Z brytyjskiego portu Greenock nad rzeką Clyde, na holu jednostki WUŻ Gdańsk - Agis, 20 lipca wyruszył okręt ratowniczy pracujący niegdyś dla Royal Navy Kommandor Calum. Polski holownik dotarł z holowanym obiektem do Gdyni, płynąc m.in. przez Kanał Kiloński, późnym wieczorem w sobotę, 4 sierpnia.
Kommandor Calum stanął przy nabrzeżu stoczni EPG Shipyard (Energomontaż Północ Gdynia Sp. z o.o.). Stocznia ta dysponuje mniejszym z suchych doków byłej Stoczni Gdynia, który to dok wynajmują też czasami inne firmy, np. gdyńska stocznia Nauta, czy Gdańska Stocznia Remontowa SA. Tam trafi też, we wrześniu, Kommandor Calum.
Statek o nietypowym wyglądzie (z charakterystycznymi "rogami" na dziobie, które stanowiły wysięgniki dźwignicy obiektów znajdujących się pod wodą), to jednostka znana do niedawna jako SD Salmaid - od 2008 r. eksploatowana w ramach kontraktu na obsługę portów i okrętów Royal Navy przez Serco Denholm, ostatnio odstawiona "na sznurek". Wcześniej służyła jako okręt pomocniczy RMAS Salmaid (A187), stacjonując w bazie Royal Navy w Portsmouth. Jest jednym z okrętów ratowniczych i cumowniczych klasy "Sal". Do jego zadań, poza ratownictwem, należało m.in. układanie, podnoszenie i obsługa celów podwodnych, ustawianie i obsługa znaków nawigacyjnych oraz obsługa kotwic jednostek trzecich.
Zbudowana w stoczni Hall, Russell & Company w 1986 roku jednośrubowa jednostka charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 1967, wypornością 2200 t, nośnością 620 t, długością kadłuba 70 m, długością całkowitą 77 m, szerokością 15 m, zanurzeniem 4,6 m. Napędzana jest przez dwa silniki wysokoprężne o łącznej mocy 4000 KM i może osiągać prędkość do ok. 15 węzłów. W czasach, gdy wykonywała zadania dla Royal Navy, okręt obsadzała 19-osobowa załoga.
Ex Salmaid został zakupiony przez firmę Hays Ships Ltd. z Aberdeen na początku br. i przemianowany na Kommandor Calum (nr IMO 8402010). Stocznia EPG zawarła kontrakt z armatorem na modernizację i remont klasowy jednostki (pod nadzorem klasyfikacyjnym Lloyd’s Register), która ma pełnić po przebudowie rolę statku badawczo-inspekcyjnego (survey vessel). Przebudowa obejmie m.in. usunięcie "rogów" na dziobie, a także podniesienie standardu pomieszczeń załogowych. Odbędzie się też demontaż istniejącego sprzętu na dziobie i przebudowa dziobu.
Do zleconych prac należy także:
- demontaż starego wyposażenia i sprzętu pokładowego i jego wymiana na nowy, włącznie z nowym dźwigiem 140 t;
- montaż rufowego steru strumieniowego, dodatkowo do istniejącego steru strumieniowego na dziobie, dla uzyskania zdolności pozycjonowania statku;
- montaż moonpool'u w części dziobowej;
- podwyższenie nadbudówki poprzez dodanie jednej kondygnacji wraz z całkowicie wyposażonymi pomieszczeniami mieszkalnymi i służbowymi;
- przebudowa istniejących pomieszczeń w rufowej części nadbudówki;
- wykonanie piątego remontu klasowego.
Zakończenie powyższych prac planowane jest do listopada bieżącego roku. Szacuje się, że łączny koszt prac przekroczy million euro. Kontrakt został zaaranżowany przy udziale firmy Marine Marketing International Ltd. z Wielkiej Brytanii.
Inna jednostka klasy Sal, zakupiona przez armatora z Aberdeen - ex Salmoor, obecnie pod nazwą Kommandor Iona, pozostała w Great Harbour w Greenock. Będzie przebudowywana na potrzeby Hays Ships. Niewykluczone, że również w EPG Shipyard. Jednak decyzja armatora w tej sprawie zapadnie najprawdopodobniej dopiero po zakończeniu przebudowy Kommandor Calum.
Hays Ships posiada i eksploatuje od 30 lat małą flotę statków pomiarowych, inspekcyjnych i badawczych oraz patrolowych (obecnie o długości od 50 do 98 m) dla różnorodnej klienteli. Wyposażone są zazwyczaj w proste (klasy DP1 lub DP2) systemy pozycjonowania dynamicznego. Hays Ships oferuje, w oparciu o posiadaną flotę, różnorodne specjalistyczne morskie usługi techniczne.
Największym ze statków eksploatowanych obecnie przez Hays Ships jest Dorado Discovery (GT 5099, 1448 t nośności) - pozycjonowany dynamicznie statek badawczy o długości 98 m. Posiada obszerny pokład roboczy na rufie i dźwignicę o kształcie litery "A" (A-frame). Jest to były statek sejsmiczny - CGG Harmattan, przebudowany z trawlera Harmattan, zbudowanego w 1992 roku w Stoczni Gdańskiej (nr budowy B671/22).
PioSta
Fot.: www.rfanostalgia.org