jednostki jest brytyjska firma Dalby Offshore Services Ltd. Jednostka zbudowana została w 2007 roku w stoczni Nantong Tongsheng Ship Manufacturing Co.  Długość całkowita barki wynosi 100,6 m, szerokość 30,48 m, zanurzenie - 6,09 m. Utrzymanie barki na stałej pozycji zapewnia 8 kotwic zamocowanych na tzw. rakach.

PBS, JU

Fot.: Piotr B. Stareńczak

-6 Bezmyślna propaganda
Wspomnieć by chyba wypadało, że barka ta przez wiele tygodni na początku roku była remontowana i przebudowywana w Świnoujściu (stocznia Poltramp) i jesienią znów tam wróciła, a do Gdańska przypłynęła właśnie ze Świnoujścia. Remontowa robiła tylko cześć prac, resztę remontu robił Poltramp. No, ale propagandówka Remontowej (czyli Portal Morski) ma klapki na oczach i nic poza Remontową nie widzi.
04 grudzień 2015 : 07:09 PTS | Zgłoś
+2 pomyłka...
Portal Morski wcale nie ukrywał obecności tej barki w Swinoujściu i prac przeprowadzanych przez Poltramp.

Portal Morski publikował informację o tym i nawet zdjęcie ASV Pioneer ze Swinoujścia...
04 grudzień 2015 : 07:37 rafi | Zgłoś
-1 Sam masz klapki na oczach
Sprawdź najpierw dokładnie, a potem krytykuj, bo najgorsza jest właśnie taka typowo polska żółć i bezmyślne hejtowanie, żeby tylko przywalić dla własnej chorej satysfakcji.
04 grudzień 2015 : 07:44 Mańka | Zgłoś
-9 Stalowiec
No, na pewno armator holował barkę do Remontowej, bo Poltramp mu remont zrobił poprawnie w Świnoujściu.
A co to w ogóle jest ten Poltramp? Firma robotników w trampkach?
04 grudzień 2015 : 07:51 Steelball | Zgłoś
+3 Bzdura
Na tym portalu, a zaglądam tu codziennie, właśnie jest bardzo mało artykułów o remontowej, a szkoda :-( Natomiast jeśli chodzi o propagande, to akurat tutaj mistrzem są inne stocznie.
04 grudzień 2015 : 10:48 batonik mars | Zgłoś
+8 Opóźnienia to cicho
Cytuję batonik mars:
Na tym portalu, a zaglądam tu codziennie, właśnie jest bardzo mało artykułów o remontowej, a szkoda :-( Natomiast jeśli chodzi o propagande, to akurat tutaj mistrzem są inne stocznie.


A to akurat prawda. Skończyły się sukcesy, zaczęły problemy to i dokowanie trochę bardziej niezwykłego pontonu sprzedaje się jako sukces. Jakoś dziwnie cicho zrobiło się o dawnej Północnej (Remontowa Shipbuilding), gdzie czasem coś jeszcze zwodują, ale praktycznie niczego nie kończą. Opóźnienia rosną, przy nabrzeżach masa nieskończonych statków, czekać kiedy to wszystko w hukiem padnie. W Szczecinie też swego czasu była taka propaganda, coś tam wodowano, ale o opóźnieniach i statkach opóźnionych przy nabrzeżach była cisza, a potem nagle wszystko padło. Coś wygląda na to, że ten sam scenariusz realizuje się obecnie w Remontowej. Ciekawe dlaczego redakcja Portalu np. nie docieka co się dzieje z kontraktem grenlandzkim? O każdym wodowaniu było głośno, podawano kiedy to ten wodowany statek będzie przekazany, dzisiaj wszystkie terminy minęły, a nie przekazano ani jednej jednostki, ale jakoś zainteresowania dziennikarzy to nie budzi. Przypadek? Dziwne?
04 grudzień 2015 : 19:15 ex.Porta | Zgłoś
-3 Co może Poltramp....
A dlaczego Poltramp nie wydokował barki nie zrobił napraw kadłuba?????
07 grudzień 2015 : 05:21 Cykcyc | Zgłoś
+3 tolo
no bo jak się ktoś chwali, że jest the best, a potem inni się chwalą, że postawili zarzuty wręczania łapówek, to jak tu wierzyć, że się ma dobrą stocznię? poprzyjmowali nieudaczników z SG i Stoczni Gdynia i zaczyna się paprakowo. Nic na czas :) A portal morski to aż śmierdzi grupą remontowa, przecież to ich portal :)
05 grudzień 2015 : 06:26 loloz | Zgłoś
-4 Mi nic nie smierdzi
Jak cie tak uwiera ten portal i smierdzi, to idz hejtowac na inny. Przymusu czytania tu nie ma. Ja wole czytac tutaj info niz gdzie indziej, bo tu przynajmniej mozna komentować tak jak na trojmiasto.pl - nie tak jak na innym portalu tzw.niezaleznym, na ktorym w ogóle żadnych postów nie ma, bo sie boja zamieszczac ;-)
07 grudzień 2015 : 22:38 Ojtamojtam | Zgłoś
-2 Konkurencja?
zdziwiłbyś się, jak ten portal niektórych uwiera, oj bardzo uwiera. I konkurencja marsjańska tu często zagląda i skomentuje i błotkiem jak trzeba anonimowo obrzuci, co widać powyżej. Info o tej barce ciekawe, a hejtowanie bez sensu.
07 grudzień 2015 : 23:03 chlopaki nie placzą | Zgłoś
-8 Nie wiem o co chodzi
temu tolo i co mu śmierdzi. Może i ten portal należy do Remontowej, ale przecież piszą o projektach w Naucie i innych stoczniach Marsa i chyba nikt nie robi tu problemu. Każdy portal i każda gazeta do kogoś należy i od kogoś zależy, nawet taki, który ma słowo "niezależny" w nazwie, taki jest rynek, nie wiem co w tym dziwnego.
08 grudzień 2015 : 13:16 maciejuk | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8558 3.9336
EUR 4.209 4.294
CHF 4.312 4.3992
GBP 5.0101 5.1113

Newsletter