Dobiega końca realizacja kolejnego kontraktu na budowę nowych, w pełni wyposażonych statków polskiego projektu dla renomowanego armatora amerykańskiego - jednego ze światowych liderów w swoim sektorze rynkowym. W sobotę, 28 września 2013 roku, w stoczni Remontowa Shipbuilding SA odbyła się uroczystość chrztu wielozadaniowego statku typu PSV (Platform Supply Vessel - zaopatrzeniowca górnictwa morskiego).
Statek przeznaczony jest dla armatora Gulf Offshore N.S. z Aberdeen - szkockiego oddziału amerykańskiego armatora GulfMark Offshore, Inc. z Houston, notowanego na nowojorskiej giełdzie pod symbolem GLF.
Jest to ostatnia jednostka z trzech zbudowanych w ramach kontraktu podpisanego z amerykańskim armatorem w sierpniu 2011 roku.
Statek otrzymał nazwę Highland Guardian, a jego matką chrzestną została Sheila Spink - żona kapitana pracującego na statkach należących do tego armatora.
Jest to już piąty statek budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding dla jednego najważniejszych operatorów floty offshore support na Morzu Północnym. Tak jak poprzednie jednostki, służyć on będzie obsłudze morskiego przemysłu wydobywczego, głównie zaopatrywaniu platform wiertniczych lub wydobywczych.
Przed trzema laty stocznię Remontowa Shipbuilding opuściły dwa statki typu AHTS przeznaczone do obsługi kotwic jednostek trzecich, holowań pełnomorskich oraz pełnienia funkcji zaopatrzeniowców i pomocniczych statków ratowniczo-pożarniczych (AHTS) dla tego samego armatora. Przed dwoma miesiącami przekazany został pierwszy z aktualnie budowanej serii statek Highland Defender, a przed kilkoma tygodniami - statek Highland Chieftain.
Czytaj więcej: Podwójny chrzest w stoczni Remontowa Shipbuilding
Ochrzczony 28 września Highland Guardian będzie już szóstym statkiem typu PSV, który opuści w tym roku stocznię Remontowa Shipbuilding.
Wszystkie trzy statki (w dwóch wielkościach - dwa większe, a zarazem bardziej uniwersalne i jeden mniejszy, zbudowane według dwóch projektów) przekazane armatorowi w tym roku zaprojektowane zostały przez polskie biuro konstrukcyjne MMC Ship Design & Marine Consulting z Gdyni. Zbudowane pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego ABS (American Bureau of Shipping) objęte zostały certyfikatem "CLEAN DESIGN" uzyskując tzw. zielony paszport. Oznacza to , iż w konstrukcji tych jednostek nie korzystano z materiałów potencjalnie niebezpiecznych dla zdrowia ludzkiego lub środowiska naturalnego. Statki wyróżnia wysoki stopień nasycenia nowoczesną techniką, w szczególności w zakresie napędu i automatyki.
Highland Guardian wkrótce opuści stocznię kierując się bezpośrednio na akwen Morza Północnego, gdzie rozpocznie obsługę operujących tam platform wiertniczych i wydobywczych.
Highland Guardian, o stoczniowym numerze budowy B 850 / 02, projektu MMC 887 CD, charakteryzuje się długością całkowitą 88,90 m, szerokością 18,80 m, wysokością boczną 7,40 m i zanurzeniem konstrukcyjnym 5,90 m. Przy zanurzeniu maksymalnym 6,05 m statek ma 5100 t nośności.
rel (Remontowa Shipbuilding), Media4Sea
Róbmy swoje, A Ty, Widzu, brawo bij,
Róbmy swoje, A ty nasze zdrowie pij,
Niejedną jeszcze paranoję
Przetrzymać przyjdzie robiąc swoje...
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.