Stocznie, Statki

Remontowa Marine Services ltd. (RMS) bierze udział w produkcji, integruje i instaluje zaawansowane systemy elektroniki i automatyki okrętowej na statkach budowanych w Polsce i za granicą. Ostatnio prezentowała jeden z takich systemów przygotowany statku offshore budowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding.

Opracowany wspólnie przez SAM Electronics (Niemcy), Lyngsø Marine (Dania) i L-3 Valmarine (Norwegia), typoszereg systemów NACOS Platinum zapewnia pełny zakres funkcjonalności systemu nawigacyjnego i automatyki dla statków wszystkich rodzajów i rozmiarów, oferując wysoki poziom funkcjonalności i skalowalności. Poza dwoma głównymi elementami funkcjonalnymi, a więc systemem nawigacyjnym i automatyką okrętową, do systemu w jego nowszych wersjach włączono system pozycjonowania dynamicznego. Mamy więc "trzy w jednym". Taki właśnie, rozbudowany, zintegrowany system elektroniki okrętowej, przedstawiono w trakcie prezentacji, która odbyła się w siedzibie Remontowa Marine Services ltd. (RMS) - firmy integrującej takie systemy i instalującej je na statkach.

Produkty z NACOS Platinum Series miały premierę na targach Europort w Rotterdamie w listopadzie 2009 r. System jest skończoną całością, jednak jest ciągle udoskonalany, zwłaszcza przez wzbogacane o nowe elementy w zależności od potrzeb konkretnej aplikacji i wymogów armatora statku. Nowością jest włączenie do niego systemu pozycjonowania dynamicznego.

Jednak poszczególne jego elementy są efektem doświadczenia i rozwoju produktów różnych firm wchodzących obecnie w skład grupy L3. Wiele z nich to przez lata czołowi producenci w swoich sektorach rynku - m.in. SAM Electronics (szeroki asortyment elektroniki okrętowej oraz urządzeń i systemów elektro-energetycznych i automatyki okrętowej), Atlas Elektronik (urządzenia i systemy nawigacyjne), Lyngsø Marine (automatyka siłowniana, znana także ze statków polskich armatorów), Aplidan, etc.

Jedną z zasadniczych cech system NACOS Platinum jest szerokie zastosowanie standardowych komponentów sprzętowych (hardware) i modułów oprogramowania (software) - swoistych komputerowych "klocków Lego". Cały system serii NACOS Platinum oparty jest na identycznych, powtarzalnych komponentach i wykorzystaniu wspólnej sieci LAN wspierającej kompletny zestaw Radarpilot (radar z systemem antykolizyjnym), ECDISpilot, Multipilot, Trackpilot, conning display (wyświetlacza stanowiska dowodzenia statkiem), jak również systemu alarmowego, monitoringu i zdalnego sterowania, sterowania napędami, systemu zarządzania energią, systemu zarządzania balastami, etc. W systemie NACOS Platinum zaprezentowanym ostatnio w Gdańsku przez przedstawicieli L3, Lyngsø Marine i Remontowa Marine Services ltd. integralną część stanowił dodatkowo system pozycjonowania dynamicznego klasy DP2, przeznaczony na statek typu PSV budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding dla Gulf Offshore.

W Remontowa Marine Services ltd. dokonano nie tylko zestawienia i integracji systemu w ramach przygotowania do jego instalacji na statku. Pracownicy RMS zajmowali się także testowaniem systemu, brali udział w opracowywaniu części oprogramowania, a także przygotowywali mimikę (grafikę reprezentującą systemy i urządzenia okrętowe ukazane w display'ach różnych komponentów systemu NACOS Platinum). Jak się dowiedzieliśmy - zaprezentowany egzemplarz systemu to już 12., zestawiony przez specjalistów z RMS i L3. Remontowa Marine Services ltd. brała udział także w produkcji podobnych systemów dostarczonych przez L3 do stoczni chorwackiej.

Poszczególne elementy (np. sensory) systemu bardzo łatwo podłączyć. Dla przykładu, napęd anteny radarowej i samą antenę podłącza się do sytemu zwykłym kablem sieciowym, takim, jaki znamy z sieci LAN w biurach czy kablem ze stałym łączem internetowym. Połączenie architektury sieci ethernetowej i wykorzystania modułowych elementów zapewnia bardzo wysoki poziom skalowalności systemu. Ułatwia także załodze statku postępowanie w razie - niskiego prawdopodobieństwa - awarii jednego z komponentów (np. sterownika). Niezależnie od tego, że powtarzalność elementów (modułów) w systemie pozwala zmniejszyć ilość części zamiennych utrzymywanych "pod ręką" na statku (co daje oszczędności armatorowi), możliwe jest również przełożenie modułu z mniej ważnej części funkcjonalnej systemu do innej.

W oparciu o nową platformę zaproponowaną przez L3, dostępne są rozwiązania od małego systemu alarmowego lub samodzielnego ECDIS (systemu mapy elektronicznej), po duże i skomplikowane konfiguracje dla statków wysoko zaawansowanych. Ponadto, każdy system, nawet zainstalowany już na statku, może być łatwo rozbudowany, zmodernizowany lub zmodyfikowany w celu zwiększenia funkcjonalności. Wszechstronność i elastyczność serii NACOS Platinum dobrze ilustruje IP-radar, który - poprzez bezpośrednie podłączenie do sieci IP statku - umożliwia otrzymanie pełnego obrazu radarowego dostępnego z dowolnej stacji roboczej. Podobnie display ("ekran") ECDIS, może być udostępniony do wglądu w siłownianej centrali manewrowo-kontrolnej, w biurze kapitana czy w ogólnodostępnych pomieszczeniach statku.

Kluczową koncepcją wykorzystaną przy budowie systemów serii NACOS Platinum Series jest opracowane systemu i jego komponentów zgodnie z zasadami User Centered Design (projektu zorientowanego na użytkownika). Opierając się na półwieczu doświadczenia SAM Electronics (dawniej - m.in. znana marka radarów i systemów antykolizyjnych Atlas) i wiodącego, międzynarodowego Human Factors Institute z Bell State University w USA, opracowano wspólnie Human Machine Interface - HMI (interfejs "człowiek-maszyna"), który jest intuicyjny, przejrzysty i całkowicie spójny dla wszystkich komponentów systemu NACOS Platinum. Daje to skuteczny, prosty i przyjazny dla użytkownika system, pozwalający załodze statku skoncentrować się na bieżących zagadnieniach eksploatacji statku, bez odwracania uwagi i stresu związanego z obsługą zintegrowanego systemu nawigacyjnego, monitoringu i zdalengo sterowania.

Inne, główne zalety serii NACOS Platinum, wynikające m.in. z wykorzystania standardowego sprzętu i oprogramowania, to m.in. znacznie lepsza jakość i niezawodność systemu. Podobnie, wymagania dotyczące utrzymania i serwisu są znacznie uproszczone, a zapotrzebowanie na części zamienne - zredukowane. Ciągłość pracy systemu zapewniona jest przez rozległą samokontrolę i autodiagnostykę elementów systemu, wspartą przez diagnostykę zdalną. 

PioSta

Zdjęcia: L3, Piotr B. Stareńczak

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.1055 4.1885
EUR 4.2304 4.3158
CHF 4.5143 4.6055
GBP 5.0895 5.1923

Newsletter