Rybołówstwo

W czwartek, w Morskim Instytucie Rybackim w Gdyni, odbyło się spotkanie środowiska rybackiego z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz naukowcami zajmującymi się badaniem flory i fauny morskiej. Tematem spotkania był pogarszający się stan zasobów rybnych w Morzu Bałtyckim.

- To nie są dorsze, to skóra z kręgosłupem - tak pomorscy rybacy mówią o rybach, które w ostatnim czasie odławiają na Bałtyku.

Rybacy, którzy byli obecni na spotkaniu jednoznacznie wskazują, że stan ryb w Bałtyku, a szczególnie dorszy jest tragiczny. 

- To już nie są ryby, tylko pływające kości ze skórą - mówili obecni na spotkaniu rybacy - Ryby nie ma na całym wybrzeżu. Najgorzej jest jednak na zatoce, gdzie ryba po prostu całkowicie zanikła. To już jest agonia Bałtyku. Jeżeli nic nie zrobimy, to za kilka lat Bałtyk będzie martwym morzem.

Rybacy na dowód swoich słów pokazywali złowione w ostatnim czasie ryby, które faktycznie nie przypominały dorszy, które łowiono jeszcze kilka lat temu.

Zdaniem środowiska rybackiego samo zmniejszanie limitów połowowych na dorsza, które co roku wprowadza Komisja Europejska nie rozwiąże problemu. Już w 2017 roku polscy rybacy odłowili tylko 57 procent całego krajowego limitu dorszowego.

- Musimy zadbać też o ryby, które sa pożywieniem dla dorsza. Tutaj jednak unia zamiast ograniczać limity na śledzia, czy szprota jeszcze je zwiększa. W połączeniu z wielkimi jednostkami paszowymi, które odławiają z Bałtyku co się da doprowadzamy do sytuacji, że dorsz wymiera, bo nie ma co jeść - komentowali obecni na spotkaniu rybacy.

Naukowcy, którzy przysłuchiwali się rozmowom rybaków przyznają, że wiedzą o problemie z dorszem, ale nie do końca znają jeszcze przyczyny takiej sytuacji. 

- Od dwóch lat zauważamy pogorszenie się stada dorszowego na Zatoce Puckiej - mówi profesor Jan Marcin Węsławski z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk - Nie wiemy do końca jaka jest tego przyczyna. Katalog potencjalnych zjawisk jest długi. Natomiast na Bałtyku odpowiedzialne są zjawiska takie jak ocieplenie klimatu i mniej tlenu w wodzie.

Naukowcy wskazują również, że powodem wymierania ryb może być zbyt restrykcyjna polityka oczyszczania rzek wpływających do Bałtyku. Woda w nich jest wyjałowiona i pozbawiona dużej ilości związków chemicznych wpływających na rozwój życia w morzu. Działanie to mogło zaburzyć łańcuch pokarmowy.

Ostatnie badania Instytutu Ochrony Środowiska wykazują na przykład, że do morza trafia zmniejszona liczba związków azotu, który ma wpływ na rozwój życia. Przez to zanika fitoplankton, który jest między innymi elementem pożywienia ryb. 

Jednym z pomysłów na uratowanie Bałtyku jest czasowe, lub całkowite wstrzymanie połowów na tak długo, aż stada ryb się odbudują. Na to jednak wymagana byłaby zgoda wszystkich krajów nadbałtyckich. Jest to rozwiązanie mało realne. 

Wiadomo, że w najbliższym czasie planowane są kolejne spotkania dotyczące problemu stad ryb w Bałtyku.

Hubert Bierndgarski

Fot.: H. Bierndgarski

 
+3 Bez Ministerstwa
W spotkaniu nie uczestniczyli żadni przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej!! Był tylko Pan Hałubek który jest doradcą Ministra, ale nie przedstawicielem ministerstwa! W spotkaniu w ogóle nie uczestniczyli przedstawiciele administracji, nie było Departamentu Rybołówstwa, OIRM itd. Cała nauka to MIR plus parę osób z Trójmiasta. Nie było nikogo z ZUT i Szczecina w ogóle. Dlaczego? Był tylko Pan Hałubek, paru rybaków i dziennikarze. Dlaczego? Inni nie są zainteresowani tym problemem? W d... mają Bałtyk i rybaków?
16 luty 2018 : 16:03 MGM | Zgłoś
+2 Dlaczego Pan pisze nieprawde?
Brał Pan udział w Konferencji? Czy zwyczajnie Troli? W Konferencji uczestniczyli Posłowie. Między innymi Przedstawiciel Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Pan Poseł Andrzej Kobylarz. Była obecna również Pani Poseł Małgorzata Zwiercan. Był doradcą Ministra, Pani Minister Halubek Grzegorz, byli przedstawiciele Rybaków, Wędkarzy Morskich, było Stworzenie Ekologiczne Nasza Ziemia, byli Naukowcy z MIR i PAN. Brakowało tylko Pana Prezydenta, ale zapewne problemy rybaków do Niego już dotarły.
16 luty 2018 : 20:01 Maciej Majewski | Zgłoś
+11 Bzdury
1. Nie było przedstawicieli Ministerstwa, pan Hałubek jest doradcą Ministra, ale nie reprezentuje Ministerstwa! - to jest fakt.
2. Dwóch posłów "od Kukiza" to też nie przedstawiciele Ministerstwa! Dlaczego nie było posłów partii rządzącej, a tylko opozycji?
3. Nie było naukowców z ZUT i innych uczelni ze Szczecina!
4. Nie było żadnych przedstawicieli administracji rybackiej (Departamentu Rybołówstwa, OIRM itd)

Czy Pan temu zaprzeczy? Brakowało najważniejszych osób zarządzających i decydujących o polskim rybołówstwie! Ludzie, otwórzcie oczy i patrzcie. W tym spotkaniu nie było żadnych decydentów, przedstawicieli rządu i partii rządzącej. Był tylko jeden doradca Ministra (osobiście Gróbarczyka, G. Hałubek jest poza strukturami Departamentu Rybołówstwa i Ministerstwa!), który, jak ptaszki ćwierkają, jest już "na wylocie". To była farsa i oszukiwanie rybaków!
16 luty 2018 : 20:54 MGM | Zgłoś
-5 Byłem na konferencji w MIRZE
Na początku wyraźnie powiedziano, że jest to spotkanie wstępne, które ma być przygotowaniem do następnych konferencji, ponieważ temat Bałtyku jest bardzo poważny, więc idź już spać trollu i nie mąć ludziom w głowach.
16 luty 2018 : 21:48 Stasiek | Zgłoś
+11 A co to ma do rzeczy?
A co to ma do rzeczy, czy wstępna czy jakakolwiek? Która z podanych przeze mnie informacji jest nieprawdziwa? Za to sporo nieprawdziwych informacji jest właśnie w tekście Pana H. Bierndgarskiego, który nadaje spotkaniu niewłaściwą rangę, bo nikt tam nie spotkał się z "przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej" bo takich osób tam nie było!!! Pan Hałubek nie jest przedstawicielem Ministerstwa! Czy tak trudno zrozumieć tak proste rzeczy?
16 luty 2018 : 22:18 MGM | Zgłoś
-3 Znowu mija się Pan z prawdą.
Proszę zapoznać się ze składem Komisji Gospodarki Morskiej i sprostować swoją wypowiedź, czy był przedstawiciel Komisji Gospodarki Morskiej czy nie. A co do Pana wypowiedzi odnośnie Pani Poseł Małgorzaty Zwiercan to jest w Partii Wolni i Sprawiedliwi, a nie jak Pan pisał w Kukiz15. A Partia WiS wchodzi w skład zjednoczonej prawicy i jest to przedstawiciel rządu.

[link usunięty]


P.s. jak przestanie Pan przekłamywać rzeczywistość, to możemy wrócić do merytorycznej rozmowy na temat problemu rybaków i tragicznego stanu Zatoki.
18 luty 2018 : 09:36 Maciej Majewski | Zgłoś
+6 Diabeł tkwi w szczególach
Komisja sejmowa to nie Ministerstwo! Nigdy nie twierdziłem, że nie była reprezentowana komisja sejmowa. Ale fakt, że nie było nikogo z Ministerstwa, Departamentu i administracji rybackiej jest FAKTEM niezaprzeczalnym!
Sejm to władza ustawodawcza, a rząd (ministerstwo) wykonawcza i poseł nie reprezentuje rządu! (i odwrotnie)
Pani Zwiercan faktycznie nie jest już u Kukiza, wyleciała za "głosowanie na dwie ręce". Teraz jest w Kole Wolni i Solidarni które nie ma nic wspólnego z Zjednoczoną Prawicą ("ziobryści"), ani nie tworzy koalicji rządowej, a tym bardziej nie jest żadnym "przedstawicielem rządu". Koło poparło M. Morawieckiego na premiera, ale oficjalnie ciągle jest partią opozycyjną i to też jest FAKT.
18 luty 2018 : 12:24 MGM | Zgłoś
-8 Troll to troll...
Troll zawsze zostanie trollem. Ma Pan jakieś osobisty problem, że Minister Grzegorz Halubek jest tam gdzie jest, a Pan jest tylko trollem? To nic na to nie poradzę. Nadal merytorycznie ani jednego zdania Pan nie wyraził w sprawie problemu rybaków, a to jest problem. A Nie Pana wewnętrzne problemy czy był ten czy ten, czy ktoś głosował, czy jest w rządzie. Chłopie ogarnij się!
18 luty 2018 : 19:07 Maciej Majewski | Zgłoś
+4 Bojkot
To nie bzdury. Czy naprawdę nie widzisz, że wszystkie najważniejsze osoby rządzące w polskim rybolowstwie ZBOJKOTOWAŁY to spotkanie? Dlaczego? To jest ważne pytanie, bo mam wrażenie, że dyskusja toczy się nie w tym gronie co powinna. Co da dyskusja, bez najważniejszych osób? I to jest realny problem, bo trudno rozwiązywać inne bez wyjaśnienia tego.
18 luty 2018 : 20:36 MGM | Zgłoś
+5 c.d.
Prawda jest taka, że cały obóz władzy (w tym ich posłowie). Ministerstwo, Departament i wszelkie osoby decyzyjne w zakresie rybołówstwa ZBOJKOTOWAŁY to spotkanie! Dwóch posłów opozycji i osobisty doradca Ministra niczego tu nie zmieniają! To było prywatne spotkanie Pana Hałubka, na które zaprosił rybaków, naukowców, dziennikarzy i dwoje posłów. Pogadali we własnym gronie i tyle. Oni nie rządzą i nie decydują o polskim rybactwie, tych którzy decydują i rządzą zwyczajnie NIE BYŁO! Prawda jest taka, że Pan Hałubek jest przed administrację rybacką i rząd BOJKOTOWANY! Pora przejrzeć na oczy, a nie zaklinać rzeczywistość!
18 luty 2018 : 12:27 MGM | Zgłoś
+1 Plotki
A ptaszki na korytarzach ministerstwa ćwierkają, że wkrótce GH nie będzie już dostawał pensji od Ministra, a właśnie szukają mu ciepłej posadki, pewnie na Kazimierza Królewicza w grodzie Gryfa, choć podobno Kołłątaja w Mieście z morza i marzeń też nie jest wykluczona ;)
18 luty 2018 : 12:38 Cieć z korytarza | Zgłoś
-4 ;)
Proszę zrozumieć. Rybacy nie stanowią dużego odsetku wyborców. Czemu mamy się im podlizywać?
22 luty 2018 : 20:56 Mikołajek | Zgłoś
0 Zwiercan
Tak, zwiercan jest z pisu to ta co sie sprzedala za koryto.
21 luty 2018 : 11:02 Elvis | Zgłoś
0 Gość
Pan Hałubek jest pracownikiem MGMiŻŚ. Mało kto o tym wie!
18 luty 2018 : 16:33 Obserwator | Zgłoś
+1 Gosc
Pan Halubek jest na liście płac ministerstwa !
Formalnie jest zatrudniony !
18 luty 2018 : 16:42 Obserwator | Zgłoś
+1 Doradca
Tak, jako Doradca Ministra (Gróbarczyka, osobiście). Ale nie reprezentuje Ministerstwa (jest doradcą, nie urzędnikiem). Jest też poza strukturami Departamentu Rybołówstwa.
18 luty 2018 : 17:59 MGM | Zgłoś
+1 Taman
ZUT SŁABO - Akademia rolnicza kształciła w kierunkach rybackich. ZUT niema nawet biblioteki - badania robią ale co z tego jak nikt z nich nie kozy sta
19 luty 2018 : 16:19 Ja | Zgłoś
+1 TV -Panorama- ws. komisja śledcza
https://youtu.be/D07pzjabGsc

oraz

na > sprzeciwrybacki.pl
19 luty 2018 : 23:34 sprzeciwrybacki | Zgłoś
+2 Komisja śledcza ???
https://youtu.be/D07pzjabGsc
oraz
sprzeciwrybacki.pl
19 luty 2018 : 23:36 sprzeciwrybacki | Zgłoś
+1 taka prawda
taka prawda
20 luty 2018 : 19:55 antyduńczyk | Zgłoś
+2 Co za roznica
Co za roznica kto byl a kogo nie bylo, jak madrych ludzi w Polsce nie ma (albo sie ukrywaja). Wnosze to po sytuacji tego kraju na arenie miedzynarodowej.
21 luty 2018 : 13:08 Michalee | Zgłoś
+36 katastrofa
Na Bałtyku zachodnim od dwuch lat niema dorsza,wyginoł sandacz troć łosoś flondra też zanika a jedynie co wladze robiom to obcinają limity !!! Których rybacy niemogom wyłowić!!!. I to jest pomoc i ratunek polskiego rybołówstwa!!!
16 luty 2018 : 16:08 zachód | Zgłoś
+1 katastrofa ortograficzna
Do szkoły marsz, tłuku!!! dwuch, wyginoł, flondra, robiom, niemogom. Co to jest!?!
29 sierpień 2019 : 14:33 antoniantoni | Zgłoś
+18 Teraz najwyższy czas na komisję śledczą
Koniec żartów z rybaków

[link usunięty]
16 luty 2018 : 16:11 Gdy | Zgłoś
+1 RELACJA TV - PANORAMA > komisja śledcza ws. rybołówstwa morskiego
Relacja TV
https://youtu.be/D07pzjabGsc

oraz na sprzeciwrybacki.pl
19 luty 2018 : 23:31 sprzeciwrybacki | Zgłoś
+8 200 rybaków w Gdyni
[link usunięty]
16 luty 2018 : 16:24 Gdy | Zgłoś
+13 Dorsz zamienił się w węgorza, cud Karnickiego
[link usunięty]
16 luty 2018 : 17:20 Stopmunde | Zgłoś
+32 Głupia Unia, głupia pasza , głupi MIR
Zamiast zapłacić dorszowcom za zniszczenie dorsza to się barany wożą z nimi po spotkaniach a na ring wystawiają kogucików bez życia, przecież dorszowi was niedługo zajeżdżą jak starą kobyłę.
16 luty 2018 : 16:28 Jackowo | Zgłoś
-44 Szprot
I tak będzie dopóki polskim rybołówstwem będą rządzili ludzie wierzący w mit dorsza. I nie przyjmujący do wiadomości, że od lat najważniejszą rybą polskich rybaków jest szprot, którego łowimy najwięcej na Bałtyku (naszymi barpapami i B280 łowimy więcej niż duny 70m trawlerami!)! I jedynym sektorem mającym ekonomiczne uzasadnienie są duże kutry, łowiące szprotę. A cały ten sektor nie korzysta z funduszy unijnych, sam utrzymuje się z tego co złowi i ma się nieźle! Ci co są uzależnieni od chudego dorsza nadającego się z trudem na paszę to ostatnie dinozaury, nie potrafiące myśleć i się przystosować i skazane na wymarcie, jak skończy im się kasa z unii, z której żyją (bo z łowienia ryb już nie potrafią, zabrakło rozumu i umiejętności do przezbrojenia się na dochodową rybę).
16 luty 2018 : 22:30 Bromka | Zgłoś
+5 Głupie pisanie jest tu "nagradzane" minusami
na razie masz dwa ale będzie na pewno więcej
16 luty 2018 : 23:22 Tutejszy | Zgłoś
+38 Bezczelność paszowców przechodzi wszelkie granice
ciężko za to zapłacisz, bandyto.
17 luty 2018 : 08:08 Chamska pasza | Zgłoś
-3 Bromka-prawda
Racja na 100 %. Skończą się dotacje około 2021r
Łodzie nagle stracą na wartości i będą sprzedawać je po 20 tyś w cenie rynkowej.
A ci którzy chcą łowić bez dotacji, będą mieli w końcu odpowiednie kwoty połowowe
które wyłowią bez problemu. Obecnie przez idiotyczny podział tych kwot większość
ryb dennych jest nie wyławiana przez szuwarowo bagienne.Dobrze że chociaż handlu zakazali
bo ta patologia szła by w nieskończoność .Klony oraz biorący dotację bezpośrednią muszą po prostu
wypaść z tej branży.
17 luty 2018 : 17:18 Tom | Zgłoś
+31 zalew...
zalew wiślany tez to czeka...
16 luty 2018 : 20:45 ciasny wiesiek | Zgłoś
+20 40
Z oczkami 36 czy 40 bardzo szybko. Na Szczecińskim nikt nie stosuje oczek od 35 do 50 mm bo są najbardziej zabójcze dla małego sandacza, a na Wiślanym tylko takie. To musi się skończyć katastrofą. I winni tu będą rybacy i tylko rybacy, nikt więcej, bo oni i tylko oni łowią na takie siatki!!!
16 luty 2018 : 22:23 Nogat | Zgłoś
+2 krm
36 już będą zabronione mam nadzieje że w przyszłości 40 też ale największym zabójstwem małego sandacza są mance stawiane na jesieni na zebraniu słyszałeś gdzie tym są najbardziej zainteresowani
17 luty 2018 : 07:32 boloo | Zgłoś
+4 i co
ciekawe kto ten bałtyk przewowił urzędnicy a może politycy czy rybacy jaka jest odpowiedzi
16 luty 2018 : 22:08 tomek 21 | Zgłoś
0 Masz tu lekturę , do rana się wyrobisz
[link usunięty]
16 luty 2018 : 22:15 Ełropa | Zgłoś
0 Unia
Nie wiesz? Unia i naukowcy! Rybacy niczemu są nie winni, co powtarzają jak mantrę wszyscy, na każdym spotkaniu, więc to musi być prawda.
16 luty 2018 : 22:21 UST_ | Zgłoś
+36 Zalewy wymierają, bo były zależne od morza
a morze jest już martwe.
16 luty 2018 : 22:28 Dąbie | Zgłoś
+27 Brak ryb
Każdy krzyczy na zebraniach i nic nie robią! 3/4 dorsza jest spłukiwane przez worek T90 MIR powinien dostać nobla za zniszczenie dorszowych dzieci każdy wie że jak nie zawiążesz to nie złowisz. Nikt nie kontroluje wyładunków szproty. I jeszcze zarybienia fok, która się rozrośnie do niewyobrażalnej skali. Niestety zniszczono nasz piękny fach :( [*]
17 luty 2018 : 17:15 Hiena | Zgłoś
+2 Foki
Foki mośku zostaw w spokoju!
23 luty 2018 : 07:30 Aloes | Zgłoś
-9 Język polski
Panie Hubercie, a której to "ryby" nastąpi koniec w Bałtyku? Nie jestem biologiem, ale ryb w tym morzu są pewnie miliardy, więc ciekawi mnie takie zainteresowanie losem tej jednej, jedynej. Od dziennikarza chyba należy wymagać prawidłowego użycia języka ojczystego i poszanowania dla jego reguł?
18 luty 2018 : 12:09 Dzienn | Zgłoś
+12 Pan Hubert używa języka rybaków
bo pracuje wśród rybaków, dlatego zna się na ich problemach i do nich pisze a nie do trolli .
18 luty 2018 : 14:03 RYB Dar | Zgłoś
+7 Wszystkie ryby zdychają
z pelagicznymi też coraz gorzej
18 luty 2018 : 14:33 Info | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter