W ostatnim tygodniu czerwca br. Polska Żegluga Morska odebrała ze stoczni trzy nowe statki. 26 czerwca dwa masowce : m/s Gdynia, wybudowany w stoczni Xingang w Tianjin oraz m/s Skawa ze stoczni Sanfu w Taizhou. Natomiast 28 czerwca, z tej samej stoczni - m/s Ina.
Gdynia to siedemnasty już statek z serii 38-tysięczników z Tianjin, którą rozpoczął w 2005 roku m/s Kujawy. Masowce te są bardzo dobrze oceniane przez kontrahentów i szybko znajdują zatrudnienie nawet w obecnych, bardzo trudnych warunkach rynkowych. Matką chrzestną Gdyni została Zofia Gałka, długoletni pracownik Grupy PŻM. Statek w pierwszy rejs poprowadzi kpt. z. w. Jacek Skowroński.
Czytaj także: Największy program inwestycyjny w historii polskiej floty handlowej
Z kolei Skawa to masowiec o nośności 16.600 DWT wybudowany przez stocznię Sanfu w Taizhou. Matką chrzestną statku Skawy (rzeka przepływająca przez Beskid Żywiecki) została Bożena Sikorzyńska z PŻM. Skawą w jej pierwszym rejsie dowodzi kpt. ż. w. Zbyszko Duszak.
Kolejny masowiec dla PŻM o nośności 16 600 DWT to m/s Ina, odebrany 28 czerwca w stoczni Sanfu w Taizhou. Nazwę statkowi nadała Dorota Sołtysiak - również z PŻM. Inę w pierwszą podróż poprowadzi kpt. ż. w. Zbigniew Rogowski.
M/s Ina to już 80 statek w całej flocie PŻM. W tym roku szczeciński armator odbierze ze stoczni łącznie 13 nowych masowców.
Do tej pory w 2012 r. weszły do eksploatacji: siedem statków o nośności 16 600 DWT : m/s Narew, m/s Raba, m/s Olza, m/s Prosna, m/s San, m/s Skawa, m/s Ina; dwa statki o nośności 30 000 DWT (tzw. jeziorowce) : m/s Solina oraz m/s Mamry; trzy statki o nośności 38 000 DWT: m/s Szczecin, m/s Koszalin oraz m/s Gdynia.
Każda z jednostek tworzy około 40 nowych miejsc pracy (załoga plus rezerwa).
Krzysztof Gogol