We wtorek, 24 czerwca 2014 roku, na Motławie, przy nabrzeżu wzdłuż ulicy Wartkiej / Rybackiego Pobrzeża, miała miejsce uroczystość chrztu i podniesienia bandery na nowym statku inspekcyjnym Urzędu Morskiego w Gdyni, któremu nadano nazwę Kontroler-20.
Przetarg na budowę i dostawę nowego statku inspekcyjnego na potrzeby Urzędu Morskiego w Gdyni ogłoszono 12 marca 2012 roku. W przetargu startowali następujący konkurenci: Stocznia Remontowa "Nauta" SA, Techno Marine Sp. z o.o, stocznia Baltic Workboats AS (Estonia) oraz stocznia Uudenkaupungin Tyӧvene Ӧy (Finlandia) znana także jako UKI Workboats Ltd. Konkurs ofert wygrała ta ostatnia, co podano do wiadomości w ogłoszeniu o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 31 lipca 2012 r. Przypomnijmy, że w roku 2009, stocznia Tyӧvene Ӧy przekazała nieco większą, 23-metrową, aluminiową jednostkę patrolową Kontroler-19, eksploatowaną przez Okręgowy Inspektorat Rybołówstwa Morskiego w Gdyni.
Kontroler-20 przypłynął do Gdyni o własnych siłach. W polskim porcie pojawił się 18 maja br. i został tu formalnie przejęty od stoczni 20 maja 2014 roku.





Jednostka będzie przeznaczona głównie do realizacji zadań Kapitanatu Portu Gdańsk (w granicach portu i redy, łącznie z Portem Północnym i obszarem ujścia Wisły Śmiałej w Górkach Zachodnich). Drugi zakres zadań Kontrolera-20 obejmuje także potrzeby Dyrektora Urzędu Morskiego w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem i jako jednostka interwencyjna w sytuacjach zagrożeń, łamania prawa, zdarzeniach nadzwyczajnych w obszarach VTS, na wodach otwartych Zatoki Gdańskiej, wodach terytorialnych i wyłącznej strefy ekonomicznej w obszarze kompetencji Dyrektora Urzędu Morskiego.
Zgodnie z kartą Bezpieczeństwa Żeglugi - załoga, to co najmniej 2 osoby. Poza dwuosobową załogą na jednostce jest miejsce dla 6 pasażerów (łącznie 8 osób na pokładzie).
Kontroler-20 to nowoczesna jednostka o napędzie dwuśrubowym. Jej zasięg pływania wynosi 600 mil morskich w rejonie żeglugi krajowej do 20 mil morskich od brzegu. Statek wyposażony jest w dwa stacjonarne silniki wysokoprężne wraz z przekładniami, zespół prądotwórczy z silnikiem wysokoprężnym oraz ster strumieniowy. Kadłub statku podzielony na wodoszczelne przedziały i posiada pokaźną odbojnicę zabezpieczającą jednostkę przed uszkodzeniem. Nadbudówka z dodatkowym pomieszczeniem, wyposażona jest we wnętrzu w amortyzowane fotele, stoły, blaty itp. Pomieszczenia kadłubowe i nadbudówki są ogrzewane i klimatyzowane.
Statek wyposażony jest w niezbędny sprzęt pokładowy (m.in. wciągarkę kotwiczną, bom, polery, knagi, sprzęt ratunkowy), nawigacyjny (radar, echosonda, elektroniczna mapa nawigacyjna, DGPS, itd.), radiowy (anteny radiowe VHF, odbiorniki nasłuchowe DSC, radiotelefony, itp.) i specjalistyczny sprzęt pomiarowy.
Kontroler-20 - charakterystyka podstawowa
| zamówienie | lipiec/sierpień 2012 r. |
| stocznia | Uudenkaupungin Tyӧvene Ӧy, Finlandia (UKI Workboats Ltd.) |
| przekazanie przez stocznię | 20 maja 2014 r., Gdynia |
| pod polską banderą formalnie od | 26 maja 2014 r. (wpis do rejestru okrętowego) |
| chrzest i podniesienie bandery | 24 czerwca 2014, Gdańsk |
| właściciel | Skarb Państwa RP |
| armator (operator) | Urząd Morski w Gdyni |
| sygnał rozpoznawczy | SPG4029 |
| długość całkowita | 21,80 m |
| długość kadłuba | 21,40 m |
| długość na wodnicy pływania | 20,00 m (wg innych źródeł - 20,34 m) |
| szerokość maks. z odbojnicami | 6,25 m |
| szerokość maks. kadłuba | 5,79 m |
| wysokość boczna | 2,76 m |
| zanurzenie maksymalne | 1,70 m |
| wyporność | ok. 48 ton |
| tonaż pojemnościowy brutto | 72,75 |
| tonaż pojemnościowy netto | 21,83 |
| prędkość | ponad 20 węzłów |
| łączna moc napędu głównego | 1250 kW |
| silniki napędu głównego | 2 x Scania DI16 072M po 625 kW każdy (4-suwowe, 8 cylindrów w układzie V, pojemność 16,4 l, 230 obr./min.) |
| środki ratunkowe | m.in. pneumatyczna tratwa ratunkowa RFD (10 osób), 4 koła ratunkowe, 8 pasów ratunkowych, 4 kombinezony ratunkowe |
| nawigacja i komunikacja | radiotelefon VHF z DSC Sailor 6222, radiotelefon VHF Sailor 6222, 2 przenośne radiotelefony Entel HT 649, radiotelefon MF z DSC Sailor, kompas magnetyczny główny Cassens & Plath, kompas magnetyczny sterowy Simrad MX575C, echosonda Simrad BSM-1, radar Simrad 4G, GPS Furuno GP-150, latarnie sygnałowo-pozycyjne Aquamar, lampa sygnalizacji dziennej Francis |
Media4Sea
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Urząd Morski w Gdyni, Scania
Relacja TV: Piotr B. Stareńczak/Media4Sea
Montaż: Andrzej Jóźwiak
