Statek szkoleniowo-badawczy Horyzont II kończy 15 lat służby w barwach Akademii Morskiej. Na Nabrzeżu Pomorskim, 26 czerwca o godz. 15.30 odbędzie się "urodzinowe" pożegnanie statku wyruszającego w 35-tą podróż na Spitsbergen.
Będzie urodzinowy tort, flaga Gdyni przekazana przez władze miasta, która podniesiona zostanie na Polskiej Stacji Polarnej, pamiątkowa zbiorowa fotografia, statkowe pocztówki i stemple.
Horyzont II od pierwszego roku eksploatacji zapewnia stałą komunikację z Polską Stacją Polarną na Spitsbergenie. statek uczestniczy także w polarnych projektach badawczych z udziałem naukowców wielu krajów. Na pokładzie Horyzonta II praktyki morskie, także w rejsach arktycznych, przechodzą studenci AMG.
W pierwszy bałtycki rejs szkoleniowy Horyzont II, pod dowództwem kpt.ż.w. Juliana Witkowskiego, wyszedł 9 maja 2000 roku, a pod koniec czerwca popłynął w swą pierwszą podróż na Spitsbergen. Po powrocie i zmianie kapitana - odchodzącego na emeryturę Juliana Witkowskiego zastąpił dotychczasowy starszy oficer kpt.ż.w. Roman Matulewski -nowy statek zaprezentowany został na EXPO 2000 w Wilhelmshaven. Po wrześniowym, drugim już rejsie na Spitsbergen, Horyzont II wyszedł w swą najdłuższą jak dotąd podróż z zaopatrzeniem dla polskiej stacji na Wyspie Króla Jerzego w Antarktyce. Podczas trwającej 3 miesiące wyprawy pokonał dystans 18 698 mil morskich, zawijał do Las Palmas, Santos i Punta Arenas. Ta pionierska wyprawa na południową półkulę wykazała, że statek jest jednak zbyt mały do takich przedsięwzięć.
W kolejnych latach ustalił się docelowy model eksploatacji statku – ok. 8 miesięcy w roku wykorzystywany był w rejsach szkoleniowych. Statek realizował praktyki marynarskie i radarowe dla studentów AMG i uczniów średnich szkół morskich w krótkich bałtyckich rejsach oraz dwie 3- 4-tygodniowe podróże do Arktyki – to efekt wieloletniej współpracy z Instytutem Geofizyki PAN. W każdej, obok naukowców z polskich instytutów badawczych, płynie 20 studentów Wydziału Elektrycznego AMG, w ramach praktyk morskich. Statek transportował także zaopatrzenie dla stacji – żywność, paliwo, materiały niezbędne do funkcjonowania stacji, sprzęt badawczy.
Horyzont II obok funkcji zaopatrzeniowych brał także udział w międzynarodowych projektach badawczych. Były to często pionierskie wyprawy - w słabo poznane rejony archipelagu Svalbard, udział w międzynarodowych naukowych warsztatach terenowych. Spitsbergen stanowi swoiste, niezwykle ważne laboratorium przyrodnicze – badania i pomiary prowadzone tutaj pozwalały prognozować zarówno tendencje zmian klimatu na naszej półkuli jak i rozpoznawać procesy sejsmiczne, przyrodnicze czy oceanologiczne. Horyzont jest stałym ogniwem polskich projektów polarnych, stanowi integralny element polskiej obecności w Arktyce.
Bieżącą eksploatacją statku, dbaniem o jego stan techniczny i sukcesywną modernizację, zajmuje się Dział Armatorski AMG. Kończąc 15 rok służby w barwach AMG i przygotowując się do 35 podróży na Spitsbergen, Horyzont II przeszedł wiosną b.r. remont odnowienia klasy 5-letniej.
W latach 2000 – 2014 Horyzont II odbył 242 rejsy szkoleniowe w tym 34 na Spitsbergen i 1 do Antarktyki, przebył prawie 210 tys. Mm, przeszkolił ok. 3600 studentów.
rel (Akademia Morska w Gdyni)