W środę, 14 października wcześnie rano, zakończono rozładunek rekordowej, największej jak dotąd w Polskich portach, jednorazowej partii elementów elektrowni wiatrowych dostarczonych jednym statkiem.
Ciężarowiec konwencjonalny HHL Valparaiso, obsługiwany agencyjnie przez MAG, który zacumował przy nabrzeżu Helskim BCT (Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni) w sobotę późnym popołudniem, przywiózł aż 32 sekcje wież wiatrowych, 75 płatów śmigieł, 7 hubów (piast), 7 naceli (właściwych turbin wiatrowych z prądnicami) oraz 5 kontenerów z osprzętem do dostarczonych elementów elektrowni wiatrowych firmowanych przez Vestas.
Ładunek przybył z Chin, załadowany tam w dwóch portach. Co ciekawe - był to transport, który odbył się Północną Drogą Morską, a nie tradycyjnym szlakiem, przez Ocean Indyjski i Kanał Sueski. Ostatnim portem tego statku w podróży do Gdyni, gdzie dotarł 10 października (patrz - materiał video pod artykułem), była Nachodka, z której wypłynął 13 września.
HHL Valparaiso nie był pierwszym w historii statkiem zawijającym do polskiego portu bezpośrednio po podróży szlakiem północnym z Dalekiego Wschodu, a także nie pierwszym, który, płynąc Północną Drogą Morską, przywiózł do nas elementy elektrowni wiatrowych.
Statek opuścił Gdynię w środę, 14 października po godz. 9:00.
HHL Valparaiso to ciężarowiec konwencjonalny (statek wielozadaniowy, przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych) zbudowany w 2010 roku w chińskiej stoczni Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Co., Ltd. Należy do typoszeregu P-2 niemieckiego operatora Hansa Heavy Lift GmbH. Charakteryzuje się długością całkowitą 168,68 m, szerokością 25,20 m, wysokością boczną 13,85 m i całkowitą wysokością (od stępki do szczytu najwyższego masztu) 45,15 m, nośnością 19 450 t i pojemnością brutto 17 634, pojemnością ładowni ok. 26 337 m³ (930 223 stóp sześc.), ładownością kontenerów 912 TEU, mocą napędu głównego 9800 kW, prędkością ekonomiczną 14 węzłów i maksymalną 17,5 węzła. Statek wyposażony jest w dwa żurawie pokładowe o unosie po 700 ton, mogące pracować w tandemie (a więc zdolne do podnoszenia ładunków o masie jednostkowej do 1400 ton) i jeden źuraw o unosie 180 ton.
Obsługą agencyjną statku HHL Valparaiso z rekordowym ładunkiem elementów elektrowni wiatrowych, organizacją rozładunku i składowania, a częściowo także organizacją transportu w głąb Polski, zajmuje się Morska Agencja Gdynia (MAG)
Elementy elektrowni wiatrowych przybywają do Polski (głównie drogą morską) m.in. z Hiszpanii. Wiele jest jednak dostarczanych także z Chin. Jak widać - budowa elementów elektrowni wiatrowych nie jest jakąś cudowną receptą na nowy, lukratywny, przyszłościowy biznes dla stoczni i dla terenów postoczniowych, a sektorem produkcji, który (podobnie, jak w przypadku wcześniej budowanych tam statków) nie jest wcale wolny od konkurencji ze strony dalekowschodnich producentów.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak;
Video: Tosem.pl
Proponuję też sprawdzić co, skąd i ile przywiózł statek Seren który obecnie wyładowuje się w Świnoujściu.
"Valparaiso" skleiło się z "nie" i nie zauważył Pan, że jest "nie" ...
proszę uważnie czytać. drobny błąd w postaci braku spacji każdemu się może zdarzyć...
nawet we fragmencie tekstu wklejonym do Pana komentarza _JEST_ "nie" ... "Valparaisonie"
HHL Valparaisonie był pierwszym w historii statkiem zawijającym do polskiego portu bezpośrednio po podróży szlakiem północnym z Dalekiego Wschodu, ...
żuraw - tak się mówi dla wskazania konkretnego rodzaju, bo dźwig w słownictwie technicznym to także np. winda (dźwig osobowy) ...
unos - też normalne słowo, które nie powinno być nikomu obce ...
unos albo DOR (dopuszczalne obciążenie robocze) ...
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.